Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2024. szeptember 21. 04:48 Élet, Vállalat

A kukásautó helyett mi visszük vissza a palackokat, mégsem csökken a szemétdíj

Az elmúlt hónapokban – a MOHU-tól kapott tájékoztatás szerint – már 300 millió üveg-, műanyag- vagy fémpalackot vittek vissza a fogyasztók az üzletekbe, kétharmaduk PET-palack volt. Ez még csak a kezdet, a visszaváltási rendszernek ugyanis kulcsszerepet szánnak abban, hogy 2035-re 65 százalékra növekedjen az újrahasznosítás mértéke, amihez alapvető feltétel, hogy a visszaváltás aránya minden típusú hulladéknál nagyon magas legyen, a cél a 90 százalék elérése.

A visszaváltás indulása előtt, a laposra taposás és (jobb esetben) szelektív gyűjtés időszakában mindössze 32 százalék volt az összes beszedett hulladékon belül az újrahasznosítás aránya, jelenleg 34 százalékot mérnek a MOHU-nál.

A fentiek sok más mellett azt is jelentik, hogy a következő években a hulladék igen jelentős részét már nem a kukásautó fogja elvinni a háztartásokból, hanem maguk a fogyasztók. Első gondolatra adná magát az a logikus következtetési sor, hogy

  • ha a hagyományos módon elszállított szelektív és a kommunális hulladék mennyisége csökken (a szelektívbe tartozó palackok is gyakran kötnek ki a kommunális gyűjtőkben),
  • akkor csökken az ezzel kapcsolatos költség (még ha a palackokat a boltokból el is kell szállítani),
  • akkor viszont csökkenhetne a szemétszállítási díj is.

Csakhogy ez biztosan nem fog bekövetkezni, több okból sem.

A piaci valóság az, hogy továbbra is egyre több hulladékot termelünk, ez pedig részben ellensúlyozza, kioltja a visszaváltás miatti mennyiségi csökkenést.

Ráadásul ennek az egyre nagyobb mennyiségnek egyre nagyobb részét kellene majd a kommunális kukákból a szelektívekbe irányítani, a szelektíven beszedett hulladéknak pedig jóval nagyobb részét kellene újrahasznosítani. Ezek beruházások nélkül nem fognak menni, vagyis a költségek összességében egyáltalán nem csökkennek.

A 34 százalékos szelektív újrahasznosítási arány „tág teret hagy a fejlődésre”, még mindig ott tartunk, hogy a lakosságtól sok helyen azt várják, zsákokban gyűjtse külön a szelektív szemetet. A MOHU most azt mondja, tíz év alatt összesen egymillió, idén 200 ezer szelektív kukát fog kiosztani, hogy a rendezettebb körülmények nagyobb arányú elkülönítésre ösztönözzék a lakosságot.

Emellett fejleszteni kell többek között a hulladékudvarokat és meg kell teremteni annak a lehetőségét, hogy a beszedett PET-palackokból ismét palackok legyenek (ez ma még egyáltalán nem egyértelmű, mert az élelmiszeripari tisztasági követelményeket hozni kell, és erre nincs még kapacitás, ráadásul drágítja az alapanyagot a szűz műanyaghoz képest).

Ugyanakkor van egy sokkal súlyosabb, nem piaci, hanem tisztán politikai alapú érv is amellett, hogy a szemétdíj nem csökkenhet: a kőbe vésett rezsicsökkentés.

A MOHU a lakossági hulladék elszállítását az állam által megállapított, rezsicsökkentett hatósági áron vállalta. Ez gyakorlatilag egy évtizede nem emelkedett, miközben a szállítás költségét az infláció megdobta. Hasonlóval állunk szemben, mint ami az élelemiszerek vagy az üzemanyagok lakossági árstopjánál volt: a fogyasztói terhek befagyasztása veszteséges működéshez vezet (azt máshol kell érvényesíteni, amennyiben van erre lehetőség, vagyis szét kell szórni a gazdasági szereplők között).

Nagyon meglepő lenne, ha a tíz éve megállapított szemétdíj fedezné a mai költségeket, sőt azt még úgy állapították meg, hogy csak az elszállított kommunális kukák akkori térfogata és havi ürítési gyakorisága volt benne, a szelektív nem.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTarthatatlan a helyzet a palackvisszaváltó automatáknál, lépnek a boltokSok pénzbe fog kerülni, de elkezdik kiköltöztetni a visszaváltó automatákat az eladótérből, már amennyiben tudják.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA pénz már a Molnál van, de jobb lesz-e a magyar hulladékos rendszer?Fél év alatt elvitte a Mol az ágazati profit harmadát, miközben nőtt a hazai hulladékgyűjtés és kezelés korábban átlagosnak számító költségszintje.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Vállalat hulladék Kuka mohu rezsicsökkentés szelektív hulladékgyűjtés szemétdíj szemétzállítás újrahasznosítás visszaváltás Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. december 2. 06:06 Élet

Újra lehet napelemet telepíteni állami támogatással, akkumulátor nélkül?

A jövőre induló Vidéki Otthonfelújítási Programban benne van a napelem, elég furcsa módon mindenféle kötöttség nélkül.

Avatar
2024. november 25. 15:56 Élet

A parkolás változik, de a behajtási övezet már a startnál elbukott Budapesten

Miközben Európa egyre több városa küzd az autók légszennyezése ellen, nálunk a főváros ignorálja a témát, Erzsébetváros pedig egyenesen visszalép.

Vermes Nikolett
2024. november 25. 06:03 Élet, Tech

Új szemlélet adhat nagyobb gyógyulási esélyt a rákbetegeknek Magyarországon

A cukorbetegség és a daganatok közötti összefüggés felismerésével, figyelembe vételével a megelőzés és a gyógyítás is nagyobb sikerrel kecsegtet.

Fontos

Gajda Mihály
2024. december 1. 06:05 Pénz, Világ

A tengeri útvonal, amely Amerikának is egyre fontosabb

Az Egyesült Államok olajexportjának felfutásával egyre több szállítmány használja a Panama-csatorna mellett az Afrikát megkerülő útvonalat is.

Stubnya Bence
2024. november 30. 06:02 Podcast

„A kínaiak le fogják tarolni a piacot” – mekkora a baj az európai autóiparban?

Honnan ered a magyar gazdaságot is sújtó járműipari válság, és mennyire kell tartani a kínai konkurenciától? Autópiaci szakértőket kérdeztünk a G7 Podcastban.

Al-Hilal István
2024. november 29. 15:12 Pénz

Befektetési lehetőségeket is hozott a klímacsúcs

A vegyipar, a kritikus ásványi anyagok és fémek, az erdészet, a vízügyi megoldások és a regeneratív mezőgazdaság is nagyobb szerepet kaphat a jövőben.