Két nagy értékű ingatlanbérleti szerződést is kötött a MÁV-csoport egy héttel azt megelőzően, hogy elhagyták volna a korábbi székházat. Az eredeti indoklás szerint a költözésre takarékossági okokból volt szükség, de nem látszik, hogy spórolna a dolgon az állami cég.
Mi történt? Valamivel több mint 5,5 milliárd forint értékben kötött szerződéseket irodaházak bérlésére a MÁV-csoport április utolsó napjaiban – derül ki az állami cég által közzétett szerződéslistából (pdf).
A vállalat az Üllői úti Telekom-irodaházban 3 évig fog irodákat bérelni a Veres Tibor érdekeltségébe tartozó TSZ Development Kft.-től, míg a XIII. kerületben található Kassák-Dévai irodaház bérléséről bő két és fél éves időtávra állapodott meg a Schmidt Máriához és Ungár Péterhez köthető BIF-csoport egy leánycégével.
Előzmények: a MÁV központja az elmúlt bő tíz évben a fővárosi Könyves Kálmán körúton volt. Ennek az irodaháznak a bérléséről még 2013-ban kötöttek megállapodást a tulajdonos Raiffeisen Ingatlan Alappal.
A szerződés azonban az idén május 6-án lejárt, és már év elején arról szóltak a hírek, hogy a tulajdonosi jogokat gyakorló, Lázár János által irányított Építési és Közlekedési Minisztérium nem hosszabbítja meg azt.
Március végére biztossá vált, hogy a MÁV-csoportnak költöznie kell, ám azt sokáig nem lehetett tudni, hogy hol dolgozik majd az a több mint 2100 alkalmazott, aki eddig a Könyves Kálmán körúti irodaházba járt be. Hosszabb távon a Mol-torony melletti BudaPart lehet a célpont, ám erre még éveket kell várni.
Néhány hete több lap is arról számolt be, hogy az átmeneti időszakban az alkalmazottak egy része a közeli Telekom-székházba költözhet, míg mások az angyalföldi MKB-irodaházban vehetik fel újra a munkát. A munkatársak jelentős hányada pedig hosszabb-rövidebb ideig home office-ban maradhat.
Számokban: a hétfőn közzétett szerződési adatok alapján a Telekom-székházban 2027 májusáig 2,1 milliárdért, míg a XIII. kerületi, egykor valóban az MKB-nek otthont adó, de a BIF-csoporthoz tartozó irodaházban 2026 végéig 3,4 milliárdért bérelnek majd irodákat.
Nem látszik, hogyan lesz ebből spórolás. A cég ugyanis így havonta átlagosan 165 millió forint bérleti díjat fog fizetni 2026 végéig, miközben a 2024 előtti legutóbbi szerződésmódosítás alapján a régi székház 352 ezer euróba, azaz jelenlegi árfolyamon 138 millió forintba került egy hónapra.
Korábban a MÁV-nála 24.hu-nak azt mondták, hogy „a költözés érdemi, évi több száz milliós – a várható, átmeneti időszakban akár másfél milliárdos – megtakarítással jár majd a vállalatcsoportnak”.
Felülnézet: a MÁV az új szerződéseit épp abban az időszakban kötötte, amikor a főpolgármesteri pozícióra pályázó Vitézy Dávid és Lázár János konfliktusalátványosankiéleződött, és a felekegymásnak üzengettek a sajtóban.
A MÁV-val most 3 milliárd forint feletti megállapodást kötő BIF-csoport egyik tulajdonosa ugyanakkor az az Ungár Péter, aki közel negyedmilliárd forinttal támogatta Vitézy Dávid kampányát, és aki a BIF többségét is kézben tartó családi vagyonkezelő cégéből 5,2 milliárd forintos osztalékjövedelemhez jutott az idén.
Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.
1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.