Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. július 10. 13:31 Közélet, Vállalat

Hiába az állami tulajdon, a budapesti reptér zsúfoltságát még nagyon sokáig nem enyhíti új terminál

2032-re épülhet meg a harmadik terminál Ferihegyen, derült ki a repülőtér felvásárlásáról szóló tegnapi sajtótájékoztatón a végleges vételár mellett, ami a várakozásoknak megfelelően 3,1 milliárd euró volt. A fejlesztés infrastrukturális beruházásokkal és kereskedelmi egységek létesítésével is jár, továbbá kérdésessé vált a nemrégiben felújított egyes terminál sorsa.

Miért fontos ez? A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér megközelíthetőségét és kapacitását régóta érik kifogások, ám ahogy az állami bevásárlás lehetősége egyre komolyabbá vált, az ezeket kezelő fejlesztések is mintha lendületet vennének. A terminálokról Nicolas Notebaert, a tranzakcióban az állam melletti szakmai befektetőként feltűnő Vinci elnök-vezérigazgatója is beszélt.

Előzmények: már nyolc éve felmerült az új terminál építése, aminek elkészültét 2019 és 2021 közöttre várta a repülőtér akkori igazgatója, Jost Lammers. A járvány mélypontját követően, 2021-ben még mindig csak tervekről volt szó, az időközben Lammerst váltó Chris Dinsdale 2025-re prognosztizálta a nagyjából három évig tartó építkezés megkezdését.

  • Katari közreműködést emlegetett a harmadik terminál felépítésében Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter tavaly decemberben. Az új, személy- és teherforgalmat is lebonyolító létesítmény fejlesztése során Katar állami befektetési alapjával bővülhet a repülőtér immáron a magyar államból és a francia Vinciből álló tulajdonosi köre.
  • Az egyes terminál újranyitása hosszú távon nem jó megoldás a Vinci vezetője szerint, noha a 2012-ben bezárt egység modernizálására vonatkozó tervek láttak napvilágot 2022-ben. Eredetileg már az idén megnyílt volna a felújított terminál, ám még mindig kérdéses, hogy mikor indulhat meg a felújítás.

Tágabb kontextus: a kormány Budapestet igyekszik a kínai turisták és befektetések európai kapujaként pozicionálni, a Vinci pedig komolyan törekszik a piacvezető pozícióra a repülőtér-üzemeltetők körében, így mindkét tulajdonos erősen érdekelt a fejlesztésekben. Ebben mellesleg a kínaiak is részt vehetnek a régóta tervezett repülőtéri vasút építésével.

  • A legjobbak között is előfordul a Vinci által üzemeltetett repülőtér, az oszakai légikikötő a negyedik helyet foglalja el az AirHelp idei toplistáján. Ezen a rangsoron a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér a 155. helyre került a 239 helyszínből álló mezőnyben, a 2022 óta elért pontszámok a színvonal javulását jelzik.

Számokban: a ferihegyi repülőtér személyforgalma 2019-ben érte el a csúcsát több mint 16 millió utassal, ami a járvány alatt mintegy a negyedére esett, de tavaly már a 15 milliós szintet közelítette. Idén 17 millió közelébe nőhet az utasszám. A teherforgalom tekintetében 2021 óta évről évre megdőlnek a korábbi csúcsok.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMegtartja magának az állam Ferihegyet, vagy beszáll oda is a NER?Teljesült a kormány évek óta hangoztatott célja, de a korábbi állami felvásárlások alapján nem lenne meglepő, ha tulajdonostársként baráti üzletemberek is megjelennének.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Vállalat állami cégvásárlások Ferihegy liszt ferenc nemzetközi repülőtér repülőtér Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Váczi István
2024. július 18. 11:39 Közélet

Nem baj, hogy olyan drága, mint egy metró, 113 milliárdot ad a Déli körvasútra az EU

290 millió euró, azaz mintegy 113 milliárd forint uniós támogatást kap a Déli körvasút fejlesztése az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközből.

Mészáros R. Tamás
2024. július 16. 05:03 Közélet, Világ

A korrupciónál is nagyobb probléma van az uniós pénzekkel

Az uniós költségvetés harmadát felemésztő kohéziós politika hatása nem csak a források elosztásáról döntő tagállami kormányok inkompetenciája vagy korruptsága miatt marad mérsékelt.

Stubnya Bence
2024. július 11. 16:15 Közélet

Új módszerrel próbál meg 300 ezer embert munkába állítani a kormány

A lakhatási támogatások, a fiatalok aktivizálása, a munkásszállók építése után a munkába állók szochójának elengedésével is megpróbálkoznak.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. július 19. 05:26 Élet

Sok buktatót és csapdát kell elkerülnie, aki az otthonfelújítási milliókra pályázik

Nagy a rohanás az 1990 előtt épült családi házak felújítását segítő programnál, ami túlárazásokhoz és átgondolatlan korszerűsítési döntésekhez vezethet.

Jandó Zoltán
2024. július 18. 14:13 Adat

Pörgetjük a légkondikat, azok pedig rekordokat döntve zabálják az áramot

Kedden 144,5 gigawattóra áramot használtunk, aminél nyáron csak egyszer, 2021 júniusában mértek magasabb fogyasztást. Akkor is hőhullám volt.

Mészáros R. Tamás
2024. július 18. 05:12 Világ

Nem sok jót jelez a jövőre nézve, ahogy a kormányok belenyúlnak az élelmiszerpiacba időjárási sokkok után

A hazai fogyasztók védelme a következő évtizedekben felerősítheti az éghajlatváltozás negatív társadalmi hatásait, és gyengítheti az élelmiszer-biztonságot.