Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2024. szeptember 25. 13:28 Vállalat

Az európai akkugyártás legnagyobb reménységét is elérte az autóipar válsága

Leépít és stratégiát vált az európai akkumulátorgyártás zászlóshajója, miután a svéd Northvoltot is elérte a villanyautó- és akkumulátorgyártás visszaesése.

Mi történt? A Northvolt leépíti az összes alkalmazottjának körülbelül ötödét. Az akkumulátorgyártó vállalat hétfői bejelentése alapján 1600 munkahelyet szüntet meg három telephelyén, köztük ezret Észak-Svédországban, Skellefteåban, ahol a cég legnagyobb üzeme van, írja a Reuters.

  • A cég egyben felfüggeszti a gyár bővítését is, és arra fókuszál, hogy felfuttassa a termelést a 16 gigawattóra (GWh) éves akkumulátorcella-gyártási kapacitású skellefteå-i üzemében. A cég jelenleg 1 GWh-t termel, és az üzemet eredetileg 60 GWh-s kapacitásra tervezték felfuttatni, ami évi egymillió villanyautó kiszolgálását tenné lehetővé.

Tágabb kontextus: a Northvolt néhány hete jelentette be, hogy a költségcsökkentés keretében stratégiát is vált: ahelyett, hogy megpróbálna a teljes iparági vertikumban – a bányászattól az újrahasznosításig – jelen lenni, az akkumulátorgyártásra fog koncentrálni.

  • A cég a kutatás-fejlesztési projektjeit is takaréklángra teszi, a bejelentések alapján viszont nem egyértelmű, hogy mi lesz a Németországban, Kanadában és Lengyelországban létrehozandó új üzemeinek sorsa.

Előzmények: nyáron a BMW minőségi problémák miatt visszavont egy kétmilliárd eurós megrendelést a svéd cégtől. Az Európai Unió 2017-ben indította el az európai akkumulátorszövetség (European Battery Alliance) nevű programot, amelynek keretében eleinte 20 milliárd euróval támogatta az európai akkumulátorgyártást, de az európai gyártás egyelőre nem túl sikeres.

Miért fontos ez? A Northvolt – amelynek az egyik befektetője a Volkswagen – az egyik legjelentősebb európai akkumulátorgyártó startup, kulcsfontosságú az ázsiai (például kínai) gyártóktól való függőség csökkentésében. Ez egy európai uniós célkitűzés, amit a magyar kormány nem szeret.

Felülnézet: egyre több villanyautó- és akkumulátorgyártó vállalat szorul rá költségcsökkentésre és leépítésekre mostanában. 

  • Az iparág szenvedésének oka, hogy az elektromos autók az eredeti előrejelzéseknél lassabban fogynak, eközben pedig a kínai gyártók is megjelentek az európai piacon, ezzel komoly árversenyt okozva. A globális akkupiacot még mindig kínai (CATL, BYD) és dél-koreai (LG, Panasonic) szereplők dominálják.

Mi várható? Egy európai szabályozás miatt a gyártók több új elektromos modellt dobhatnak piacra, ami az akkumulátorok keresletét is megdobhatja, ahogy erről korábban részletesebben is írtunk.

  • Emellett állami segítséget is kap az iparág. Németországban nemrég jelentettek be egy céges autókra vonatkozó támogatási programot. Más támogatási programok is felmerültek, de a német kormánykoalíció megosztott ezzel kapcsolatban, írja a Bloomberg

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre messzebb kerül Európa a saját akkuipar kiépítésétőlA kínai versenytársak és az amerikai állami támogatások miatt szenvednek az európai szereplők, megrendeléseket buknak és beruházásokat halasztanak el.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA szenvedő magyar iparnak is jó hír, hogy a németek visszahozzák az e-autók állami támogatásátNagy Márton uniós szintű támogatást szeretne, de a németnek is örülhet, mert a német e-autó piac az uniós piac harmadát tette ki júliusban.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat akkumulátorgyártás Európa northvolt Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2025. június 16. 16:03 Vállalat

Építőipar, NER, foci, uniós pénzek, de így is be tudtak dönteni egy milliárdos céget

Uniós pénzből épült egy vagy két gyümölcsfeldolgozó, de két héttel a használatba vételi engedély megszerzése után a tulajdonos felszámolás alá került.

Torontáli Zoltán
2025. június 16. 13:02 Közélet, Vállalat

Ömlenie kell a pénznek, 180 fokos fordulatot vesz a Demján Sándor Program

Egy hónapon belül el akarják bírálni az összes pályázatot, hogy minél gyorsabban kimenjen a pénz a gazdaságba, és munkába álljanak az új gépek.

Debreczeni Anna
2025. június 12. 09:37 Támogatói tartalom, Vállalat

A logisztikában, csakúgy, mint a repülésben, két lépéssel előre kell gondolkozni

A technológiai fejlődés gyorsabb, mint a jogszabályoké, interjú Roman Stoličnývel, a Dachser magyarországi ügyvezető igazgatójával

Fontos

Jandó Zoltán
2025. június 17. 11:22 Adat, Közélet

Az egyik legnagyobb hazai nemzetiség szenvedheti meg a kormány kampányát

A 2022-es népszámláláskor állampolgárság alapján a magyarok után már az ukránok voltak a legtöbben az országban, és azóta ez a szám csak nőtt.

Mészáros R. Tamás
2025. június 17. 06:00 Pénz, Világ

Véget ért az ingyenpénz időszaka, és ez nem csak a magyar kormánynak okoz problémát

A 2010-es évek stabil csökkenése után a kötvényhozamok világszerte emelkednek, ami a jövő évi választás előtti osztogatást is megdrágítja.

Jandó Zoltán
2025. június 16. 10:48 Adat

Ötödével kevesebb gyereknek kezdődik a nyári szünet, mint az ezredfordulón

Több mint 1,2 millió általános és középiskolás kezdi meg a vakációt ezen a héten. A 2000-es évek elején még az 1,6 milliót közelítette ez a szám.