Ha a Siemens helyett magyar tulajdonú céggel képzeli el a hazai és nemzetközi IC vonatok korszerűsítését a kormány, pont kapóra jöhet, hogy sajtóhírek szerint magyar üzleti szereplő vásárolna jelentős részesedést a Talgo nevű spanyol vasútgyártó cégben.
Mi történt? Egy meg nem nevezett magyar cégcsoport ajánlatot ajánlatot tett a Talgo nevű spanyol vasútgyártó cég egy jelentős részének felvásárlására, írja a Reuters. A cég csütörtökön hivatalosan is megerősítette az érdeklődést, ugyanakkor az is kiderült, hogy a magyar vevőjelölt még nem véglegesítette az ajánlatát.
Tágabb kontextus: a Talgo piacvezető Spanyolországban, de idén jelentős projekteket nyert el Dániában és Németországban is. A kb. 500 milliárd eurós piaci kapitalizációjú cég részvényeinek értéke az idén csaknem 20 százalékkal emelkedett eddig.
Miért fontos ez? 2022 szeptemberében a Vitézy Dávid vezette államtitkárság alatt kiírtak egy tendert, ami alapján minden hazai és nemzetközi IC vonatot lecseréltek volna. A közbeszerzést, amely feltételeinek leginkább a Siemens felelt volna meg korábbi cikkünk szerint, 2022 végén visszavonták, ahogy arról az Iho.hu beszámolt.
Ki lehet a magyar vevő? Szóba jöhet a magyar vasútgyártó és karbantartó piac meghatározó szereplője, a Dunkeszi Járműjavitó tulajdonosa, a Magyar Vagon Zrt., amelyről októberben jelentették be, hogy 75 százalékban MÁV Vagon Kft. tulajdonosává válik. Az új tulajdonosok között van a Hernádi Zsolt Mol elnök-vezérigazgatóhoz és üzleti köréhez köthető Solva II Magántőkealap cége.
Vállalat
Fontos