Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2024. december 5. 09:57 Vállalat

Még a lengyel gyárától is szabadulna a Northvolt, de az biztos, hogy nem a kínaiak fogják megmenteni

Németország átvállal több mint 600 millió eurónyi adósságot, amelyet a KfW állami fejlesztési bank nyújtott a svéd Northvolt AB vállalatnak egy németországi akkumulátorgyár építéséhez – írta a Bloomberg.

  • Szombaton a kínai CATL akkumulátorgyártó alapítója, Pan Csien a Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitungnak adott interjúban a Bloomberg szerint korábbi sajtóhírekre reagálva cáfolta, hogy a cég részesedést tervezne szerezni a nehéz helyzetbe került svéd vállalatban.
  • A termelésben viszont be tudnának segíteni: Pan Csien azt mondta, a Ford és a CATL közti licenszmegállapodáson alapuló partnerség létrehozását el tudja képzelni a Northvolttal is.
  • A cég az év végéig eladná az ipari akkumulátorokat gyártó üzletágát, amelynek a központja Lengyelországban van. A Reuters cikke szerint ezzel próbálnának javítani a pénzügyi helyzetükön és a tevékenységüket az akkumulátorcellák gyártására szűkítenék.

Előzmények: a Northvolt november végén kért csődvédelmet az Egyesült Államokban, miután nem tudta a befektetőitől összeszedni a pénzt az amerikai működésének folytatásához. A csődvédelem bejelentését követően az alapító vezérigazgató, Peter Carlsson lemondott. 

  • A problémák nyáron váltak nyilvánvalóvá, miután a BMW minőségi problémák miatt visszavont egy kétmilliárd eurós megrendelést a cégtől.

Miért fontos ez? A Northvolt az egyik legjelentősebb európai akkumulátorgyártó startup, kulcsfontosságú az ázsiai (például kínai) gyártóktól való függőség csökkentésében. A Northvolt tulajdonosa többek között a Volkswagen, a BMW és a Goldman Sachs, és hitelezői között van a német fejlesztési bank mellett például az Európai Beruházási Bank is.

Reakció: nehéz megmondani, hogy a Northvolt össze tudja-e szedni magát, de az igazi tragédia, hogy Európa nem rendelkezik stratégiával és megfelelő elszántsággal az akkumulátorgyártási értéklánc kiépítéséhez – írta Julia Poliscanova, a Transport & Environment (T&E) civil szervezet igazgatója a tanulságokról. Poliscanova szerint az USA-hoz és Kínához képest az EU túl keveset költ a helyi akkugyártás kiépítésére.

  • Nincs semmi szégyellnivaló abban, ha ázsiai akkumulátorgyártókat ösztönzünk arra, hogy itt építsenek gyárakat, ideális esetben közös vállalkozások formájában, amelyek lehetővé teszik a technológia átadását és a tudáscserét. Jelenleg Európának először járni kell megtanulnia ahhoz, hogy utána futni tudjon – írta Chris Bryant, a Bloomberg publicistája a Northvolt csődje kapcsán.

Mi várható? A Northvolt bukdácsolása ellenére az EU nem engedi el azt a prioritását, hogy saját akkumulátorgyártása legyen, ez derült ki az új Európai Bizottság első száz napjára szánt akcióterve alapján is, amit a Euronews szerzett meg.

  • Az Európai Bizottság kedden két új, összesen 3,4 milliárd eurós költségvetésű pályázati felhívást tett közzé, amelyek közül az egyik, egy 1 milliárd eurós pályázat kifejezetten akkumulátorok fejlesztésére vonatkozik.
  • Az Európai Beruházási Bank a bizottsággal egy új közös kezdeményezést is bejelentett az akkumulátorgyártási ágazatba történő beruházások támogatása érdekében.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz európai akkugyártás legnagyobb reménységét is elérte az autóipar válságaÁllományának ötödét építi le a svéd Northvolt, amelynek a költségcsökkentések mellett a stratégiáját is módosítania kellett.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat akkumulátor csőd Európai Unió northvolt Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2024. december 10. 06:02 Pénz, Vállalat

Kiszűrhetné az ezermilliárdos csalásokat a kormány, de nem akarja

Könnyen el lehetne érni, hogy ne történjenek a brazil kötvényes cégek sztorijához hasonló ügyek, de a kormány nem ebbe az irányba indult el.

Torontáli Zoltán
2024. december 6. 15:25 Vállalat

Sorra mennek tönkre a magyar fuvarozók a gazdaság zsugorodása miatt

A fuvarok számának csökkenése miatt a több mint 10 éve tartó krónikus és nagyon súlyos sofőrhiány is enyhülni kezdett.

Stubnya Bence
2024. december 4. 14:12 Adat, Vállalat

Leépítésekre számítanak az autóiparban, de az ipar egészében nem látszanak a sötét felhők

Novemberben csak a német, osztrák, belga és lengyel iparcégek voltak pesszimistábbak a magyaroknál.

Fontos

Trippon Mariann
2024. december 10. 15:50 Pénz

Meddig gyengül még az euró a dollárral szemben?

Az euróövezetben gyorsabban csökkenhet az alapkamat, mint az Egyesült Államokban, ennek ellenére valószínűleg nem sokat erősödik már a dollár.

Torontáli Zoltán
2024. december 10. 13:32 Élet, Közélet

Nehezen találnak gazdára az energetikai ingyenmilliók, és ez mindannyiunknak sokba kerül

Már nem rohannak a háztartások úgy a támogatásokért, mint régebben.

Jandó Zoltán
2024. december 9. 13:26 Adat

Külföldre megy a gáz a magyar tárolókból, ezért apad rohamosan a készletszint

Bár a tavalyinál és a tavaly előttinél kedvezőtlenebb időjárás is szerepet játszik abban, hogy gyorsan fogy a gáz a magyar tárolókból, messze nem ez a fő ok.