Akár 50 százalékos vám is sújthatja a kínai elektromos járműveket az Európai Unió területén, miután az Európai Bizottság újabb terhek bevezetését lengette be. A lépéssel egy költséges konfliktus kockázata is felmerül Kínával kapcsolatban, amire többek között a német kormány is figyelmeztette az uniós döntéshozókat.
Miért fontos ez? A védővám bevezetésére – pontosabban megemelésére – hetek óta számítani lehetett, mivel kampánytémává vált a kínai elektromos autók elleni piacvédelem az európai választások előtt. A lépéssel olyan Magyarországon is népszerűvé vált gépkocsik drágulhatnak, mint például a SAIC által gyártott MG modellek.
Számokban: az új terhek a már meglévő 10 százalékos vámra rakódnak, a mértéküket egy rájuk vonatkozó uniós vizsgálat eredményei határozzák meg, tehát gyártónként különböző lesz. A BYD és a Geely esetében várhatóan 17-20 százalékos, míg az uniós hatóságokkal való együttműködést megtagadó SAIC termékeit 38 százalékos többlet vámtétel sújthatja.
Tágabb kontextus: idén elérheti a 11 százalékot a kínai gépkocsimárkák részesedése az uniós elektromosautó-piacon, és 2027-re már minden ötödik eladott villanyautó kínai márkájú lehet. Ugyanakkor az európai gyártók fontos exportpiaca Kína, amit megtépázhat egy esetleges konfliktus, jórészt ez aggasztja a protekcionizmus ellenzőit (közéjük tartozik a magyar kormány is).
Mi várható? A kínai gyártók egy darabig képesek lehetnek lenyelni a vámot, hosszabb távon pedig az európai gyártókapacitások létesítésével oldhatják meg a problémát. Ha válaszul a kínai kormány is megemeli az oda exportált európai gépkocsikra vonatkozó terheket, az tovább ronthat az itteni autóipar helyzetén, emiatt is fogadhatta aggodalommal több iparági szereplő is a történteket.
Vállalat
Fontos