Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2018. augusztus 10. 11:20 Pénz, Vállalat

Kim Dzsong O’Leary-nek csúfolják a pilóták a Ryanair garasoskodó főnökét

Elszakadt a cérna az ír fapados légitársaság munkatársainál. A mára tervezett 2400 járatából a Ryanair több mint 400-at törölt, miután a pilóták 24 órás sztrájkot hirdettek.

A légitársaság dolgozói jobb munkafeltételek kiharcolása érdekében szüntetik be a munkát. A sztrájk több Magyarországról induló gépet is érint, a Ryanair 23 pénteki budapesti járatából eddig hármat törölt. Nem indult el reggel a 197-es járat Berlinbe, a 220-as Nürnbergbe, illetve nem fog a menetrend szerint 20.20-kor induló 8415-ös járat Brüsszel-Charleroi-ra.

Ma a svéd, belga, holland és a német pilóták sztrájkolnak. A Ryanairnél legutóbb július végén volt több országra kiterjedő munkabeszüntetés. Akkor az írországi pilóták, valamint a spanyol, a portugál, az olasz és a belga fedélzeti személyzet sztrájkja miatt kellett több száz járatot törölni. A pilóták a fizetésekről, illetve a munkakörülmények javításáról vitatkoznak munkaadójukkal, amely közölte: nem fogad el semmilyen, a személyi jellegű ráfordítások emelkedésével járó javaslatot.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkDrágább repülőjegyeket hozhat a Ryanair-sztrájkVersenyeznek a francia légi irányítók és a Ryanair sztrájkolói, hogy ki miatt kell több járatot törölni. A végén az utazók fognak többet fizetni.

 

A fapados légitársaságok nagy előnye, hogy olcsón repülhetünk. Ennek azonban ára van: a repülőjegyen kívül szinte mindenért fizetni kell. Persze nem kötelező, de csak akkor ülhetünk az útitársunk mellé, ha fizetünk a helyfoglalásért. Frissítőt és szendvicset sem adnak ingyen.

A fapados légitársaságok gyakran túlfoglalják a gépet, vagyis több jegyet adnak el, mint ahány hely van. Abban bíznak, hogy valaki lekési a repülőt. Ha mégsem, akkor megtagadják a beszállást néhány utastól, aki ilyenkor kártérítésre jogosult, bár ez aligha vigasztalja, ha tönkrement a nyaralása.

A légitársaságok persze profitorientált cégek, nagy a verseny a piacon, és a vállalat csak akkor tud alacsony jegyárakat kínálni az utasoknak, ha a működési költséget leszorítja. Nagy kérdés – a Ryanair esete is erre világít rá-, hogy hol a határ. Meddig mehet el a légitársaság a spórolásban, meddig fogadja el a személyzet és az utasok a cég alacsony színvonalú szolgáltatását?

A német Tagesschau című lapnak egy pilóta kitálalt. A neve elhallgatását kérő Ryanair-alkalmazott azt mondta, hogy Michael O’Leary, a cég vezérigazgatója „légi taxisként” tekint rájuk. „Mindent olcsóbban akar. Emiatt nemcsak az alkalmazottak dolgoznak egyre rosszabb körülmények között, hanem az utasok is egyre alacsonyabb színvonalú szolgáltatást kapnak” – mondta.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBármit kitalálnak a légitársaságok, csak ne kelljen kártérítést fizetni az utasnakEgyre több járatot törölnek a légitársaságok, pedig ilyenkor kártérítést kell fizetni az utasnak az EU-ban. Erről azonban csak az utasok egy-két százaléka tud.

 

A cég működési költségeinek alacsony szinten tartása az ügyfélszolgálaton is tetten érhető. A légitársaságnak nincsenek irodái, telefonon lényegében nem lehet vele kapcsolatba lépni. Hiába van például uniós szabály arról, hogy a légitársaságnak kártérítést kell fizetnie, ha saját hibájából töröl egy járatot, a sikerhez nagyon kitartónak kell lennie a pórul járt utasnak.

Nicoley Baublies, a független utaskísérők szervezetének elnöke a Berliner Zeitungnak azt mondta, hogy sokan keresnek évi bruttó 20 ezer eurónál is kevesebbet a cégnél. A fizetés csak egy része fix, a többi bónuszokból áll. Ilyen például a fedélzeten értékesített italok és ételek után fizetett céges jutalék.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre több pluszpénzt sajtolnak ki belőlünk a fapados légitársaságokAz ülőhelyfoglalások és poggyászdíjak egyre nagyobb részét teszik ki a légitársaságok bevételeinek. A repülőjegy mellett az autó- és hotelbérlés is jól fial.

 

Komoly nehézséget okoz a Ryanair dolgozóinak, hogy sokukkal ír munkaszerződést kötnek. Az ír munkajog szerint nem jár pénz a betegszabadság idején. Baubles szerint a Ryanair még mindig profitál a gazdasági válságból, mert a cégnél rengeteg kelet- és dél-európai dolgozik, akik sokkal kevesebb pénzzel is beérik, mint a németek.

Az érdekvédelmi szervezet vezetője szerint a Ryanair esete egyedi, mert bár a többi fapados légitársaság is hasonló üzletpolitikát követ, mégis sokkal jobbak a fizetések. Az Easyjetnél például az utaskísérők másfélszer annyit keresnek, miközben a betegszabadság alatt is kapják a fizetésüket.

A német bulvárlap, a Bild eközben arról ír, hogy a Ryanair-pilóták maguk között – az észak-koreai diktátor után – csak Kim Dzsong O’Leary-nek nevezik a légitársaság vezetőjét. A párhuzam kissé erős, azonban jól jellemzi a cégen belül kialakult elégedetlenséget.

A Ryanair eddig nem törődött az utasok panaszaival sem, hiszen az emberek sok mindent elviselnek az olcsó repülőjegyekért cserébe. Nagy kérdés azonban, hogy az egyre gyakoribb járatkésések és törlések hatására nem pártolnak-e el a Ryanairtől. Az ugyanis anyagilag is nagyon kellemetlen, ha az ember egy előre lefoglalt és kifizetett nyaralást bukik a légitársaság hibája miatt.

Pénz Vállalat fapados légitársaságok Michael O’Leary Ryanair sztrájk Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Wiedemann Tamás
2019. február 15. 11:11 Pénz

Németország nem engedi ki a készpénzt a kezéből, és most meg is indokolták, hogy miért

Továbbra is ragaszkodnak az emberek a készpénzes vásárláshoz. Igaz, a nagyobb összegű számlákat egyre gyakrabban már bankkártyával egyenlítik ki.

Jandó Zoltán
2019. február 8. 17:04 Pénz

Blöff volt, hogy kevesebb közpénzt emésztenek majd fel a csapatsportok

A korábban jelzett 50 helyett 125 milliárdnyi adóforinthoz juthatnak a sportszervezetek. A ma bejelentett összeg még a szakmabelieket is meglepte.

Jandó Zoltán
2019. február 7. 06:52 Élet, Pénz

Feladtad az idei fogadalmad? Egy egész ágazat örül neki

Fitnesztermek építenek arra, hogy az év elején közel másfélszeresére ugrik a vendégek száma, az újonnan érkezők többsége azonban néhány héten belül feladja.

Fontos

Wiedemann Tamás
2019. február 14. 11:01 Közélet

Titokzatos szoftver dönt a gyanús napelemes pályázatok nyerteseiről az állami tulajdonú MFB Banknál

A bank szerint ezzel a rendszerrel nem lehet visszaélni, mert a szoftver nem korrupt. De a furfangos jogi magyarázat szerint ellenőrizni sem lehet a programot. Így még gyanúsabb lett a tavalyi egynapos naperőmű-pályázat.

Váczi István
2019. február 13. 16:44 Vállalat

Dupla vagy semmit játszik a Suzuki a botrányos kirúgással

Jogi értelemben valószínűleg bukó helyzetbe hozta magát a Magyar Suzuki, de saját szempontjából ésszerű lépés lehetett: ha nincs szakszervezet, nem lesz sztrájk és „audis” béremelés.

Kasnyik Márton
2019. február 13. 13:31 Közélet

A kormány szép csendben bevezeti a családi vagyonkezelő alapítványokat

"Felmerült az igény", de csak 600 milliós vagyon felett. A fejlett világban az elit egyik legnagyobb trükkje, most behozzák Magyarországra is.