A szülő vagy felnőtt gondozó aktív segítsége az általános iskolás gyerek házi feladatainak elvégzésében nincs számottevő hatással a gyerek tanulmányi teljesítményére, mutatták ki statisztikai módszerekkel oktatással foglalkozó tudósok az Egyesült Államokban.
A Pennsylvaniai Egyetem professzora által vezetett, a Journal of Research in Childhood Educationban közölt tanulmány reprezentatív nemzeti adatbázisokból dolgozott, és egyértelműen arra a következtetésre jutott, hogy sem pozitív, sem negatív irányba nem befolyásolja az otthoni szülői segítség az általános iskolás gyerekek tanulmányi teljesítményét.
Önmagában annak sincs statisztikailag kimutatható hatása az iskolai tanulmányi sikerességre, ha a házi feladatban segítő szülő például magasabb iskolai végzettségű.
A kutatók felhívták a figyelmet: az eredményük azért figyelemre méltó, mert számos oktatási intézmény szorgalmazza, hogy a szülő vegyen részt a házi feladatok elkészítésében, mert annak lehetőségét látják benne, hogy a szülők bevonódjanak a gyerek oktatásába.
Ugyanakkor léteznek kutatások, amelyek a szülői segítség negatív hatását mutatták ki. Ezt az magyarázhatja, hogy a szülők inkább a küszködő gyerekeknek segítenek, viszont azt nem tudják elérni, hogy a gyerek túljusson a hiányosságain.
A mostani kutatást publikáló professzor szerint a közös otthoni feladatmegoldás potenciális hasznát egyéb faktorok semlegesítik. Például elképzelhető, hogy az oktatási folyamatot nem ismerő szülők egyszerűen megadják a gyereküknek a helyes válaszokat, amivel elveszik az adott feladat megoldásával járó kognitív tanulási hasznot a gyerektől.
További hipotézis, hogy a szülők rendszeres bevonódása növeli a stresszt a családi életben. A gyerekre nehezedő nagyobb nyomás pedig negatívan befolyásolhatja a tanulási eredményeit.
Bár a kutatók az eredményekből nem következtettek lehetséges konkrét pozitív hatásokra, azt azért kiemelték más kutatások alapján, hogy a következetes szülői elvárásoknak és az iskolai történések iránt kimutatott érdeklődésnek pozitív hatása lehet.
Ugyanakkor nem egyértelmű az sem, hogy magának a házi feladatnak van bármi hatása egy általános iskolás gyerek tanulmányi eredményeire, akár segít neki felnőtt, akár nem. A házi feladat és a tanulmányi eredmény közötti pozitív összefüggés kimutatható felsőben, és például matematikában a több házi feladat jobb PISA-eredményekkel jár együtt.
Ugyanakkor alsóban és a 6-12 éves korosztályban gyakorlatilag nem létezik. A tanulók ilyen korban még nem képesek jelentős tanári vagy szülői segítség nélkül elvégezni a feladatokat, az ehhez szükséges koncentrációs képességük sem alakult még ki.
A másik oldalról nézve viszont azt sem állíthatjuk, hogy a sok házi feladat önmagában rossz hatással lenne a diákok közérzetére, lelki jóllétére, elégedettségére. Sőt, összességében inkább az látható, hogy nincs erős összefüggés a tanulmányi teljesítmény, a tanulásra fordított idő és a tanulók életminősége között.
Az OECD 2012-ben felvett adatai szerint a magyar diákok átlagosan hetente 6,2 órát töltenek házival, míg az OECD-átlag csak 4,9 óra. Magyarországot jóformán csak a kínai, olasz, bolgár, román, spanyol diákok előzik meg, míg a legkevesebb időt házi feladattal a finn, koreai, cseh, szlovák, svéd, portugál tanulók töltik, mindösszesen 2,8-3,8 órát hetente.
Ahogy azt korábbi cikkünkben is írtuk: a házi feladatot a magyar jog és oktatásirányítás alacsony szinten szabályozza, nem ismeri a fogalmat a hatályos Nemzeti Alaptanterv, ahogy a köznevelési törvény sem. A házi feladat jellege, mennyisége, számonkérése, minden házival kapcsolatos iskolai gyakorlat teljes mértékben az iskola hatásköre, és mindezt a pedagógiai programjában kell rögzítenie és nyilvánosságra hoznia.
Az OECD-adatokban látható sok házi feltehetően a magyar oktatási gyakorlatból és a Nemzeti Alaptantervben rögzített anyagmennyiségből következik, ugyanis az állami iskoláknak is meglenne az elméleti lehetőségük akár a házi feladat intézményének kivezetésére is.
Erre történtek is próbálkozások. A 2018-ban kezdődő tanévben Magyarországon bevezetett komplex pedagógia fejlesztési program egyértelműen állást foglalt az alsós házi feladat ellen, és alkalmazása helyett különböző élményközpontú délutáni foglalkozásokat javasolt.
Viszont a program gyakorlati megvalósulását közelebbről vizsgáló kutatók arra jutottak, hogy hiába vezette be több magyar iskola, többségükben ez önmagában nem tudta felülírni a rossz reflexeket és a befagyott struktúrákat, így a házi feladat alkalmazását sem.
Élet
Fontos