Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2024. március 10. 18:44 Vállalat

Gyatrák a szegedi üzemnyitást tervező kínai autógyártó fenntarthatósági mutatói

Az ellátási láncuk környezeti lábnyoma és az emberi jogok érvényesülése szempontjából relatíve jó eredményt értek el a Magyarországon jelen lévő autógyártók, bár a szegedi üzemnyitást tervező BYD az ezt számszerűsítő lista alján végzett.

Mi történt? A Ford, a Mercedes és a Tesla végzett a Lead the Charge nevű autóipari agytröszt 2024-es listájának élén, amelyben 18 globális autógyártó céget rangsoroltak aszerint, hogy az ellátási láncaik környezeti terhelés és az emberi jogok érvényesülése szempontjából mennyire számítanak fenntarthatónak.

  • A vállalatok százalékos pontszámot kapnak, amelyet 80 indikátor alapján állítottak össze a vállalatok dekarbonizációs és környezeti terhelés minimalizálására, illetve emberi jogok tiszteletben tartására vonatkozó törekvéseit számszerűsítve.

Előzmények: a jelentést először tavaly publikálta az agytröszt, akkor a Mercedes végzett a lista élén. A német multinacionális céget 2023-ban a Ford, a Volvo és a Volkswagen követte a rangsorban.

Tágabb kontextus: az idei lista élén a Ford végzett 42 százalékos összpontszámmal, ami 9 százalékpontos növekedést jelent a 2023-as eredményéhez képest. A tavalyi győztes Mercedes-Benz 40 százalékot ért el, a Tesla pedig a harmadik helyre jött fel a tavalyi 9. helyről 35 százalékos eredménnyel.

  • A Ford fenntarthatóbbá vált az acél és az alumínium értékláncában (bányászat, gyártás és szállítás), jelentős részt ez magyarázza a tavalyhoz képest magasabb pontszámát, ami azonban még mindig nagyon távol van az agytröszt kritériumrendszere szerinti ideális állapottól.
  • A Tesla ugrása annak köszönhető, hogy részletesebb adatokat tett közzé a kibocsátásairól és javította beszerzései átláthatóságát, de a vizsgált dimenziók mindegyikében javítani tudott valamennyit.

Alulnézet: a magyarországi üzemmel rendelkező vagy gyárnyitást tervező gyártók egy része a lista elején (Mercedes, Stellantis, Volkswagen), a Szegeden üzemet építő BYD viszont a lista utolsó előtti helyén végzett.

  • A BYD összesen 4 százalékot ért el, a fenntartható ellátási láncok kategóriában 1, a felelős beszerzések és emberi jogok kategóriában 5 százalékra értékelték a teljesítményét.

Felülnézet: az idei jelentés szerint bár az összes márka kudarcot vallott az helyi lakosság emberi jogainak tiszteletben tartásában (a 18 vizsgált márka közül 11 nulla százalékos eredményt ért el ezen a területen), jelentős előrelépés történt az ellátási lánc kibocsátásának csökkentésében.

  • A zöld acélgyártás irányába az autógyártók több mint kétharmada mozdult el, ami jelentős változást jelent az előző évhez képest, bár a kelet-ázsiai autógyártók ebben el vannak maradva.
  • Az uniós szabályozások pozitív hatása globálisan érezhető a környezetvédelmi eljárások és az emberi jogok területén.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA BYD-üzemmel már négynek lesz itthon autógyára a világ 15 legnagyobb gyártója közülIdén került be árbevétel alapján a globális top 15-be a szegedi üzemet építő kínai BYD.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat BYD fenntarthatóság járműipar mercedes stellantis vokswagen Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Bucsky Péter
2024. november 13. 06:02 Közélet, Vállalat

Betonba és NER-be öntöttük az uniós pénzek jelentős részét

Ami papíron a hazai vállalatoknak szánt gazdaságfejlesztési támogatás, abból a gyakorlatban sokszor Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László épített utat.

Fontos

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.