Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2024. szeptember 25. 13:28 Vállalat

Az európai akkugyártás legnagyobb reménységét is elérte az autóipar válsága

Leépít és stratégiát vált az európai akkumulátorgyártás zászlóshajója, miután a svéd Northvoltot is elérte a villanyautó- és akkumulátorgyártás visszaesése.

Mi történt? A Northvolt leépíti az összes alkalmazottjának körülbelül ötödét. Az akkumulátorgyártó vállalat hétfői bejelentése alapján 1600 munkahelyet szüntet meg három telephelyén, köztük ezret Észak-Svédországban, Skellefteåban, ahol a cég legnagyobb üzeme van, írja a Reuters.

  • A cég egyben felfüggeszti a gyár bővítését is, és arra fókuszál, hogy felfuttassa a termelést a 16 gigawattóra (GWh) éves akkumulátorcella-gyártási kapacitású skellefteå-i üzemében. A cég jelenleg 1 GWh-t termel, és az üzemet eredetileg 60 GWh-s kapacitásra tervezték felfuttatni, ami évi egymillió villanyautó kiszolgálását tenné lehetővé.

Tágabb kontextus: a Northvolt néhány hete jelentette be, hogy a költségcsökkentés keretében stratégiát is vált: ahelyett, hogy megpróbálna a teljes iparági vertikumban – a bányászattól az újrahasznosításig – jelen lenni, az akkumulátorgyártásra fog koncentrálni.

  • A cég a kutatás-fejlesztési projektjeit is takaréklángra teszi, a bejelentések alapján viszont nem egyértelmű, hogy mi lesz a Németországban, Kanadában és Lengyelországban létrehozandó új üzemeinek sorsa.

Előzmények: nyáron a BMW minőségi problémák miatt visszavont egy kétmilliárd eurós megrendelést a svéd cégtől. Az Európai Unió 2017-ben indította el az európai akkumulátorszövetség (European Battery Alliance) nevű programot, amelynek keretében eleinte 20 milliárd euróval támogatta az európai akkumulátorgyártást, de az európai gyártás egyelőre nem túl sikeres.

Miért fontos ez? A Northvolt – amelynek az egyik befektetője a Volkswagen – az egyik legjelentősebb európai akkumulátorgyártó startup, kulcsfontosságú az ázsiai (például kínai) gyártóktól való függőség csökkentésében. Ez egy európai uniós célkitűzés, amit a magyar kormány nem szeret.

Felülnézet: egyre több villanyautó- és akkumulátorgyártó vállalat szorul rá költségcsökkentésre és leépítésekre mostanában. 

  • Az iparág szenvedésének oka, hogy az elektromos autók az eredeti előrejelzéseknél lassabban fogynak, eközben pedig a kínai gyártók is megjelentek az európai piacon, ezzel komoly árversenyt okozva. A globális akkupiacot még mindig kínai (CATL, BYD) és dél-koreai (LG, Panasonic) szereplők dominálják.

Mi várható? Egy európai szabályozás miatt a gyártók több új elektromos modellt dobhatnak piacra, ami az akkumulátorok keresletét is megdobhatja, ahogy erről korábban részletesebben is írtunk.

  • Emellett állami segítséget is kap az iparág. Németországban nemrég jelentettek be egy céges autókra vonatkozó támogatási programot. Más támogatási programok is felmerültek, de a német kormánykoalíció megosztott ezzel kapcsolatban, írja a Bloomberg

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre messzebb kerül Európa a saját akkuipar kiépítésétőlA kínai versenytársak és az amerikai állami támogatások miatt szenvednek az európai szereplők, megrendeléseket buknak és beruházásokat halasztanak el.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA szenvedő magyar iparnak is jó hír, hogy a németek visszahozzák az e-autók állami támogatásátNagy Márton uniós szintű támogatást szeretne, de a németnek is örülhet, mert a német e-autó piac az uniós piac harmadát tette ki júliusban.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat akkumulátorgyártás Európa northvolt Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2024. szeptember 26. 04:51 Adat, Vállalat

Kubatov Gábor elbüszkélkedett azzal, hogyan fojtogatja a rengeteg pénz a magyar focit

A Ferencváros ma már annyit fizet játékosainak, hogy a focistáknak anyagi szempontból az öt legfontosabb európai liga közé tartozó francia élvonal sem vonzó.

Stubnya Bence
2024. szeptember 24. 05:02 Közélet, Vállalat

„Egyszerű matematikai kérdéssé” válhat félmillió magyar jövő évi béremelése

A garantált bérminimum marad, de túl sokat nem nőhet, ha 2027-re a rendszeres átlagkereset 50 százalékára szeretnék növelni a legalacsonyabb béreket.

Jandó Zoltán
2024. szeptember 23. 11:01 Pénz, Vállalat

Senkinek nem kell az egykori magyar világmárka, de a gyárait viszik

Féláron sem adott ajánlatot senki a Tungsram 2 milliárd forintra értékelt védjegyeire. Közben a vállalat két gyárának már új tulajdonosa van, a harmadikat pedig most árulják.

Fontos

Stubnya Bence
2024. szeptember 25. 17:10 Adat

Orbán növekedési álmai 6 százalékig, az előrejelzések kettővel kevesebbig érnek

A Kötcsén bemondott 3-5 helyett már a 3 és 6 százalék közötti tartományba várja a 2025-ös és 2026-os gazdasági növekedést a miniszterelnök.

Mészáros R. Tamás
2024. szeptember 25. 04:39 Közélet

Saját farkába harap a magyar modell, ennek tünete, hogy nem fogyasztunk

A rövid távú okok mellett a kormány hosszú ideje követett gazdaságpolitikai irányvonala is erősen közrejátszik abban, hogy nem költünk többet.

Torontáli Zoltán
2024. szeptember 24. 17:14 Világ

Egykor a Közel-Kelet Svájca volt a most totális háború szélére sodródott Libanon

Miközben egyre többen halnak meg, megy a diplomáciai nagyüzem, hogy az izraeli-libanoni konfliktusból ne legyen amerikai-iráni.