A szerző a GKI vezérigazgató-helyettese. Az Ekonomi a G7 véleményrovata.
Tavaly Magyarország technikai recesszióba került, súlyos egyensúlyi problémákba ütközött, s nem sikerült az EU-transzferek tényleges beáramlását eredményező megállapodásra jutnia az EU-val. E kedvezőtlen folyamatok egyelőre idén is folytatódnak. Lesz-e fordulat?
A GDP 2022 harmadik negyedévében 0,7 százalékkal, negyedik negyedévében 0,4 százalékkal volt kisebb az előző negyedévinél, s ezzel bekövetkezett a technikai recesszió. Ez Magyarországon kívül a 27 tagú EU-ban csak további három országgal, Cseh-, Észt- és Finnországgal történt meg. Az idei első negyedévről természetesen még nincsenek adatok, de a januári számok a magyar recesszió folytatódására utalnak. 2023 januárjában 2022 decemberéhez képest az ipari és építőipari termelés mintegy 5 százalékkal, a kiskereskedelmi forgalom 0,6 százalékkal tovább csökkent.
A közbeszédben a visszaesést az előző év azonos időszakához képest szokás használni. Ebben az értelemben ez tavaly összességében még a negyedik negyedévben sem történt meg, az idei első negyedévben azonban már aligha volt elkerülhető. Januárban az ipari és építőipari termelés 0,2, illetve 3,6 százalékkal, a kiskereskedelmi forgalom 4,5 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól. Igaz, a turizmus helyzete javult, a vendégéjszakák száma januárban jelentősen emelkedett. Egy hónap adataiból természetesen még nem lehet messzemenő következtetéseket levonni, de az üzleti várakozások egyelőre legfeljebb némi javulást valószínűsítenek. A GKI üzleti bizalmi indexe ugyan márciusban magasabban állt, mint decemberben, ez azonban döntően a szolgáltató cégek növekvő optimizmusának volt köszönhető. Az iparban és a kiskereskedelemben a pesszimizmus oldódása minimális volt, az építőiparban pedig egyenesen romlás következett be. Aligha véletlen, hogy a két markánsan borúlátó ágazat az építőipar és a kereskedelem, ezek ugyanis közvetlenül kapcsolódnak a belföldi felhasználáshoz, a beruházásokhoz, illetve a fogyasztáshoz. Márpedig ezek visszafogása a magyar gazdaság egyensúlyi problémái miatt elkerülhetetlen. Az ipar és a szolgáltatások egy része viszont jelentős részben a külpiacokra termel, illetve szolgáltat. Januárban például az ipar belföldi értékesítésének több mint 10 százalékos csökkenésével szemben a kivitel több mint 5 százalékkal emelkedett, a szálláshelyek esetében pedig a belföldi vendégéjszakák száma csak 6 százalékkal, a külföldieké 34 százalékkal nőtt. A magyar gazdaság tehát idén szükségképpen exportorientált pályán halad. Ugyanakkor a kivitel növelésének a külső kereslet is gátat szab. A korlátokat jelzi, hogy az európai gazdasági hangulatindex márciusban kissé csökkent. A magyar szempontból különösen fontos német ipari bizalmi index mérséklődése messze átlagon felüli.
A recessziós folyamattal párhuzamosan emelkedik a munkanélküliség, a tavaly júniusi 3,4 százalék 2022 végére 3,8, idén februárra 4 százalékra emelkedett. Kedvező viszont, hogy márciusban az üzleti szférában már egy hajszállal magasabb volt a létszám bővítését, mint csökkentését tervező cégek aránya. Bár a magyar gazdaság előző negyedévhez viszonyított zsugorodása a második negyedévre megállhat, az év egészében a tavalyihoz képest 0,5 százalék körüli visszaesés várható.
Az államháztartás hiánya már két hónap alatt elérte az egész évre előirányzott összeg közel felét (45 százalékát). A külkereskedelmi áruforgalom deficitje 0,4 milliárd euró volt, háromnegyedével több, mint egy évvel korábban. Ezt nem az importált energia magas ára magyarázza, a cserearány ugyanis a tavalyi 6,5 százalékos romlás után örvendetes módon 1 százalékkal javult, hanem az import exportnál 2 százalékponttal gyorsabb emelkedése (volumenben). A folyó fizetési mérleg januári deficitje 0,8 milliárd euró volt, tavaly az egész első negyedévben 2,2 milliárd eurót ért el. A fizetési és tőkemérleg – ez utóbbiba tartoznak az EU transzferek is – januári egyenlege -0,7 milliárd euró volt, alig kisebb a folyó fizetési mérleg hiányánál.
Az infláció minden bizonnyal januárban tetőzött Magyarországon, az akkori 25,7 százalék februárra 25,4 százalékra csökkent. A tetőzés jó hír, azonban a magyar áremelkedési ütem nemcsak továbbra is toronymagasan a legmagasabb az EU-ban, de az EU-átlag több mint két és félszerese. Előre tekintve kedvező, hogy a cégek áremelési törekvése fél éve folyamatosan csökken. Míg 2022 augusztusában a cégeknek még kétharmada, idén márciusban már csak bő egynegyede tervezett áremelést, s mérséklődött a fogyasztók inflációs várakozása is. Az elemzők körében is egyetértés van az áremelkedési ütem fokozatos, igazi lendületet azonban csak a második félévben nyerő csökkenéséről. (Ez utóbbi az ún. bázishatás következménye, tavaly ugyanis májusban vált kétszámjegyűvé, majd szeptembertől 20 százalék felettivé az áremelkedés.) Éves átlagban az infláció elérheti a 19 százalékot.
A reálkeresetek csökkenése – januárban több mint 7 százalékkal – kemény korlátot állít az áremelések elé, nem véletlen a kereskedelmi láncok árcsökkentési reklámhadjárata. Ugyanakkor az egyes hónapok újabb és újabb áremelései – például a telekom és pénzügyi szektorban már történtek ezzel kapcsolatos bejelentések –, az áremelkedések tovagyűrűző, költségeket emelő, úgynevezett másodkörös hatása. Emellett a munkavállalók sikeres bérkövetelései ugyancsak emelkedő költségekkel és további áremelésekkel járhatnak. Valószínűtlen a jelenleg viszonylag alacsony földgázár tartóssága. Bizonytalan az importált infláció mérséklődésének mértéke. Például az euróövezetben márciusban emelkedett a maginfláció. Kérdéses a forint idei erősödésének tartóssága. Az EU-val való megállapodás további csúszásának, netán kudarcának egyértelművé válása ugyanúgy gyengülést okozhat, mint ha az MNB – szakítva deklarált óvatosságával –, önszántából, vagy a már most is tapasztalható erős politikai nyomásnak engedve, túl hamar vagy túlzott mértékben csökkentené az irányadó kamatot. Mindezt csak fokozná a hitelminősítők által adott, jelenleginél gyengébb osztályzat.
A miniszterelnök, s ezzel a kormány politikai célja, hogy ez év végére egyszámjegyűvé váljon az infláció. Ez a jelek szerint immár öncéllá vált. Elérése érdekében a kormányzati retorikában mintha ismét felerősödne az április 30-ig érvényes ársapkák, esetleg egy részük fennmaradásának meghosszabbítása. Holott ezt már a kormányzathoz jellemzően lojális, magyar tulajdonú mezőgazdasági, élelmiszeripari és kereskedelmi cégek is
határozottan és nyilvánosan ellenzik.
Valójában közgazdaságilag nincs nagy jelentősége annak, hogy a decemberi infláció 9,9 vagy 11 százalékos lesz-e. Sokkal fontosabb a tartós antiinflációs politika hitelessége, az egész gazdaságpolitikával való összhangja. A kormányzat növekedési céljait is jobban és kockázatmentesebben szolgálná az ársapkák megszüntetése, mint például az irányadó kamat csökkentése, mely sokak számára népszerű, de a tapasztalatok szerint könnyen bumeráng hatású lehet.
Miközben a kormányzat az egyik oldalról látványos adminisztratív, a növekedést akadályozó módszerekkel igyekszik letörni az inflációt, más oldalról ugyancsak látványosan kedvezményes hitelekkel és támogatásokkal törekszik élénkíteni a gazdaságot, s ezzel – sajnálatos módon – az áremelkedést is. A látványosság és a népszerűségre törekvés maga alá gyűri a közgazdasági racionalitást.
A kormány a magas beruházási rátát – ez az elmúlt években jellemzően a második legmagasabb az egész EU-ban – fontos sikermutatójának tekinti, s évek óta hirdetett újraiparosítási koncepciója velejárójának tartja. A magas beruházási ráta azonban önmagában – gondoljunk csak az ötvenes évek magyar gazdaságtörténetére – nem garancia a sikerre. Erre utal az az elmúlt hetekben erős visszhangot kiváltott Eurostat közlés, miszerint Románia a vásárlóerő paritáson számolt GDP-ben 2022-ben beérte Magyarországot. Történt ez annak ellenére, hogy Magyarország az elmúlt évtizedben a régióban kiugró mértékben növelte a beruházásokat, míg Románia a fogyasztással tette ugyanezt.
Magyarország újraiparosításának gondolata 2011-ben született meg, ami alatt az ipar GDP-n belüli 30 százalékos, az EU-n belül legmagasabb arányának elérését értették. Ezt a kissé vulgármarxista ihletettségű, az ipart a szolgáltatásokkal mesterségesen szembeállító célt az eredeti tervek szerint már évekkel ezelőtt el kellett volna érni. Valójában azonban az ipar aránya 2015 és 2020 között még csökkent is, miközben a gazdaság jellemzően gyorsan növekedett. A jelenlegi arány 24 százalék körüli, ami az EU-n belül a magasak közé tartozik. Valószínűleg nem véletlen, hogy a gyors gazdasági növekedés éveiben az újraiparosítás szlogenje háttérbe szorult, ám idén már a Baross Gábor Újraiparosítási Hitelprogram nevében is újra szerepel ez a kifejezés. Ezer milliárd forintos programról van szó, ahol a forintkamat maximum 6 százalék lehet. A tapasztalatok szerint az ilyen kedvezményes lehetőségekkel elsősorban a kormányzathoz lojális cégek tudnak élni, emellett az alacsony kamat csökkenti a hatékonysági kényszert. A gazdaságfejlesztési miniszter közlése szerint az egyedi kormánydöntésű nagyberuházásoknál (ilyenek például az akkumulátorgyárak) a támogatás mértéke nagyjából eléri az amerikai 20 százalékos átlagot (17,4 százalék), ez Európában átlagosan 5 százalék. A magyarországi akkumulátorgyártással kapcsolatban sok a kérdőjel, hiszen hiányzik hozzá az energia, a munkaerő, a víz, s hozzáadott értéke is szerény, miközben környezetszennyező kockázatok kisérik (lásd például Győrffy Dóra cikkét). Ráadásul a kormányzat részben éppen az akkumulátorgyártás energiaigényével indokolja az energiatermelés növelésének elengedhetetlenségét. Miközben már az energiaellátás jelenlegi szintje is kockázatokkal terhes, a beruházási források szűkösek, az EU irányelvei pedig az energiakereslet csökkentését várják a tagállamoktól.
A fenntartható gazdasági növekedéshez a várhatóan továbbra is kiugróan magas (27-28%-os) beruházási ráta és vitatható fejlesztési célok helyett hasznosabb lenne a humántőkébe, így az oktatásba, egészségügybe való befektetés, mivel ezek elmaradottsága lényeges eleme a magyar gazdaság versenyképességi gondjainak, a rossz társadalmi közérzetnek és életminőségnek. Ehhez azonban a kormányzat egész, zsákutcás gazdaságfejlesztési stratégiájának felülvizsgálatára lenne szükség.
Ráadásul a beruházások öncélú hajszolása a kereslet növelése, a kamat- és egyedi fejlesztési támogatások költségvetési hatása következtében inflációs hatású. Vagyis ellentétes a deklarált infláció-leszorító törekvésekkel, a szigorú monetáris politikával. A gazdaságpolitika tehát nem konzisztens, hiszen kormányzat egyszerre nyomja a fék- és a gázpedált. Sőt, az EU-transzferek tényleges beérkezését lehetővé tevő megállapodás folyamatos csúszása arra utal, hogy a helyes irány megtalálásához egy határozott kormánymozdulatra is szükség lenne.
Közélet
Fontos