Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2024. január 15. 13:16 Vállalat

Mit mond a magyar gazdaságról, hogy kínai autógyár épül a hazai szalámiüzem helyén?

Halad a BYD szegedi autógyárának előkészítése, múlt héten bejegyezték a majd ezt a tevékenységet végző leányvállalatot, és az első építési tervek is megjelentek.

Miért fontos ez? A korábbi információk szerint ez lesz az ország legnagyobb beruházása, mintegy 5 milliárd euróval. Darabszámot tekintve is ez lesz várhatóan a legnagyobb hazai autógyár.

Felülnézet: a kormányhivatalnak benyújtott tervek egyelőre két csarnok alapozására és három esővíztározó létesítésére vonatkoznak.

Alulnézet: a BYD leendő területének részei közül egyelőre csak a Pick Szeged Zrt.-ét vásárolta meg az önkormányzat, az érintett gazdák közül többen keveslik a földekért felajánlott összeget.

Tágabb kontextus: a Pick esetében megváltoztak a korábbi tervek, az új szalámiüzem nem itt, hanem a már meglévő szegedi telephelyen épül fel, nem használt épületek elbontása után. Ennek a beruházásnak jelenleg az előkészítése zajlik.

  • Várhatóan mindkét beruházás megvalósul tehát, így érdemes összevetni, hogyan teljesített Magyarországon az élelmiszeripar és a járműgyártás az utóbbi évtizedekben. Ennek legegyszerűbb módja, ha egymás mellé tesszük a két szektor termelési értékét.

Mi várható? A BMW és a BYD beruházásai nyomán a járműipar még jobban elszakadhat majd az élelmiszeripartól – miként a 2012 és 2015 közötti meredek felfutás leginkább a kecskeméti Mercedes-gyár beindulását tükrözi.

Igen, de: a termelési érték csak egy felületes mutató, az ország gazdaságához való hozzájárulást a hozzáadott érték mutatja, ez pedig a magyarországi járműiparban meglehetősen alacsony.

  • Nem biztos tehát, hogy a véges számú hazai munkaerőnek az autógyárakban van a legjobb helye. Igaz, sok vendégmunkás is dolgozik majd bennük.
  • Élelmiszeripari fejlesztéseket is támogat a kormány, a munkaerőért folyó versenyben azonban elkerülhetetlenül szembekerül egymással a két szektor, pár év múlva már Szegeden is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgy új szabályozás mutatja, miért épít Magyarországon autógyárat a BYDA francia kormány egy héttel a BYD szegedi gyárának bejelentése előtt közölte, hogy a jövőben nem ad támogatást a kínai elektromos autókra, és az európai gyártást akarja ösztönözni.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat autóipar beruházások BYD járműgyártás pick Szeged Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.