Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2023. december 22. 16:34 Közélet

Sosem voltak olyan hatékonyak, erősek és nehezek az autók, mint manapság

Nem hiábavalók az autóipari fejlesztések, az elmúlt húsz évben úgy váltak takarékosabbá a személygépkocsik, hogy a motorok nagyobb teljesítményűek, miközben az autók egyre nagyobbak és nehezebbek – írja az Amerikai Környezetvédelmi Hivatal (EPA) elemzése. A fogyasztás- és széndioxid-kibocsátás csökkenés terén ráadásul még a közelmúltban is komoly fejlődést mutatott az iparág, ám a vásárlói szokások változása mindezt jórészt ellensúlyozza.

A közel negyven éve gyűjtött adatok tükrében három periódus figyelhető meg az autópiacon: 1975 és 1987 között meredeken javult a gépjárművek üzemanyag-hatékonysága, ám közben csökkent a teljesítményük és könnyebbek lettek, majd a következő 25 év során megfordultak ezek a trendek, erősebb, nehezebb és többet fogyasztó modellek jelentek meg,

2004 óta viszont ismét évről évre egyre kedvezőbb fogyasztási adatok jellemzik a járműveket, miközben az erejük és a tömegük is nő.

Tehát míg a hetvenes évek olajválságaira alapvetően szerényebb gépkocsik gyártásával válaszolt az iparág, az elmúlt két évtizedben a fokozódó környezetvédelmi elvárásoknak már ténylegesen a motorok hatékonyságán javító műszaki fejlesztésekkel igyekeztek megfelelni az autógyártók.

A fejlődés az összes jármű-kategóriában megmutatkozik, a legjelentősebb mértékű a kisebb, legfeljebb 1,7 tonnás SUV-okat tartalmazó csoportban volt – igaz, az Egyesült Államokban jellemzően a hagyományos felépítésű személyautók nagyobbak az ide tartozó kis szabadidőautóknál.

A kereslet viszont mindeközben a többet fogyasztó típusok felé mozdult, ellensúlyozva az üzemanyag-fogyasztás mérséklésében elért előrelépéseket. A 2010-es évek elejéig a szedán és a kombi formájú autók határozták meg az Egyesült Államok piacát, ám a múlt évtized közepén gyorsan visszaszorult az SUV térhódításának következtében a kategória népszerűsége.

Ráadásul a személyautók tömegét vizsgálva jól látszik az egykor viszonylag népszerű 1,3 tonna alatti kategória lassú eltűnése, és a 2,7 tonna feletti típusok megjelenése az elmúlt évtized során. Érdekesség, hogy a hetvenes években a legnehezebb járművek többnyire a nagyméretű hagyományos személygépkocsik voltak, míg manapság zömmel a pickup-ok és a nagyobb SUV-k tartoznak ebbe a körbe néhány furgon- és luxusautótípus mellett.

Az Európában leginkább a Volkwagen dízelbotrányának kirobbantásáról ismert EPA a járművek széndioxid-kibocsátási normáinak további szigorítását jelentette be áprilisban, várhatóan újabb jókora változással jár majd az amerikai autópiacon: az elképzelések akkor teljesülhetnek, ha 2032-ig az új járművek kétharmada elektromos üzemű lesz – ez az arány idén 10 százalék körül alakulhat, míg egy évvel korábban még csak 5,2 százalék volt.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet autó gépjármű környezetvédelem suv üzemanyagfogyasztás Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Fontos

Holtzer Péter
2024. november 23. 06:07 Podcast

Sokkal jobban is lehet segíteni a középiskolásokat a pályaválasztásban

Pályaorientáció alatt leginkább egyszeri ismeretátadást szoktak érteni, pedig fontos lenne a diákokat végigkísérni a 9. osztálytól érettségiig.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.