Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2023. június 15. 09:58 Élet, Világ

Több millió magyar él túl nagy zajban, ami évekkel rövidítheti meg az életünket

Egyre több tanulmány támasztja alá, hogy egy kevésbé közismert egészségügyi kockázat, a zajszennyezés évekkel rövidítheti meg az életünket – állítja a New York Times interaktív cikke, amely több mint 30 tudós megkérdezésével és több ezer oldal tudományos kutatás alapján készült.

  • A túl nagy zaj gyorsítja a szívverést és fokozza a vérnyomást, idővel gyulladásokat okozhat, és növeli a szív- és érrendszeri betegségek, valamint a szívroham kialakulásának kockázatát.
  • A légszennyezés után a zajszennyezés az egyik legnagyobb európai egészségügyi probléma  a legnagyobb környezetvédelmi civil szervezeteket összefogó európai intézmény, az Európai Környezetvédelmi Iroda szerint.

Alulnézet: egy négymillió embert követő, több mint tíz éve tartó kutatás szerint ha 10 decibellel nő a közlekedés átlagos hangszintje, akkor 3 százalékkal nő az esélye annak, hogy szív- és érrendszeri betegségben meghaljunk, a szívroham miatt bekövetkezett halálozás esélye pedig 4,3 százalékkal nő.

Számokban: a WHO szerint nappal 53, éjszaka 45 decibel az a hangerő, ami nem káros a szervezetre. Az USA-ban a lakosság közel harmada, több mint 100 millió ember lakik olyan helyen, ahol a közelekdés átlagos hangereje magasabb 45 decibelnél.

  • Az EU-ban az 55 decibeles határértéket veszik figyelembe: a lakosság több mint ötöde, szintén több mint 100 millió ember lakik olyan helyen, ahol a közúti forgalom átlagos hangereje meghaladja ezt az értéket. Emellett több mint 20 millióan laknak túl zajos vasúti forgalom mellett.

Magyar vetület: az Európai Környezetvédelmi Ügynökség 2020-as riportja alapján a nyolc legnagyobb magyar városban élők nagyjából fele (1,6 millió ember) él olyan helyen, ahol a közlekedés átlagos hangereje meghaladja az 55 decibelt.

Igen, de: a fenti számok csak a közlekedéstől származó zajszennyezést mérik, azt nem érintik, hogy milyen zajártalom éri a gyárakban, építkezéseken vagy éppen vendéglátásban dolgozókat.

Mi lehet a megoldás? Ahogy az Európai Környezetvédelmi Ügynökség honlapján olvasható, számos ország és város próbálkozik zajszint-csökkentéssel, mint az alacsony zajkibocsátású aszfaltborítás, csendes gumiabroncsok a tömegközlekedésben, az elektromos autók infrastruktúrájának bővítése vagy a gyaloglás és a biciklizés támogatása.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Világ zajszennyezés Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Stubnya Bence
2025. március 26. 06:01 Élet, Vállalat

Temetik az otthoni munkát, de éppen most alakul ki a mindenki számára hasznos formája

Szigorításról szólnak a hírek, pedig stabilizálódik a távmunka szerepe, és egyre inkább látszik, hogy hány irodai nappal kerülhetők el a hátrányai.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. április 2. 05:59 Vállalat

Olyasmiben látott értéket, amiben más nem, erre alapozva válna globális céggé a magyar Datapao

A magyar adatelemző cég az egyike az ezer leggyorsabban növekvő európai cégnek a Financial Times szerint. De hogyan jutottak ide?

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.