Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2024. augusztus 19. 05:48 Élet, Vállalat

Szerencsével és átszervezéssel enyhült a repülési késéskáosz

Európa-szerte kevesebb lett a késés a repülésben, ami részben a szerencsének – pontosabban természeti folyamatoknak – köszönhető: a nyár második felében kevesebb a heves vihar, így jóval több gép tud időben felszállni. Az emberi tényezőt egyrészt nem lehet hasonló szerencsével megoldani, másrészt ennyire gyorsan sem lehet elintézni a szükséges változásokat: mindenhol, de főként Budapesten több légi irányítóra lenne szükség.

Bár a légiforgalmi irányítók havi kétmillió forint felett keresnek, és akár érettségivel, illetve középfokú angol tudással is elláthatják a munkájukat, a létszám bővítése a felvételi alkalmassági szabályok és speciális vizsgák miatt (érthető módon) rendkívül nehéz és lassú folyamat.

A nyár első fele a teljes európai légtérben olyan káosszal indult, amely a szokásosnál is nagyobb médiazajt csapott, és ahogy a Telex megírta, épp a budapesti légi irányítás volt az egész európai problémahalmaz egyik fő okozója a maga szűk keresztmetszetével.

A budapesti reptér üzemeltető cégét épp vissza/megvásárló magyar állam alaposan beszállt a rendezésbe (mert bár a késésekről a reptér nem tehet, mégiscsak ott csapódik le az utasok elégedetlenségének egy része). Miután Nagy Márton nemzetgazdasági miniszterhez került a légi irányítást ellátó HungaroControl, augusztustól a vezetőjét is lecserélte, Tóth Lászlót Turi Ferenc váltotta.

Korábban is jó volt köztünk a kommunikáció, de most még intenzívebbé vált, mint ahogy egyébként az Eurocontrol esetében is hasonló történt

– mondja Radó András, a budapesti légiforgalomban kulcsszerepet játszó Wizz Air kommunikációs vezetője.

Egy sarkalatos problémát azóta sikerült enyhíteni: a reggeli első hullámba tartozó, Budapestről induló repülők idejére, azaz reggel 5-7 óra közé több légi irányítót osztott be a HungaroControl (vagyis átszervezte a munkatársak beosztását). Ez azért fontos, mert a bázisrepülőtérről hajnalban-reggel elinduló gépek az európai célállomások között általában napi két-három fordulót teljesítenek, a fordulási idejük pedig rövid, így egy reggeli jelentősebb késés a nap többi indulását is megboríthatja.

Bár a késve indulások vagy járattörlések elszenvedője egyértelműen az utas, a boruló menetrend az iparág egyetlen érintettjének sem jó. Ilyenkor a reptér, a légi irányítás és a légitársaság is presztízs- és pénzügyi veszteséget szenved, ami közvetlenül vagy közvetve is jelentkezhet (a romló szolgáltatás miatt elforduló, máshova vagy más céggel utazó utasok miatt elmaradnak a bevételek).

Ha üzleti oldalról közelítünk, akkor fontos körülmény, hogy a légitársaságoknál a késések könnyen romba döntik a személyzet vezénylését is, ők ugyanis jogszabályban szigorúan meghatározott időrend szerint dolgoznak és pihennek. Ha lejár a munkaidő, de a gépnek még repülni kell, akkor a személyzetet előre nem tervezett módon cserélni kell, ami azt feltételezi, hogy több késésnél több, ugrásra készen álló, ügyeletes tartalékot kell biztosítani.

Az eddigi lépések azonban csak átmenetileg oldják meg a problémát, mint ahogy az idő előrehaladtával egy még nagyobb átmeneti szerencsefaktor is lesz a rendszerben: az iskolakezdés után megcsappan az utasok és a levegőben egyszerre lévő repülők száma. Az ősz ebből a szempontból jótékony hatással lehet a légi iparra, de az alapproblémák a háttérben megmaradnak.

A késések miatt elindított eljárások is elkísérik még egy ideig az iparági szereplőket. Június végén a fogyasztóvédelmi hatóság egy tucat eljárás indított, egy augusztus 7-i közlemény szerint pedig 15 járat kapcsán indított fogyasztóvédelmi hatósági ellenőrzést a fővárosi kormányhivatal. Ekkor azt írták, hogy három esetben a légitársaságok már kártalanítják a késő vagy törölt járatok utasait, elkezdődtek a kifizetések.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA havi több milliós fizetés nem garancia a munkaerőhiány ellenA légi irányítók évek óta vezetik a legjobban fizető szakmák listáját, részben mégis a kapacitáshiányukkal magyarázzák az elmúlt hetek légi közlekedési káoszát.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFél milliárd forintnak megfelelő angol font kártérítést fizetett ki a Wizz Air, de csak miután a hatóság bevasalta rajtaA kártérítést azok kapták, akiknek késett vagy törölték a járatát, de a cég először elutasította a kérelmüket, a vizsgálat szerint jogtalanul.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHiába az állami tulajdon, a budapesti reptér zsúfoltságát még nagyon sokáig nem enyhíti új terminálA nemrég kivásárolt üzemeltető korábbra tervezte a hármas terminál megvalósítását, de a friss bejelentés szerint erre legalább 2032-ig várni kell.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Vállalat Hungarocontrol késés légi irányítás repülés repülőtér wizz Air Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Lukács András
2025. március 20. 16:12 Élet

Ne támogassuk tovább a gazdagokat!

Közvetlenül és közvetve is sok pénzzel támogatja a földgáz, a benzin és a gázolaj felhasználását az állam, ami növeli a társadalmi egyenlőtlenségeket.

Hajdu Miklós
2025. március 17. 06:00 Adat, Élet

Ezeken a településeken fojthatja le az ingatlanpiacot az identitásvédelem

Nyolc év alatt tízszeresére dráguló falura is van példa, a top 10-be pedig több mint hatszorozódó árakkal lehetett bekerülni a kistelepülések körében.

G7.hu
2025. március 14. 15:08 Élet

Bucsky Péter, a G7 újságírója kapta a Tarnói Gizella-díjat

A G7 külső munkatársa, Bucsky Péter nyerte el a Tarnói Gizella emlékére alapított, a gazdasági újságírás kiemelkedő teljesítményeiért járó jutalmat.

Fontos

Karsai Gábor
2025. március 20. 05:50 Közélet

Az ellenzéki győzelem esélye esztelen állami költekezéshez vezet

A kormány természetének megfelelően saját politikai hatalmának biztosítására törekszik, a társadalmi jólét tartós emelésére csak a látszat szintjén.

Stubnya Bence
2025. március 19. 05:50 Vállalat

Kitörési lehetőséget is látnak a magyar beszállítók az autóipar válságában

A szűkülő piacon nehéz alkalmazkodni az elektromos átálláshoz, de nem lehetetlen, ilyen most a magyar járműipar alulnézetből.

Mészáros R. Tamás
2025. március 18. 05:50 Közélet, Világ

Életünk végéig dolgoznunk kell, ha a társadalom ennyire elöregedik

Az öregedő országokban egyre több 65 éven felüli dolgozik és a relatív szegénységben élő idősek aránya is nő.