Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2024. augusztus 19. 05:48 Élet, Vállalat

Szerencsével és átszervezéssel enyhült a repülési késéskáosz

Európa-szerte kevesebb lett a késés a repülésben, ami részben a szerencsének – pontosabban természeti folyamatoknak – köszönhető: a nyár második felében kevesebb a heves vihar, így jóval több gép tud időben felszállni. Az emberi tényezőt egyrészt nem lehet hasonló szerencsével megoldani, másrészt ennyire gyorsan sem lehet elintézni a szükséges változásokat: mindenhol, de főként Budapesten több légi irányítóra lenne szükség.

Bár a légiforgalmi irányítók havi kétmillió forint felett keresnek, és akár érettségivel, illetve középfokú angol tudással is elláthatják a munkájukat, a létszám bővítése a felvételi alkalmassági szabályok és speciális vizsgák miatt (érthető módon) rendkívül nehéz és lassú folyamat.

A nyár első fele a teljes európai légtérben olyan káosszal indult, amely a szokásosnál is nagyobb médiazajt csapott, és ahogy a Telex megírta, épp a budapesti légi irányítás volt az egész európai problémahalmaz egyik fő okozója a maga szűk keresztmetszetével.

A budapesti reptér üzemeltető cégét épp vissza/megvásárló magyar állam alaposan beszállt a rendezésbe (mert bár a késésekről a reptér nem tehet, mégiscsak ott csapódik le az utasok elégedetlenségének egy része). Miután Nagy Márton nemzetgazdasági miniszterhez került a légi irányítást ellátó HungaroControl, augusztustól a vezetőjét is lecserélte, Tóth Lászlót Turi Ferenc váltotta.

Korábban is jó volt köztünk a kommunikáció, de most még intenzívebbé vált, mint ahogy egyébként az Eurocontrol esetében is hasonló történt

– mondja Radó András, a budapesti légiforgalomban kulcsszerepet játszó Wizz Air kommunikációs vezetője.

Egy sarkalatos problémát azóta sikerült enyhíteni: a reggeli első hullámba tartozó, Budapestről induló repülők idejére, azaz reggel 5-7 óra közé több légi irányítót osztott be a HungaroControl (vagyis átszervezte a munkatársak beosztását). Ez azért fontos, mert a bázisrepülőtérről hajnalban-reggel elinduló gépek az európai célállomások között általában napi két-három fordulót teljesítenek, a fordulási idejük pedig rövid, így egy reggeli jelentősebb késés a nap többi indulását is megboríthatja.

Bár a késve indulások vagy járattörlések elszenvedője egyértelműen az utas, a boruló menetrend az iparág egyetlen érintettjének sem jó. Ilyenkor a reptér, a légi irányítás és a légitársaság is presztízs- és pénzügyi veszteséget szenved, ami közvetlenül vagy közvetve is jelentkezhet (a romló szolgáltatás miatt elforduló, máshova vagy más céggel utazó utasok miatt elmaradnak a bevételek).

Ha üzleti oldalról közelítünk, akkor fontos körülmény, hogy a légitársaságoknál a késések könnyen romba döntik a személyzet vezénylését is, ők ugyanis jogszabályban szigorúan meghatározott időrend szerint dolgoznak és pihennek. Ha lejár a munkaidő, de a gépnek még repülni kell, akkor a személyzetet előre nem tervezett módon cserélni kell, ami azt feltételezi, hogy több késésnél több, ugrásra készen álló, ügyeletes tartalékot kell biztosítani.

Az eddigi lépések azonban csak átmenetileg oldják meg a problémát, mint ahogy az idő előrehaladtával egy még nagyobb átmeneti szerencsefaktor is lesz a rendszerben: az iskolakezdés után megcsappan az utasok és a levegőben egyszerre lévő repülők száma. Az ősz ebből a szempontból jótékony hatással lehet a légi iparra, de az alapproblémák a háttérben megmaradnak.

A késések miatt elindított eljárások is elkísérik még egy ideig az iparági szereplőket. Június végén a fogyasztóvédelmi hatóság egy tucat eljárás indított, egy augusztus 7-i közlemény szerint pedig 15 járat kapcsán indított fogyasztóvédelmi hatósági ellenőrzést a fővárosi kormányhivatal. Ekkor azt írták, hogy három esetben a légitársaságok már kártalanítják a késő vagy törölt járatok utasait, elkezdődtek a kifizetések.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA havi több milliós fizetés nem garancia a munkaerőhiány ellenA légi irányítók évek óta vezetik a legjobban fizető szakmák listáját, részben mégis a kapacitáshiányukkal magyarázzák az elmúlt hetek légi közlekedési káoszát.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFél milliárd forintnak megfelelő angol font kártérítést fizetett ki a Wizz Air, de csak miután a hatóság bevasalta rajtaA kártérítést azok kapták, akiknek késett vagy törölték a járatát, de a cég először elutasította a kérelmüket, a vizsgálat szerint jogtalanul.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHiába az állami tulajdon, a budapesti reptér zsúfoltságát még nagyon sokáig nem enyhíti új terminálA nemrég kivásárolt üzemeltető korábbra tervezte a hármas terminál megvalósítását, de a friss bejelentés szerint erre legalább 2032-ig várni kell.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Vállalat Hungarocontrol késés légi irányítás repülés repülőtér wizz Air Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Stubnya Bence
2025. március 26. 06:01 Élet, Vállalat

Temetik az otthoni munkát, de éppen most alakul ki a mindenki számára hasznos formája

Szigorításról szólnak a hírek, pedig stabilizálódik a távmunka szerepe, és egyre inkább látszik, hogy hány irodai nappal kerülhetők el a hátrányai.

Fontos

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.

Bucsky Péter
2025. március 29. 06:06 Podcast

Lemarad a gazdaság a népesség növekedése mögött, ha nem csökken Afrika kizsákmányolása

A nehézségekben a rossz kormányzási gyakorlatoknál is nagyobb szerepe lehet az adóelkerülésnek és az egyoldalú kereskedelmi kapcsolatoknak.

Hajdu Miklós
2025. március 28. 13:29 Adat

Olyasmiről árulkodhat a rekordalacsony születésszám, amiről a kormány hallani sem akar

Ha folytatódik a kedvezőtlen tendencia, az arra utalhat, hogy a családtámogatások csak előrehozták az amúgy is tervezett gyermekek megszületését.