Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2024. szeptember 25. 13:28 Vállalat

Az európai akkugyártás legnagyobb reménységét is elérte az autóipar válsága

Leépít és stratégiát vált az európai akkumulátorgyártás zászlóshajója, miután a svéd Northvoltot is elérte a villanyautó- és akkumulátorgyártás visszaesése.

Mi történt? A Northvolt leépíti az összes alkalmazottjának körülbelül ötödét. Az akkumulátorgyártó vállalat hétfői bejelentése alapján 1600 munkahelyet szüntet meg három telephelyén, köztük ezret Észak-Svédországban, Skellefteåban, ahol a cég legnagyobb üzeme van, írja a Reuters.

  • A cég egyben felfüggeszti a gyár bővítését is, és arra fókuszál, hogy felfuttassa a termelést a 16 gigawattóra (GWh) éves akkumulátorcella-gyártási kapacitású skellefteå-i üzemében. A cég jelenleg 1 GWh-t termel, és az üzemet eredetileg 60 GWh-s kapacitásra tervezték felfuttatni, ami évi egymillió villanyautó kiszolgálását tenné lehetővé.

Tágabb kontextus: a Northvolt néhány hete jelentette be, hogy a költségcsökkentés keretében stratégiát is vált: ahelyett, hogy megpróbálna a teljes iparági vertikumban – a bányászattól az újrahasznosításig – jelen lenni, az akkumulátorgyártásra fog koncentrálni.

  • A cég a kutatás-fejlesztési projektjeit is takaréklángra teszi, a bejelentések alapján viszont nem egyértelmű, hogy mi lesz a Németországban, Kanadában és Lengyelországban létrehozandó új üzemeinek sorsa.

Előzmények: nyáron a BMW minőségi problémák miatt visszavont egy kétmilliárd eurós megrendelést a svéd cégtől. Az Európai Unió 2017-ben indította el az európai akkumulátorszövetség (European Battery Alliance) nevű programot, amelynek keretében eleinte 20 milliárd euróval támogatta az európai akkumulátorgyártást, de az európai gyártás egyelőre nem túl sikeres.

Miért fontos ez? A Northvolt – amelynek az egyik befektetője a Volkswagen – az egyik legjelentősebb európai akkumulátorgyártó startup, kulcsfontosságú az ázsiai (például kínai) gyártóktól való függőség csökkentésében. Ez egy európai uniós célkitűzés, amit a magyar kormány nem szeret.

Felülnézet: egyre több villanyautó- és akkumulátorgyártó vállalat szorul rá költségcsökkentésre és leépítésekre mostanában. 

  • Az iparág szenvedésének oka, hogy az elektromos autók az eredeti előrejelzéseknél lassabban fogynak, eközben pedig a kínai gyártók is megjelentek az európai piacon, ezzel komoly árversenyt okozva. A globális akkupiacot még mindig kínai (CATL, BYD) és dél-koreai (LG, Panasonic) szereplők dominálják.

Mi várható? Egy európai szabályozás miatt a gyártók több új elektromos modellt dobhatnak piacra, ami az akkumulátorok keresletét is megdobhatja, ahogy erről korábban részletesebben is írtunk.

  • Emellett állami segítséget is kap az iparág. Németországban nemrég jelentettek be egy céges autókra vonatkozó támogatási programot. Más támogatási programok is felmerültek, de a német kormánykoalíció megosztott ezzel kapcsolatban, írja a Bloomberg

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre messzebb kerül Európa a saját akkuipar kiépítésétőlA kínai versenytársak és az amerikai állami támogatások miatt szenvednek az európai szereplők, megrendeléseket buknak és beruházásokat halasztanak el.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA szenvedő magyar iparnak is jó hír, hogy a németek visszahozzák az e-autók állami támogatásátNagy Márton uniós szintű támogatást szeretne, de a németnek is örülhet, mert a német e-autó piac az uniós piac harmadát tette ki júliusban.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat akkumulátorgyártás Európa northvolt Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2024. október 7. 04:34 Pénz, Vállalat

Valódi pénzgyárat indíthatott volna be a magyar vállalkozó hamis brazil kötvénye

Alkalmas lehet a hamis kötvény kvázi tisztára mosására, ha valaki úgy viszi be egy cégbe, ahogy azt a papíron ezermilliárdokat érő brazil állampapírral tették.

Torontáli Zoltán
2024. október 2. 14:32 Közélet, Vállalat

Már a sokkok nélküli, lassított kimúlás lehet a fő cél a Dunaferr történetében

A vasmű egyre fogyó maradékába továbbra sem sikerül életet lehelni, a kormány a társadalmi-politikai veszteség minimalizálására törekedhet.

Torontáli Zoltán
2024. október 2. 04:39 Pénz, Vállalat

Jöhet a napelemesek ellenlépése, nem az állami közműveknek adják el az áramot

Az MVM öt forintos átvételi árral szúrja ki a napelemesek szemét, egy most induló magáncég az áramot a tőzsdén eladva jóval többet kínálhat.

Fontos

Koczóh Levente András
2024. október 12. 05:23 Élet

Ez van az ingyenes padlásfödém-szigetelés ajánlatok mögött

Nem átverés az ingyenes vagy majdnem ingyenes ajánlat, de érdemes megérteni a dolog hátterét is - hívja fel írásában a figyelmet a Green Policy Center szakértője.

Al-Hilal István
2024. október 11. 04:41 Pénz

Hogyan lehet befektetni egészségügyi cégekbe, hogy az ne legyen dupla vagy semmi játék?

A tudományos eredmények előrejelzése helyett a megbízható alapokkal rendelkező minőségi vállalkozások azonosítás lehet a nyerő megközelítés.

Mészáros R. Tamás
2024. október 10. 04:40 Közélet, Világ

Kína egyik uniós hídfőállása lett Magyarország, de ki fog ebből hasznot húzni?

A magyarhoz hasonló stratégiák eddig nem sok haszonnal, cserébe viszont jelentős kockázatokkal jártak.