Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2023. április 10. 13:35 Vállalat, Világ

Nem maradt következmény nélkül, hogy a kínai elnök aggódott a CATL túl gyors terjeszkedése miatt

Nagyon elégedett, ugyanakkor aggódik is a Contemporary Amperex Technology (CATL) terjeszkedése és akkumulátoripari dominanciája miatt – ezt mondta márciusban egy kínai üzletemberekkel tartott pekingi találkozón Hszi Csin-Ping kínai elnök Ceng Jü-csünnek (vagy a nemzetközi üzleti életben használt nevén Robin Zengnek), a Debrecenben is akkumulátorgyárat építő kínai nagyvállalat alapítójának és elnökének a Financial Times cikke szerint.

A lap cikke alapján Hszi a túlterjeszkedés kockázataira és a nagy növekedés utáni összeomlás veszélyeire emlékeztetett, amely például a kínai ingatlanpiacon komoly aggodalmakat váltott ki az elmúlt években. Az elnök a kínai állami média beszámolója szerint azt mondta, hogy az államnak iparpolitikai intézkedéseket kell bevezetnie, és hozzá kell járulnia, hogy az iparágak kiszámíthatóan és stabilan fejlődjenek.

A találkozó után pár nappal a Kínai Értékpapír-felügyeleti Bizottság, az ország fő pénzügyi piacfelügyeleti szerve informális iránymutatást adva azt tanácsolta a cégnek, hogy az aktuális 5 milliárd dolláros tőkebevonási terveit 1 milliárd dollárosra módosítsa.

Ezt követően a cég felfüggesztette a svájci tőzsdére lépését.

A lapnak nyilatkozó autóipari tanácsadócég alapítója szerint ez a történet felveti annak a kérdését, hogy a CATL olyan szintre jutott-e már, ahol tartania kell a kínai kommunista párt elmúlt években intenzívebb fokozatba kapcsoló törekvésétől, hogy visszatartsa attól a kínai üzleti elitet, hogy túlságosan önjáróvá váljon.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSaját magával kell megküzdenie Kínának, ha el akarja érni az új céljátHszi Csin-ping pártfőtitkár a kínai gazdaságot és a nemzetközi rendszert is felforgató reformokba kezdett. Hogy ezek hova vezetnek, az nagyban függ majd a homályos kínai hatalmi viszonyok alakulásától.

A cikkben sok érdekes részlet kiderül Ceng karrierjéről és nyilvánossághoz fűződő viszonyáról. A cég elnöke szegény vidéki családból származik, a CATL-t 2011-ben alapította meg, miután a japán TDK kínai leányvállalatának akkumulátorkémiai részlegén, majd pedig ATL nevű cégnél szerzett tapasztalatot, amely az Apple-nek és a Samsungnak szállított be olcsó lítiumion-akkumulátorokat. Ceng a 2010-es években távol tudott maradni a nyilvánosságtól, és direkt kerülte is a feltűnést, ellentétben például olyan szintén sikeres kínai üzletemberekkel, mint az Alibaba-alapító Jack Ma vagy a szintén megújuló energiával foglalkozó Envision alapítója, Zsang Lei.

Ceng 2010-es évek eleji cégalapítása egybeesik azzal az időszakkal, amikor a kínai iparpolitika a saját e-autó ellátási láncának kiépítését célozta meg többek között az olajimport-függőség és a Kínában fontos politikai ügynek számító légszennyezés visszaszorítása céljából. Ceng eredményei így nem is függetlenek a kínai állam segítségétől, hiszen egyrészt több milliárd dollárnyi állami pénz áramlott a vállalatba az iparág kínai felfutása alatt, másrészt a külföldi versenytársaktól is védték a CATL-t adminisztratív eszközökkel.

A cég mára a világ vezető akkumulátorgyártójává lépett elő a globális piac több harmadát lefedve, és beszállítóként olyan világmárkáknak gyárt, mint a Tesla, a Volkswagen vagy a BMW. Az elmúlt időszakban már az Egyesült Államokban is politikai téma lett, hogy a Ford a technológiájukat licencelve fog Michiganben akkumulátort gyártani, ugyanis az USA-ban pártokon átívelő konszenzus van arról, hogy a kínai cégeket ki kell szorítani az országból.

A cikk szerint Ceng és a hozzá legközelebb álló munkatársai már a kezdetek óta tartottak attól, hogy lezárul az a korszak a cég életében, amikor relatíve kevés figyelem mellett tudnak a gyártásra koncentrálni. Most úgy tűnik, hogy eljött az az időszak, amikor már nem tudják elkerülni, hogy olyan külső tényezőkkel foglalkozzanak, mint például az amerikai-kínai geopolitikai feszültségek, a technológiájukat ellesni kívánó versenytársak vagy a kínai pártelit félelmei.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA kínai iparpolitika zászlóshajója érkezik Magyarországra, amelyre Brüsszelben külön stratégiát dolgoztak kiA Debrecenben beruházó CATL domináns szereplő az elektromosautó-akkumulátorok piacán. A geopolitikai feszültségek és a hazai ipari kapacitások védelme miatt azonban újabban Brüsszelben és Washingtonban sem szeretik a céget.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ akkumulátor akkumulátorgyártás catl Kína Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. május 1. 04:34 Élet, Vállalat

Hogyan lehet olcsóbb az Afrikából ideszállított eper, mint a magyar?

Az semmi, hogy a görög-spanyol-egyiptomi szamóca olcsóbb, mint a magyar, de lassan a német-holland-belga is az lesz, ha nem fejlesztjük sürgősen az ágazatot.

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Fontos

Mészáros R. Tamás
2024. május 2. 04:32 Világ

Egyre több az elektromos autó, egyre több a panasz is Kínában

A kínai vásárlók nagyobb hatótávolságot és jobb tölthetőséget várnak, nő az elektromos autókkal elégedetlenek aránya. Délkelet-Ázsiában ugyanakkor egyre jobban megy a biznisz a kínai gyártók számára.

Váczi István
2024. április 30. 04:37 Világ

Olyan lehetőség előtt áll az orosz hadsereg Ukrajnában, mint utoljára két éve

Nem sikerült kihúzniuk az ukránoknak jelentősebb területveszteség nélkül a lőszerutánpótlás és létszámbeli erősítés beérkezéséig, és az is kérdés, nem kerülnek-e még nagyobb bajba.

Bucsky Péter
2024. április 29. 04:33 Adat, Élet

Külföldi polgármestert is választhatna több magyar település a nagy arányuk alapján

Nem feltétlenül ott él a legtöbb külföldi állampolgár Magyarországon, ahol azt a gazdasági fejlettség alapján várnánk.