Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. június 12. 19:09 Vállalat, Világ

Milliókkal drágulhatnak a kínai autók Magyarországon az új vámok miatt

Akár 50 százalékos vám is sújthatja a kínai elektromos járműveket az Európai Unió területén, miután az Európai Bizottság újabb terhek bevezetését lengette be. A lépéssel egy költséges konfliktus kockázata is felmerül Kínával kapcsolatban, amire többek között a német kormány is figyelmeztette az uniós döntéshozókat.

Miért fontos ez? A védővám bevezetésére – pontosabban megemelésére – hetek óta számítani lehetett, mivel kampánytémává vált a kínai elektromos autók elleni piacvédelem az európai választások előtt. A lépéssel olyan Magyarországon is népszerűvé vált gépkocsik drágulhatnak, mint például a SAIC által gyártott MG modellek.

Számokban: az új terhek a már meglévő 10 százalékos vámra rakódnak, a mértéküket egy rájuk vonatkozó uniós vizsgálat eredményei határozzák meg, tehát gyártónként különböző lesz. A BYD és a Geely esetében várhatóan 17-20 százalékos, míg az uniós hatóságokkal való együttműködést megtagadó SAIC termékeit 38 százalékos többlet vámtétel sújthatja.

  • 11,2 millió forint a legolcsóbb elektromos MG ZS ára, ami tartalmazza a magyarországi áfát és az eddigi vámtételt; az ár akár 3 millió forinttal is emelkedhet becslésünk szerint. Az MG Magyarországon májusban a 18. legnépszerűbb márka volt az újonnan forgalomba helyezett autók száma alapján, igaz, belső égésű motorral szerelt gépkocsikat is forgalmaz.
  • A kínai villanyautók árelőnyének csak kisebb részét viheti el az új intézkedés, legalábbis a már említett vizsgálatot teljesítő gyártók eseteiben. Bizottsági számítások szerint nagyjából 16 ezer euróval marad el az átlagtól a kínai elektromos gépkocsik ára, ennek az előnynek mintegy negyede tűnhet el például a BYD-t illető új vámtétel alkalmazásával.

Tágabb kontextus: idén elérheti a 11 százalékot a kínai gépkocsimárkák részesedése az uniós elektromosautó-piacon, és 2027-re már minden ötödik eladott villanyautó kínai márkájú lehet. Ugyanakkor az európai gyártók fontos exportpiaca Kína, amit megtépázhat egy esetleges konfliktus, jórészt ez aggasztja a protekcionizmus ellenzőit (közéjük tartozik a magyar kormány is).

Mi várható? A kínai gyártók egy darabig képesek lehetnek lenyelni a vámot, hosszabb távon pedig az európai gyártókapacitások létesítésével oldhatják meg a problémát. Ha válaszul a kínai kormány is megemeli az oda exportált európai gépkocsikra vonatkozó terheket, az tovább ronthat az itteni autóipar helyzetén, emiatt is fogadhatta aggodalommal több iparági szereplő is a történteket.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem biztos, hogy jó ötlet megvámolni a kínai autókat EurópábanKína az európai autógyártók harmadik legfontosabb külpiaca, de veszélybe kerülhet az elérése, ha vámháború bontakozik ki a két térség között.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ elektromos autók európai bizottság kínai autó védővám Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. június 20. 05:05 Pénz, Vállalat

Miért emelik a cégek az áraikat a várható idei infláció többszörösével?

A béremelésekhez és a verseny hiányához is köze van annak, hogy néhány szolgáltató szektorban a tavalyi inflációt közelítő mértékben emelték idén az árakat.

Torontáli Zoltán
2024. június 18. 16:30 Tech, Vállalat

Közép-kelet-európai versenytársak szorítják ki a magyar tőkét a magyar e-kereskedelemből

A Foxpost eladása újabb jele annak, hogy a régióban hosszabb távon a magyar cégek nem rúgnak labdába.

Jandó Zoltán
2024. június 10. 16:05 Vállalat

Hatmilliárdos kedvezménnyel szabadulna az állam a nyakán maradt Dunaferr-leánycégtől

Miközben a dunaújvárosi acélmű új tulajdonosa bejelentette kokszoló kemencéinek leállítását, az állam másodszor is nekifutott egy nyakán maradt kereskedőcég eladásának.

Fontos

Mészáros R. Tamás
2024. június 19. 05:03 Közélet

Az EU-csatlakozás korunk legnagyobb gazdasági csodája

A 2004-es bővítés globális összevetésben is példátlan felzárkózást hozott a térségünkben. Egy erről szóló friss tanulmány a magyar gazdaságpolitikát és az ukrán csatlakozásról szóló vitákat is más megvilágításba helyezi.

Torontáli Zoltán
2024. június 18. 05:03 Élet, Pénz

Egyre bátrabban szabotálják a kártyás fizetést éttermek és kis üzletek

Ez akkor szokott történni, amikor érzik, hogy a vásárlók is partnerek, de arra is utalhat, hogy nő a gazdaságon belül a szürke zóna.

Stubnya Bence
2024. június 17. 05:45 Közélet

A gazdasági helyzet eddig Magyar Pétert segítette, 2026-ig viszont már inkább a Fideszt fogja

A gazdaság gyengélkedése rontotta a kormánypárt mostani eredményét, a Tisza párt eredményét pedig javíthatta. 2026-ig ez a hatás fokozatosan átfordul majd.