Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. június 12. 19:09 Vállalat, Világ

Milliókkal drágulhatnak a kínai autók Magyarországon az új vámok miatt

Akár 50 százalékos vám is sújthatja a kínai elektromos járműveket az Európai Unió területén, miután az Európai Bizottság újabb terhek bevezetését lengette be. A lépéssel egy költséges konfliktus kockázata is felmerül Kínával kapcsolatban, amire többek között a német kormány is figyelmeztette az uniós döntéshozókat.

Miért fontos ez? A védővám bevezetésére – pontosabban megemelésére – hetek óta számítani lehetett, mivel kampánytémává vált a kínai elektromos autók elleni piacvédelem az európai választások előtt. A lépéssel olyan Magyarországon is népszerűvé vált gépkocsik drágulhatnak, mint például a SAIC által gyártott MG modellek.

Számokban: az új terhek a már meglévő 10 százalékos vámra rakódnak, a mértéküket egy rájuk vonatkozó uniós vizsgálat eredményei határozzák meg, tehát gyártónként különböző lesz. A BYD és a Geely esetében várhatóan 17-20 százalékos, míg az uniós hatóságokkal való együttműködést megtagadó SAIC termékeit 38 százalékos többlet vámtétel sújthatja.

  • 11,2 millió forint a legolcsóbb elektromos MG ZS ára, ami tartalmazza a magyarországi áfát és az eddigi vámtételt; az ár akár 3 millió forinttal is emelkedhet becslésünk szerint. Az MG Magyarországon májusban a 18. legnépszerűbb márka volt az újonnan forgalomba helyezett autók száma alapján, igaz, belső égésű motorral szerelt gépkocsikat is forgalmaz.
  • A kínai villanyautók árelőnyének csak kisebb részét viheti el az új intézkedés, legalábbis a már említett vizsgálatot teljesítő gyártók eseteiben. Bizottsági számítások szerint nagyjából 16 ezer euróval marad el az átlagtól a kínai elektromos gépkocsik ára, ennek az előnynek mintegy negyede tűnhet el például a BYD-t illető új vámtétel alkalmazásával.

Tágabb kontextus: idén elérheti a 11 százalékot a kínai gépkocsimárkák részesedése az uniós elektromosautó-piacon, és 2027-re már minden ötödik eladott villanyautó kínai márkájú lehet. Ugyanakkor az európai gyártók fontos exportpiaca Kína, amit megtépázhat egy esetleges konfliktus, jórészt ez aggasztja a protekcionizmus ellenzőit (közéjük tartozik a magyar kormány is).

Mi várható? A kínai gyártók egy darabig képesek lehetnek lenyelni a vámot, hosszabb távon pedig az európai gyártókapacitások létesítésével oldhatják meg a problémát. Ha válaszul a kínai kormány is megemeli az oda exportált európai gépkocsikra vonatkozó terheket, az tovább ronthat az itteni autóipar helyzetén, emiatt is fogadhatta aggodalommal több iparági szereplő is a történteket.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem biztos, hogy jó ötlet megvámolni a kínai autókat EurópábanKína az európai autógyártók harmadik legfontosabb külpiaca, de veszélybe kerülhet az elérése, ha vámháború bontakozik ki a két térség között.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ elektromos autók európai bizottság kínai autó védővám Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Bucsky Péter
2024. november 13. 06:02 Közélet, Vállalat

Betonba és NER-be öntöttük az uniós pénzek jelentős részét

Ami papíron a hazai vállalatoknak szánt gazdaságfejlesztési támogatás, abból a gyakorlatban sokszor Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László épített utat.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.