Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. augusztus 27. 09:24 Világ

Ha így megy tovább, tényleg nem repülhetünk Angliába

A repülőgépek a földön maradnak, ha Nagy-Britannia jövő márciusban légügyi megállapodás nélkül lép ki az Európai Unióból – figyelmeztette az ország miniszterelnökét az Institute for Economic Affairs (IEA) agytröszt. Szakértőik szerint a problémát az okozza, hogy a brit légitársaságok jelenleg az ország uniós légi piaci tagságának köszönhetően élvezhetik az olyan jogokat, mint az átrepülési lehetőség, illetve a járatok üzemeltetése bármely két uniós repülőtér között. (Az Independent cikke nem tér ki rá, de az előbbi valószínűleg nem szűnne meg, mert azt egy jóval az EU megalakulása előtti nemzetközi szerződés szabályozza.)

Ráadásul Nagy-Britannia az EU tagjaként részese a Svájccal, Kanadával és az Egyesült Államokkal kötött légügyi egyezményeknek is, így ezekből a kilépéssel szintén kiesik.

„Helyettesítő egyezmények nélkül könnyen megvalósulhat a legrosszabb forgatókönyv: a repülők nem szállhatnak fel”

 

  – jelentette ki Julian Jessop, az IEA fő közgazdásza.

Ezt egyelőre figyelemfelhívásként érdemes kezelni, hiszen az intézet tanulmánya szerint több lehetőség is van ennek az elkerülésére. Az egyik, hogy Nagy-Britannia csatlakozik az Európai Gazdasági Térséghez, és Norvégiához hasonló viszonyt alakít ki az EU-val. Mivel azonban így rengeteg uniós szabály továbbra is vonatkozna rá, ezt a brit kormány lényegében kizárta. A másik lehetőség egy külön légi megállapodás az EU-val. Az intézet szerint azonban ez időigényes folyamat, miközben ebből van már a legkevesebb a kilépésig. Eddig sokkal nehezebben mentek a tárgyalások, mint amire – legalábbis brit részről – számítottak.

A legegyszerűbb megoldás a jelenlegi szabályrendszer ideiglenes meghosszabbítása lenne, de ehhez is szükség van a kölcsönös politikai akaratra. Ezt pedig brit oldalról a kilépés elmaszatolása, uniós részről pedig a példastatuálás elmaradása miatt érhetnék bírálatok.

A légitársaságok egyébként a maguk részéről mindent megtesznek, a Wizz Air brit leányvállalatot alapított, míg a brit EasyJet Ausztriában hozott létre egyet, hogy cégjogilag is jelen legyen az EU-ban. Mindez azonban a Nagy-Britannia és az EU közötti légi forgalom szempontjából csak akkor ér valamit, ha érvényben lesz egy új szabályrendszer Nagy-Britannia kilépésének pillanatában.

Az IEA tanulmánya is felhívja arra a figyelmet, hogy ennek létrehozása kölcsönös érdek, hiszen az EU gazdasága is megsínylené, ha elmaradnának például a brit turisták. Emellett az uniós légitársaságok sem akarnak kiszorulni Európa legnagyobb, illetve a világ harmadik számú légi piacáról.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Brexit EasyJet EU repülés wizz Air Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.