Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2023. december 22. 16:34 Közélet

Sosem voltak olyan hatékonyak, erősek és nehezek az autók, mint manapság

Nem hiábavalók az autóipari fejlesztések, az elmúlt húsz évben úgy váltak takarékosabbá a személygépkocsik, hogy a motorok nagyobb teljesítményűek, miközben az autók egyre nagyobbak és nehezebbek – írja az Amerikai Környezetvédelmi Hivatal (EPA) elemzése. A fogyasztás- és széndioxid-kibocsátás csökkenés terén ráadásul még a közelmúltban is komoly fejlődést mutatott az iparág, ám a vásárlói szokások változása mindezt jórészt ellensúlyozza.

A közel negyven éve gyűjtött adatok tükrében három periódus figyelhető meg az autópiacon: 1975 és 1987 között meredeken javult a gépjárművek üzemanyag-hatékonysága, ám közben csökkent a teljesítményük és könnyebbek lettek, majd a következő 25 év során megfordultak ezek a trendek, erősebb, nehezebb és többet fogyasztó modellek jelentek meg,

2004 óta viszont ismét évről évre egyre kedvezőbb fogyasztási adatok jellemzik a járműveket, miközben az erejük és a tömegük is nő.

Tehát míg a hetvenes évek olajválságaira alapvetően szerényebb gépkocsik gyártásával válaszolt az iparág, az elmúlt két évtizedben a fokozódó környezetvédelmi elvárásoknak már ténylegesen a motorok hatékonyságán javító műszaki fejlesztésekkel igyekeztek megfelelni az autógyártók.

A fejlődés az összes jármű-kategóriában megmutatkozik, a legjelentősebb mértékű a kisebb, legfeljebb 1,7 tonnás SUV-okat tartalmazó csoportban volt – igaz, az Egyesült Államokban jellemzően a hagyományos felépítésű személyautók nagyobbak az ide tartozó kis szabadidőautóknál.

A kereslet viszont mindeközben a többet fogyasztó típusok felé mozdult, ellensúlyozva az üzemanyag-fogyasztás mérséklésében elért előrelépéseket. A 2010-es évek elejéig a szedán és a kombi formájú autók határozták meg az Egyesült Államok piacát, ám a múlt évtized közepén gyorsan visszaszorult az SUV térhódításának következtében a kategória népszerűsége.

Ráadásul a személyautók tömegét vizsgálva jól látszik az egykor viszonylag népszerű 1,3 tonna alatti kategória lassú eltűnése, és a 2,7 tonna feletti típusok megjelenése az elmúlt évtized során. Érdekesség, hogy a hetvenes években a legnehezebb járművek többnyire a nagyméretű hagyományos személygépkocsik voltak, míg manapság zömmel a pickup-ok és a nagyobb SUV-k tartoznak ebbe a körbe néhány furgon- és luxusautótípus mellett.

Az Európában leginkább a Volkwagen dízelbotrányának kirobbantásáról ismert EPA a járművek széndioxid-kibocsátási normáinak további szigorítását jelentette be áprilisban, várhatóan újabb jókora változással jár majd az amerikai autópiacon: az elképzelések akkor teljesülhetnek, ha 2032-ig az új járművek kétharmada elektromos üzemű lesz – ez az arány idén 10 százalék körül alakulhat, míg egy évvel korábban még csak 5,2 százalék volt.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet autó gépjármű környezetvédelem suv üzemanyagfogyasztás Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Hajdu Miklós
2024. május 10. 14:02 Közélet

Furcsa szimbóluma lesz a magyar-kínai közeledésnek a cseresznye és a marhasperma

Infrastrukturális beruházások előkészítése mellett a cseresznye és a szarvasmarhafélék örökítőanyagának kiviteléről is megállapodott a magyar kormányfő a kínai elnökkel.

Mészáros R. Tamás
2024. május 10. 05:20 Közélet, Világ

Magyarország üdvözli, az Európai Bizottság egyre inkább üldözi a kínai cégeket

Az európai politikai hangulat már egyértelműen a kínai kapcsolatok újragondolásának irányába mutat, miközben a magyar kormány a 2010-es években ragadt.

Stubnya Bence
2024. május 9. 05:33 Közélet

A kormány és a multik sem járnak rosszul az ország gazdasági függőségével

A magyar és a lengyel nemzeti kormány is jobban támogatta a multik beruházásait az elődeinél. Egy új tanulmány szerint ez nem ellentmondás, az EU szabályaiból következik.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. május 10. 10:14 Adat

Ötszázszor több tao-pénz jutott a felcsúti focinak, mint az országos átlag

Az egy lakosra jutó tao-támogatás Felcsúton meghaladta a 20 millió forintot.

Torontáli Zoltán
2024. május 9. 15:47 Adat, Élet

Durván az olcsó élelmiszerek felé lökte az infláció a bevásárlásokat

A vásárlások értéke jóval nagyobb mértékben csökkent tavaly is, mint a volumen, vagyis nagyon nagy arányú volt a lefelé vásárlás.

Hajdu Miklós
2024. május 9. 13:33 Vállalat

A mostani miniválság mutatja, miért veszélyes az akkugyáraknak való kiszolgáltatottság

A hazai ipar és gazdaság erősen megérzi az akkumulátorok iránti kereslet mostani, enyhe gyengélkedését is, ami figyelmeztető jel a jövőre nézve.