Könyvelési trükkel tették nyereségessé a NER-oligarchák jachtoztatását
Számos masszívan veszteséges év után 2023-ban jelentős nyereséget mutatott ki az a máltai cég, amelynek jachtjain az elmúlt években rendszeresen nyaralt a NER-elit.
A profit azonban csak egy könyveléstechnikai lépésnek köszönhető, enélkül tavalyelőtt is vesztséges lett volna a vállalat. Így azonban jelentősen sikerült javítani a cég pénzügyi és tőkehelyzetét.
Előzmények: a 2023 nyarán ismertté vált Rose d’Or már legalább a negyedik olyan jacht, amelyet kormányközeli vállalkozók vagy akár politikusok használtak az elmúlt években. A korábbi hajókat pedig meg is szerezte egy NER-es offshore-cég, a máltai bejegyzésű L&L Charter Ltd.
A máltai vállalat hátterét sokáig homály fedte, 2020-ban az Átlátszó kiderítette, hogy a vállalat tényleges tulajdonosa Szíjj László. Szíjj állami megrendelésekből élő autópálya-építő csoportjának, a Duna Aszfaltnak köszönhetően tíz év alatt az ország hatodik leggazdagabb embere lett.
Később a máltai cégben megjelentegy másik, szintén állami megbízásokból gazdagodó vállalkozó, Rencsár Kálmán is, akinek vállalatai az elmúlt években nagyon közel sodródtak Szíjj birodalmához.
Számokban: az L&L Charter Ltd. sokáig veszteségesen működött. Ahogy a G7 tavalyelőtt megírta, a társaság 2020-ban és 2021-ben közel két és félmilliárd forintnyi veszteséget hozott össze. A helyzet 2022-ben még tovább romlott: abban az évben újabb bő 2 milliárdot bukott a cég.
Részben ezért is kellett beszállnia Rencsár Kálmánnak, aki a társaság harmadáért közel 7 milliárd forintot fizetett, így feltőkésítve a vállalatot.
Tavalyelőtt aztán újabb fordulat jött: a máltai társaság meglepő módon közel 2 milliárd forintos nyereséget termelt. A profit azonban nem a vállalat működésének, hanem egy számviteli gyakorlat módosításának volt köszönhető.
Korábban évente a jachtok értékének 10 százalékát számolták el értékcsökkenésként. Két éve azonban úgy ítélték meg, hogy a hajók ennél hosszabb ideig használhatóak, így csökkentették az elszámolt amortizáció mértékét, és tíz helyett 26 év alatt írják le nullára a jachtok értékét. Ez pedig abban az évben közel 6 millió euróval javította a cég eredményét.
Alulnézet: a vállalat egyébként csökkentette egyéb költségeit is. Ebben minden bizonnyal szerepet játszott, hogy az alkalmazottak létszáma is alacsonyabb lett hét fővel.
Más kérdés, hogy a jachtok bérbe adásából származó bevétel is csökkent, ráadásul a pénz közel nyolcada a részvényestől érkezett, azaz vélhetően Szíjj bérelte ki a saját jachtját.
A beszámolóban szerepel az is, hogy a társaság 2022 óta próbálja eladni a Seagull Mrd-t, de ez 2023 végéig nem sikerült. A jachtot azóta is árulják, épp néhány hete csökkentették újabb 2 millió euróval, azaz jelenlegi árfolyamon közel 800 millió forinttal az árát.