Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2023. október 12. 09:37 Adat, Élet

A SUV divat megakadályozza a magyar autópark zöldülését

Meghökkentő adatot közölt a minap a Vezess autós szaklap, az újság szakértői segítséggel kiszámolta, hogy 2023 első felében a Magyarországon eladott új autók átlagos fajlagos károsanyag-kibocsátása lényegében ugyanakkora volt, mint 2012-ben.

Számokban: az újság azt közölte, hogy 2012-ben szén-dioxid egyenértékben 138,97 gramm volt az egy kilométerre és egy autóra jutó átlagos kibocsátás, 2023-ban pedig 135,26 gramm.

Felülnézet: A KSH adatai szerint 2012-ben összesen 57,1 ezer új személyautót helyeztek forgalomba Magyarországon, a legutóbbi teljes évben, 2022-ben viszont 111,5 ezret. A piac másik felét az import használt autók teszik ki, ezek kibocsátására nincs becslésünk, mindenesetre az autópark összesített átlagéletkora folyamatosan növekszik, ami arra utal, hogy a használt autók állománya nem fiatalodik, azaz nem nő az egyre jobb kibocsátási mutatókkal rendelkező modellek aránya.

  • Míg 2012-ben a KSH szerint összesen 2,9 millió személyautó futott a magyar utakon, 2022-ben már 4,1 millió volt a számuk.

A fenti adatok arra utalnak, hogy bő tíz év alatt úgy nőtt az autók száma, hogy az új autókra jutó károsanyag-kibocsátás nem csökkent annak ellenére sem, hogy a benzines és dízeles járműveknél az európai normák egyre szigorodnak, és időközben az elektromos autók is teret nyertek.

Háttér: A jelenség legfőbb oka a városi terepjárók (SUV-ok) népszerűsége, ezek a nagyobb tömeg és légellenállás miatt többet fogyasztanak.

Az összképet az is árnyalja, hogy az elektromos autók ugyan menet közben nem bocsátanak ki káros anyagokat, az életciklus elemzések alapján a jelenlegi gyártástechnológiák és energiaforrások használata mellett azonban csak akkor környezetkímélőbbek a belső égésű változatoknál, ha megfelelően sok kilométert futnak velük.

Ráadásul a hibrid, vagyis alapvetően benzines, de elektromos rásegítéses autóknál a katalógus szerinti kibocsátási értékek csak a hivatalos használati szokások szerint érvényesek, a valóságban azonban annál jóval több üzemanyagot égetnek, ha a használója az elektromos motor lehetőségeit nem használja ki teljesen. Az átlagszámolást így ez is torzíthatja negatív irányba.

Ahogy arról nemrég írtunk, egy tanulmány szerint Európában tisztességes, 4 százalékos nyereséggel lehetne kis elektromos autókat gyártani, de a szalagokról mégis egyre nagyobb arányban a méretesebb SUV verziók jönnek le, mert ezeket arányaiban nagyobb profittal lehet most eladni.

Eközben a nem SUV felépítésű kisméretű autók sorra kopnak ki a gyártók kínálatából, ezek dízeles verziói különösen hiányoznak a jó átlagos kibocsátási számokhoz, mert ezek fogyasztanák a legkevesebb üzemanyagot.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat Élet autó használt autó károsanyag-kibocsátás új autó Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Stubnya Bence
2024. május 14. 10:52 Adat

A háború óta még többet is fogyaszt Európa abból az orosz gázból, amit most szankcionálna

Míg az orosz vezetékes gáztól a 2021-es 40 százalékról 2023-ra százalékra csökkentette függőségét az EU, az LNG importja nőtt is az elmúlt években.

Bucsky Péter
2024. május 14. 05:48 Adat, Közélet

Az egyházak finanszírozásában is megvan a kormányzati kétharmad

Az egyházak gazdálkodása az egyik legnehezebben átlátható terület Magyarországon, pedig túlnyomórészt adófizetői forrásokból működtetik intézményeiket.

Jandó Zoltán
2024. május 13. 17:18 Adat

Az egyik probléma megoldódott a magyar mezőgazdaságban, de máris itt a másik

Sokkal többet műtrágyáznak a magyar gazdák, mint tavaly. Önmagában azonban ez nem lesz elég, hogy megmentse a mezőgazdaság évét.

Fontos

Mészáros R. Tamás
2024. május 15. 05:33 Világ

Nincs magyar vétó, csordogálni kezd Kijevbe a lefoglalt orosz vagyon

A 260 milliárd eurós, zárolt orosz jegybanki vagyon hasznából kaphat fegyvereket és más segítséget Ukrajna.

Torontáli Zoltán
2024. május 14. 16:14 Vállalat

Tett a Mol egy fontos lépést, hogy ne függjön annyira a benzinkutaktól

Hároméves csúszással átadtak egy állami támogatásban is részesített fontos vegyipari üzemet, de miért volt fontos ez a beruházás a cégnek?

Torontáli Zoltán
2024. május 14. 13:24 Vállalat, Világ

Ma még nagyobb jelentőséget kaphat a BYD magyar gyára

Amerika 100 százalékra emeli a vámot a kínai elektromos autókra, az EU is drasztikus lépésre készül, de a Szegeden gyártott BYD kocsik uniósak lehetnek.