A 2018-ban pedagógusképzéseket megkezdő hallgatók ötöde kezdett csak pedagógusként dolgozni a 2023/2024-es tanévben, épp abban az évben, amikor mélypontra jutott a főállású pedagógusok száma.
Mi történt? Azoknak a pedagógushallgatóknak, akik 2018-ban kezdték meg a tanulmányaikat, csak a töredéke kezdett pedagógusként dolgozni az ötéves képzés elvégzése után ebben a tanévben – írta a Népszava.
Számokban: az Oktatási Hivatal adatai alapján 2231 pályakezdő pedagógus kezdte meg a munkát a 2023/2024-es tanévben, a felvi.hu adatai szerint pedig 2018 szeptemberében összesen 9728-en kezdték meg a pedagógusképzést.
Felülnézet: habár idén kicsit nőtt a pályakezdő pedagógusok száma tavalyhoz képest (2231-re 1884-ről), a tanárhiányt ez nem enyhítette, ugyanis a KSH friss adatai szerint az előző évhez képest 1610 fővel 145 589 főre csökkent a főállásban dolgozó pedagógusok száma a 2023/2024-es tanévre.
Tágabb kontextus: az elmúlt években a 2020/2021-es tanévet tekintették mélypontnak a főállású pedagógusok számát tekintve, az idei adat azonban ennél is alacsonyabb lett.
Előzmények: Varga Júlia, az ELKH Közgadaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Közgazdaságtudományi Intézetének kutatójának tanulmánya szerint 2010 és 2020 között minden településtípusban és minden képzési típusban nőtt azoknak az iskoláknak az aránya, ahol minimum egy pedagógus álláshely betöltetlen volt, tehát ahol jelen volt valamilyen formában a tanárhiány.
Mi várható? Habár a kormány tagadja, hogy pedagógushiány lenne, számos intézkedés irányul a létszámhiány csökkentésére, például a nyugdíjas tanárok visszafoglalkoztatásának egyszerűsítése vagy a tanárszakos hallgatók alkalmazásának lehetősége.
Adat
Fontos