Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2023. április 10. 13:35 Vállalat, Világ

Nem maradt következmény nélkül, hogy a kínai elnök aggódott a CATL túl gyors terjeszkedése miatt

Nagyon elégedett, ugyanakkor aggódik is a Contemporary Amperex Technology (CATL) terjeszkedése és akkumulátoripari dominanciája miatt – ezt mondta márciusban egy kínai üzletemberekkel tartott pekingi találkozón Hszi Csin-Ping kínai elnök Ceng Jü-csünnek (vagy a nemzetközi üzleti életben használt nevén Robin Zengnek), a Debrecenben is akkumulátorgyárat építő kínai nagyvállalat alapítójának és elnökének a Financial Times cikke szerint.

A lap cikke alapján Hszi a túlterjeszkedés kockázataira és a nagy növekedés utáni összeomlás veszélyeire emlékeztetett, amely például a kínai ingatlanpiacon komoly aggodalmakat váltott ki az elmúlt években. Az elnök a kínai állami média beszámolója szerint azt mondta, hogy az államnak iparpolitikai intézkedéseket kell bevezetnie, és hozzá kell járulnia, hogy az iparágak kiszámíthatóan és stabilan fejlődjenek.

A találkozó után pár nappal a Kínai Értékpapír-felügyeleti Bizottság, az ország fő pénzügyi piacfelügyeleti szerve informális iránymutatást adva azt tanácsolta a cégnek, hogy az aktuális 5 milliárd dolláros tőkebevonási terveit 1 milliárd dollárosra módosítsa.

Ezt követően a cég felfüggesztette a svájci tőzsdére lépését.

A lapnak nyilatkozó autóipari tanácsadócég alapítója szerint ez a történet felveti annak a kérdését, hogy a CATL olyan szintre jutott-e már, ahol tartania kell a kínai kommunista párt elmúlt években intenzívebb fokozatba kapcsoló törekvésétől, hogy visszatartsa attól a kínai üzleti elitet, hogy túlságosan önjáróvá váljon.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSaját magával kell megküzdenie Kínának, ha el akarja érni az új céljátHszi Csin-ping pártfőtitkár a kínai gazdaságot és a nemzetközi rendszert is felforgató reformokba kezdett. Hogy ezek hova vezetnek, az nagyban függ majd a homályos kínai hatalmi viszonyok alakulásától.

A cikkben sok érdekes részlet kiderül Ceng karrierjéről és nyilvánossághoz fűződő viszonyáról. A cég elnöke szegény vidéki családból származik, a CATL-t 2011-ben alapította meg, miután a japán TDK kínai leányvállalatának akkumulátorkémiai részlegén, majd pedig ATL nevű cégnél szerzett tapasztalatot, amely az Apple-nek és a Samsungnak szállított be olcsó lítiumion-akkumulátorokat. Ceng a 2010-es években távol tudott maradni a nyilvánosságtól, és direkt kerülte is a feltűnést, ellentétben például olyan szintén sikeres kínai üzletemberekkel, mint az Alibaba-alapító Jack Ma vagy a szintén megújuló energiával foglalkozó Envision alapítója, Zsang Lei.

Ceng 2010-es évek eleji cégalapítása egybeesik azzal az időszakkal, amikor a kínai iparpolitika a saját e-autó ellátási láncának kiépítését célozta meg többek között az olajimport-függőség és a Kínában fontos politikai ügynek számító légszennyezés visszaszorítása céljából. Ceng eredményei így nem is függetlenek a kínai állam segítségétől, hiszen egyrészt több milliárd dollárnyi állami pénz áramlott a vállalatba az iparág kínai felfutása alatt, másrészt a külföldi versenytársaktól is védték a CATL-t adminisztratív eszközökkel.

A cég mára a világ vezető akkumulátorgyártójává lépett elő a globális piac több harmadát lefedve, és beszállítóként olyan világmárkáknak gyárt, mint a Tesla, a Volkswagen vagy a BMW. Az elmúlt időszakban már az Egyesült Államokban is politikai téma lett, hogy a Ford a technológiájukat licencelve fog Michiganben akkumulátort gyártani, ugyanis az USA-ban pártokon átívelő konszenzus van arról, hogy a kínai cégeket ki kell szorítani az országból.

A cikk szerint Ceng és a hozzá legközelebb álló munkatársai már a kezdetek óta tartottak attól, hogy lezárul az a korszak a cég életében, amikor relatíve kevés figyelem mellett tudnak a gyártásra koncentrálni. Most úgy tűnik, hogy eljött az az időszak, amikor már nem tudják elkerülni, hogy olyan külső tényezőkkel foglalkozzanak, mint például az amerikai-kínai geopolitikai feszültségek, a technológiájukat ellesni kívánó versenytársak vagy a kínai pártelit félelmei.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA kínai iparpolitika zászlóshajója érkezik Magyarországra, amelyre Brüsszelben külön stratégiát dolgoztak kiA Debrecenben beruházó CATL domináns szereplő az elektromosautó-akkumulátorok piacán. A geopolitikai feszültségek és a hazai ipari kapacitások védelme miatt azonban újabban Brüsszelben és Washingtonban sem szeretik a céget.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ akkumulátor akkumulátorgyártás catl Kína Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Fontos

Gergely Péter
2024. november 24. 15:35 Pénz

Nem is olyan alacsony a munkáshitel négymilliós plafonja

Első látásra korlátozónak tűnik a munkáshitel négymilliós maximuma, ám így is messze veri a versenytárs személyi kölcsönök átlagát.

Holtzer Péter
2024. november 23. 06:07 Podcast

Sokkal jobban is lehet segíteni a középiskolásokat a pályaválasztásban

Pályaorientáció alatt leginkább egyszeri ismeretátadást szoktak érteni, pedig fontos lenne a diákokat végigkísérni a 9. osztálytól érettségiig.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 15:11 Élet, Pénz

Alig érdekel valakit a 3+3 millió forint otthonfelújítási ingyenpénz

Körülbelül 1,5 millióan lehetnek jogosultak a támogatásra, 20 ezren meg is kaphatnák, de egyelőre csak 4500-an jelentkeztek érte.