Még a lengyel gyárától is szabadulna a Northvolt, de az biztos, hogy nem a kínaiak fogják megmenteni
Németország átvállal több mint 600 millió eurónyi adósságot, amelyet a KfW állami fejlesztési bank nyújtott a svéd Northvolt AB vállalatnak egy németországi akkumulátorgyár építéséhez – írta a Bloomberg.
Szombaton a kínai CATL akkumulátorgyártó alapítója, Pan Csien a Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitungnak adott interjúban a Bloomberg szerint korábbi sajtóhírekre reagálva cáfolta, hogy a cég részesedést tervezne szerezni a nehéz helyzetbe került svéd vállalatban.
A termelésben viszont be tudnának segíteni: Pan Csien azt mondta, a Ford és a CATL közti licenszmegállapodáson alapuló partnerség létrehozását el tudja képzelni a Northvolttal is.
A cég az év végéig eladná az ipari akkumulátorokat gyártó üzletágát, amelynek a központja Lengyelországban van. A Reuters cikke szerint ezzel próbálnának javítani a pénzügyi helyzetükön és a tevékenységüket az akkumulátorcellák gyártására szűkítenék.
Előzmények: a Northvolt november végén kért csődvédelmet az Egyesült Államokban, miután nem tudta a befektetőitől összeszedni a pénzt az amerikai működésének folytatásához. A csődvédelem bejelentését követően az alapító vezérigazgató, Peter Carlsson lemondott.
A problémák nyáron váltak nyilvánvalóvá, miután a BMW minőségi problémák miatt visszavont egy kétmilliárd eurós megrendelést a cégtől.
Miért fontos ez? A Northvolt az egyik legjelentősebb európai akkumulátorgyártó startup, kulcsfontosságú az ázsiai (például kínai) gyártóktól való függőség csökkentésében. A Northvolt tulajdonosa többek között a Volkswagen, a BMW és a Goldman Sachs, és hitelezői között van a német fejlesztési bank mellett például az Európai Beruházási Bank is.
Reakció: nehéz megmondani, hogy a Northvolt össze tudja-e szedni magát, de az igazi tragédia, hogy Európa nem rendelkezik stratégiával és megfelelő elszántsággal az akkumulátorgyártási értéklánc kiépítéséhez – írta Julia Poliscanova, a Transport & Environment (T&E) civil szervezet igazgatója a tanulságokról. Poliscanova szerint az USA-hoz és Kínához képest az EU túl keveset költ a helyi akkugyártás kiépítésére.
Nincs semmi szégyellnivaló abban, ha ázsiai akkumulátorgyártókat ösztönzünk arra, hogy itt építsenek gyárakat, ideális esetben közös vállalkozások formájában, amelyek lehetővé teszik a technológia átadását és a tudáscserét. Jelenleg Európának először járni kell megtanulnia ahhoz, hogy utána futni tudjon – írta Chris Bryant, a Bloomberg publicistája a Northvolt csődje kapcsán.
Mi várható? A Northvolt bukdácsolása ellenére az EU nem engedi el azt a prioritását, hogy saját akkumulátorgyártása legyen, ez derült ki az új Európai Bizottság első száz napjára szánt akcióterve alapján is, amit a Euronews szerzett meg.
Az Európai Bizottság kedden két új, összesen 3,4 milliárd eurós költségvetésű pályázati felhívást tett közzé, amelyek közül az egyik, egy 1 milliárd eurós pályázat kifejezetten akkumulátorok fejlesztésére vonatkozik.
Az Európai Beruházási Bank a bizottsággal egy új közös kezdeményezést is bejelentett az akkumulátorgyártási ágazatba történő beruházások támogatása érdekében.
Bár a tavalyinál és a tavaly előttinél kedvezőtlenebb időjárás is szerepet játszik abban, hogy gyorsan fogy a gáz a magyar tárolókból, messze nem ez a fő ok.