Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. augusztus 30. 15:31 Vállalat, Világ

Mélyütés lenne Magyarországnak a Barátság leállítása, de Ukrajna is sokat veszthet

Frissítés 16.10: a 444 arról ír egy friss ukrán cikk alapján, hogy az ukrán elnöki tanácsadó máris módosította a szavait, és ez alapján 2029 végéig folyamatos maradhat a kőolaj áramlása a Barátság vezeték déli, hazánkat is kiszolgáló ágán.

Leáll a Barátság kőolajvezeték 2025 kezdetével, közölte egy interjúban Mihajlo Podoljak, Volodimir Zelenszkij ukrán elnök tanácsadója. Ha ez bekövetkezik, akkor csak a Horvátország felől érkező Adria csővezetéken importálhat olajat Magyarország.

Miért fontos ez? A Barátságon érkezik Magyarországra az orosz REB típusú olaj, a Mol százhalombattai és pozsonyi finomítóit ennek feldolgozására építették ki. A cég megkezdte az üzemek átállítását a tenger felőli szállítmányok finomítására, ám ezek a beruházások csak 2026 végére lesznek készen az eddigi tervek szerint.

  • A tengeren sem érkezhet orosz olaj, az azzal szembeni uniós embargó alóli kivétel csak a szárazföldi vezetékes szállításokra vonatkozik Csehország, Magyarország és Szlovákia esetében. Tengeri importra Bulgáriának és Horvátországnak van lehetősége. Csehország már az idén leválhat az orosz nyersolajról, így a döntés a magyar és a szlovák ellátást fenyegeti.

Igen, de: a lépés Ukrajna részéről is áldozatot jelent. Az orosz energiahordozók tranzitja amellett, hogy jelentős bevételi forrás az ország számára – a Barátság vezeték forgalma révén ez 180 millió dollár lehetett 2022-ben a Washington Post szerint –, egy kis Oroszországgal szembeni befolyásra is lehetőséget adott, és némileg korlátozhatta a támadások kiterjedését.

  • Ukrajna európai támogatóinak ellátásbiztonsága is szempont lehetett a vezeték eddigi működtetésében, amit a háború kezdete óta vita övez az országban. A Barátság felrobbantását is fontolóra vette már Volodimir Zelenszkij ukrán elnök, ami az oroszbarát magyar külpolitika miatt merülhetett fel az amerikai lap szerint.

Reakció: „a Mol ebben a témában nem kapott semmilyen jelzést, holott ha lenne változás, elsőként tájékoztatnának minket. Az ukrán féllel továbbra is meglévő és jó üzleti kapcsolatunk van, valamint a szállítások is folyamatosak” – közölte a magyar olajtársaság.

Alulnézet: Magyarország felől jelentős áram- és üzemanyagexport zajlik Ukrajna irányába, ennek esetleges korlátozása már a Lukoil olajszállításának kijevi megtiltásakor is felmerült, ám a kormány azt is hozzátette, hogy nem játssza ki ezt a kártyát. Ukrajnának Németország és főleg Lengyelország fontosabb kereskedelmi partnere, mint Magyarország.

Mi várható? 5-10 százalékos, akár 50 forintos áremelkedés bekövetkezhet a benzinkutakon Pletser Tamás olaj- és gázipari elemző Portfolionak adott becslése szerint, de az ellátás biztonságával a szabadpiaci viszonyok közepette nem lesz gond. A kormány ugyanakkor kénytelen lehet lemondani a régiós átlaghoz kötött üzemanyagárakról, és a Moltól beszedett különadóktól is eleshet.

  • Csökkentett kapacitáson működhet tovább a Mol két finomítója az új helyzetben, amelyek a magyar és a szlovák kereslet nyolcvan százalékát fedezhetik majd. A maradék húsz százalék importja is extra költségekkel jár majd a drágább termékvásárlás és logisztika miatt. A Mol részvények árfolyama a hírek következében esni kezdett.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMagyar olajellátás: „ha Al Caponéval üzletelsz, legyen B-terved”Nagyobb a füstje, mint a lángja a Lukoil-ügynek: nem valószínű, hogy az orosz olajipari cég ukrajnai szankcionálása komoly gondokat okozna a hazai energiaellátásban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMiért van egyáltalán Lukoil-ügy, és ki lesz a haszonélvezője?Magyarország orosz energiafüggősége már nem létezik, amit látunk, az a kormány politikai figyelemelterelő művelete - írja szakértő szerzőnk.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFontosak vagyunk Ukrajnának, de messze nem a legfontosabbakKInek fájna a magyar-ukrán kereskedelmi kapcsolatok lefagyása? Mindenkinek.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ barátság kőolajvezeték benzinár Mol orosz olaj orosz-ukrán háború Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Gajda Mihály
2024. szeptember 15. 19:15 Pénz, Vállalat

Európai üzemek zárnak be, romlanak a kilátások az olajiparban

Az év eleji optimizmus után az olajipar komoly nehézségekkel küzd a globális gazdasági problémák miatt, Európában pedig különösen borúsak a kilátások.

Torontáli Zoltán
2024. szeptember 15. 05:42 Élet, Vállalat

Tarthatatlan a helyzet a palackvisszaváltó automatáknál, lépnek a boltok

Sok pénzbe fog kerülni, de elkezdik kiköltöztetni a visszaváltó automatákat az eladótérből, már amennyiben tudják.

Jandó Zoltán
2024. szeptember 13. 15:41 Adat, Vállalat

Egyedül Szíjj László örülhet a mai építőipari adatnak

Miközben továbbra is szenved a hazai építőipar, nagyot ugrott a megrendelésállomány két állami óriásprojektnek köszönhetően, amelyeket a Duna Aszfalt nyert el.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. szeptember 16. 16:18 Adat

Az EU egyik leginkább vízfejű gazdasága a magyar

Majdnem negyedével lenne alacsonyabb Magyarországon az egy főre jutó GDP Budapest nélkül.

Jandó Zoltán
2024. szeptember 16. 09:53 Adat, Élet

Vannak olyan országrészek, ahol több eső esett egy nap alatt, mint a megelőző három hónapban

Az ország nagy részén 24 óra alatt több csapadék hullott, mint a megelőző 30 napban, de voltak olyan mérőpontok, ahol az előző háromhavi mennyiséget is túlszárnyalta.

Mészáros R. Tamás
2024. szeptember 16. 05:27 Világ

Európa legelmaradottabb vidéke lett a magyar kifektetés fő célpontja

A magyar külpolitika által megcélzott nyugat-balkáni országok évtizedek óta alig közelednek Európához, ami kérdéseket vet fel a megtérüléssel kapcsolatban.