Meghökkentő adatot közölt a minap a Vezess autós szaklap, az újság szakértői segítséggel kiszámolta, hogy 2023 első felében a Magyarországon eladott új autók átlagos fajlagos károsanyag-kibocsátása lényegében ugyanakkora volt, mint 2012-ben.
Számokban: az újság azt közölte, hogy 2012-ben szén-dioxid egyenértékben 138,97 gramm volt az egy kilométerre és egy autóra jutó átlagos kibocsátás, 2023-ban pedig 135,26 gramm.
Felülnézet: A KSH adatai szerint 2012-ben összesen 57,1 ezer új személyautót helyeztek forgalomba Magyarországon, a legutóbbi teljes évben, 2022-ben viszont 111,5 ezret. A piac másik felét az import használt autók teszik ki, ezek kibocsátására nincs becslésünk, mindenesetre az autópark összesített átlagéletkora folyamatosan növekszik, ami arra utal, hogy a használt autók állománya nem fiatalodik, azaz nem nő az egyre jobb kibocsátási mutatókkal rendelkező modellek aránya.
A fenti adatok arra utalnak, hogy bő tíz év alatt úgy nőtt az autók száma, hogy az új autókra jutó károsanyag-kibocsátás nem csökkent annak ellenére sem, hogy a benzines és dízeles járműveknél az európai normák egyre szigorodnak, és időközben az elektromos autók is teret nyertek.
Háttér: A jelenség legfőbb oka a városi terepjárók (SUV-ok) népszerűsége, ezek a nagyobb tömeg és légellenállás miatt többet fogyasztanak.
Az összképet az is árnyalja, hogy az elektromos autók ugyan menet közben nem bocsátanak ki káros anyagokat, az életciklus elemzések alapján a jelenlegi gyártástechnológiák és energiaforrások használata mellett azonban csak akkor környezetkímélőbbek a belső égésű változatoknál, ha megfelelően sok kilométert futnak velük.
Ráadásul a hibrid, vagyis alapvetően benzines, de elektromos rásegítéses autóknál a katalógus szerinti kibocsátási értékek csak a hivatalos használati szokások szerint érvényesek, a valóságban azonban annál jóval több üzemanyagot égetnek, ha a használója az elektromos motor lehetőségeit nem használja ki teljesen. Az átlagszámolást így ez is torzíthatja negatív irányba.
Ahogy arról nemrég írtunk, egy tanulmány szerint Európában tisztességes, 4 százalékos nyereséggel lehetne kis elektromos autókat gyártani, de a szalagokról mégis egyre nagyobb arányban a méretesebb SUV verziók jönnek le, mert ezeket arányaiban nagyobb profittal lehet most eladni.
Eközben a nem SUV felépítésű kisméretű autók sorra kopnak ki a gyártók kínálatából, ezek dízeles verziói különösen hiányoznak a jó átlagos kibocsátási számokhoz, mert ezek fogyasztanák a legkevesebb üzemanyagot.
Adat
Fontos