Annyi stratégiai ágazatot dédelget a kormány, hogy nincs pénze mindegyikre
Az Erste után újabb céges részesedéseitől szabadul meg az állam azzal, hogy eladja a Vienna Insurance Group biztosítócsoport magyarországi érdekeltségeiben 35 százaléknyi tulajdonát. Egyelőre csak találgatni lehet, de más jelek is arra utalhatnak, hogy a ferihegyi repülőtér felvásárlásának forrásait teremti elő a kormány.
Mi történt? A magyar állami tulajdonú Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt. és a Vienna Insurance Group biztosítócsoport megegyezése alapján 45-ről 10 százalékra csökken a magyar állami tulajdon a biztosítócsoport magyarországi üzletágában, tehát az Alfa és az Union biztosítókban – közölte a Gazdaságfejlesztési Minisztérium.
Előzmények: nem a 2022 februárjában vásárolt részesedés eladása volt mostanában a kormány egyetlen lépése tulajdonosként a pénzügyi szektorban.
Azt is novemberben jelentették be, hogy az Erste visszavásárolja a magyar állam 15 százalékos részesedését a cégben, amit 2016-ban vett meg. A Portfolio.hu becslése szerint mindkét részesedésért nagyjából 90 milliárd forintot kaphat az állam. Ha a cél a reptérvásárlás, a két eladásból származó pénz az 51 százalékos reptéri részesedés 20-25 százalékára lenne elég.
Tágabb kontextus: múlt héten az Államadósság Kezelő Központ magyar államkötvény aukcióján az eredeti finanszírozási tervhez képest vett összeg többszörösének megfelelő összegű kibocsátás mellett döntött, és 500 millió dollárnyi devizakötvényt adott el.
A céges részesedések eladása és a kötvénykibocsátások arra utalnak, hogy az állam valamilyen okból gyorsan akar forráshoz jutni.
A legkézenfekvőbb magyarázat a ferihegyi repülőteret működtető Budapest Airport Zrt. 51 százalékának tervezett megvásárlása lenne. A cég becsült értéke 1500 milliárd forint.
A Bloomberg az ügyletre rálátó forrásra hivatkozva már két hete arról írt, hogy a kormány előteremtette a felvásárláshoz szükséges forrásokat.
A felvásárlásra még az év végéig sor kerülhet. A hírügynökség értesülései szerint a repülőteret a francia Vinci SA üzemeltetné, amely szintén jelentős részesedést szerezne a cégben.
Igen, de: Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter október elején arról beszélt, hogy Magyarország részben a nem stratégiai eszközeinek eladásával oldaná meg a budapesti repülőtér megvásárlásának finanszírozását.
Ehhez képest az Alfa és Union-részesedések eladásáról szóló közleményben az áll, hogy a magyar kormány stratégiai ágazatnak tekinti a biztosítási szektort, habár a közlemény külön kitér arra is, hogy a tranzakcióval az „az állam finanszírozási forrásokat tud előteremteni egyéb stratégiai fontosságú eszközök megszerzéséhez”.
Mindenesetre akkor sem jön rosszul a pénz az államnak, ha megpróbálja hozni a már kétszer emelt költségvetési hiánycélt, ami aktuálisan éppen 5,2 százalék.
Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.
1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.
Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.