A Párizs közvetlen közelében fekvő Gennevilliers kikötőjében 8 ezren dolgoznak, de élelmiszerbolt nincs az ipartelepen. Egy étterem-kávézó egykor működött a környéken, de mára az is bezárt. A telep így tökéletes próbaterepe a Storelift nevű francia startupnak, amely Boxy márkanév alatt automata mobil kisboltok telepítésébe kezdett.
A Boxy boltok egy-egy konténerből vannak kialakítva, könnyen mozgathatók, és a kiszolgálást tekintve teljesen automaták, azaz személyzet nélkül működnek.
Az egyik ötletgazda, David Gabai, a Boxyt kipróbáló francia lapnak, a L’Usine Digitale-nak azt mondta, pont a kikötőhöz hasonló helyeket célozzák meg a szolgáltatással. A konténerbolt éjjel-nappal nyitva tart, telepítéséhez csak egy elektromos csatlakozás kell, fenntartási költsége pedig jóval alacsonyabb, mint egy hagyományos kisboltnak.
Az üzlet mindössze 15 négyzetméteres, 270 árucikket forgalmaz, és természetesen nincs benne kassza sem. A vásárlók a cég mobilapplikációjának letöltése és az azon keresztüli regisztráció után egy QR-kód leolvasásával nyithatják ki a bolt ajtaját, és a mobiljuk segítségével jelezhetik, hogy kiléptek az üzletből, vagyis befejezték a vásárlást.
A Storelift a kivitt áruk értékével megterheli a vásárló számláját, de az összeget csak 24 óra múlva vonja le véglegesen, ha addig technikai problémát vagy egyéb reklamációt nem jelez a vevő.
A szokásos digitális technológiák mellett a Storelift egy új megoldást is beépített a rendszerbe: az ajtón belépő vásárlók sziluettjét egy kamera automatikusan rögzíti, az adatokat hozzárendeli a vevőről alkotott profilhoz, és még arra is képes, hogy a bolton belüli mozgások során a vevőket egyenként figyelje, és ne keverje össze őket. Az adatokat viszont kizárólag helyben kezeli, és a cég azt mondja, hogy teljes mértékben megfelel a szigorú európai (GDPR rövidítéssel ismert) adatvédelmi szabályoknak.
A rendszerünk azt is tudja, ha egy vásárló leemel egy terméket a polcról, megnézi, de nem veszi meg
– mondta Gabai a lapnak.
A Boxy kétéves előkészítő munka után indult el, és a kikötőben már egy hónapja üzemelteti a konténert. Naponta átlagosan 50 vevő tért be az első 30 napban, de a Storelift szerint ennek a kétszerese várható hosszú távon, mert a növekedés üteme hetente 15 százalékos. A kosárérték átlaga mindössze 5 euró, a vevők 75 százaléka azonban visszatérő vásárló.
Gabai azt mondja, nem tekintik magukat tisztán informatikai vállalkozásnak, vagyis nem arra építik az üzleti modellt, hogy az alkalmazott technológiát egy sikeres kezdeti periódus után jó pénzért eladják. A Boxy szeretne önálló kiskereskedelmi márkaként megmaradni a piacon.
Élet
Fontos