Magyarországon termelő akkugyártók rovására növelte piaci részesedését a CATL
A világ legnagyobb akkumulátorgyártója, a debreceni üzemében idén termelni kezdő kínai CATL árbevétele először csökkent tavaly a cég megalapítása óta – derült ki a keddi tőzsdei közleményéből.
A cég nyereségessége ugyan javult tavaly, de 2019 óta ez a legkisebb profitnövekedés az előző évhez képest. A cég részvényeinek értéke a hírre 4 százalékkal gyengült szerda reggel, írta a Reuters.
Tágabb kontextus: 2024 lassulást hozhatott a globális akkumulátorkeresletben, amíg ugyanis 2022 és 2023 között 38 százalékkal nőtt a villanyautókba kerülő akkumulátorok száma, tavaly január és november között 2023 hasonló időszakához képest csak 26,4 százalék volt a növekedés mértéke – derül ki egy dél-koreai piackutató cég, az SNE Research összesítéséből.
Alulnézet: a cégnek mindezek ellenére egyáltalán nem megy rosszul. Magyarország kívül Spanyolországban is terjeszkedik, ahol a Stellantisszal épít közösen akkumulátorgyárat.
A villanyautókba való akkumulátorokon kívül új piacokon is erősítene a kínai gigacég. Olyan alváztechnológiát dobott piacra, amelyben beépített akkumulátor teszi biztonságosabbá az autót ütközés esetén, és a villanyautók gyártási költségei is csökkenhetnek ezáltal.
A másik irány a villamosenergia-hálózatok piaca. Itt olyan energiatárolási megoldásokkal kísérletezik a cég, amelyekkel a megújuló energiaforrások által termelt áram ellátását lehet kiegyensúlyozni nagyobb kapacitásban is (például kisebb városok vagy például AI-adatközpontok ellátásához).
Miért fontos ez? A kormány jelentős többletnövekedést vár néhány idén termelni kezdő autó- és akkuipari üzemtől (BMW, CATL, BYD). Nagy Márton egy tavaly tavaszi interjúban azt mondta, egy százalékponttal emelhetik meg a GDP-növekedést a debreceni CATL- és BMW-gyárak.
Ennél mérsékeltebb hatásra számít a jegybank előrejelzése, amely szerint az autó- és akkumulátoripari beruházások 0,6 százalékponttal növelik 2025-ben a GDP-t.
Igen, de: a CATL globális piaci részesedése enyhén növekedett 2024-ben (36,2-ről 36,8 százalékra), de az akkumulátorgyártóként is jelentős szereplőnek számító BYD erősödése még látványosabb volt a 15,9-ről 17,1 százalékra növekvő piaci részesedéssel.
A kínai szereplők erősödése nem tett jót az itthon üzemmel rendelkező dél-koreai gyártóknak. A Samsung SDI piaci részedése 4,7-ről 3,7 százalékra, az SK Oné pedig 5,1-ről 4,5-re esett tavaly.
Mi várható? Ha Donald Trump megszünteti az Egyesült Államokban az elektromos autók állami támogatását biztosító programot, lassulhat a globális villanyautó-piac, mindez pedig a dél-koreai gyártók (LG, SK On, Samsung SDI) piaci részesedésének további csökkenésével járhat együtt az SNE Research előrejelzése szerint (bár más előrejelzések a villanyautós piac fellendülésére számítanak).
Egyre kevesebb a milliárdos tao-projekt, ráadásul ezeknél sem tudnak belekezdeni a pénz összegyűjtésébe, mivel rendre kimerül a kormány által biztosított keret.
A jelenleg is zajló davosi konferenciát rendező Világgazdasági Fórum összegyűjtötte a világra rövid és hosszabb távon leselkedő legnagyobb kockázatokat.
Húsz százalékkal csökkenhet az Európába tartó áruk szállítási költsége, ha érvényben marad a gázai tűzszünet, és a húszik valóban nem támadják a hajókat.