Hírlevél feliratkozás
Avatar
2024. február 8. 08:00 Vállalat

Kávézó óriások: kit dobnak fel jobban, téged vagy a portfóliód?

A legtöbbünknek ismerősen cseng a Starbucks fogalom, ami nem is csoda, hiszen a világ legnagyobb kávézó márkájáról beszélünk. A már sokszor igeként használt „starbucksozás” a mindennapjaink részévé vált. A lánc kellemes kialakítású kávézói tökéletes lehetőséget nyújtanak nem is csupán kávézásra, hanem akár egy baráti beszélgetésre, tanulásra vagy akár munkára is. Ez az otthonos környezet az egyik, amivel belopta magát a kávéimádók szívébe a világon, miközben egy kínai konkurens teljesen más megközelítéssel kezdi éppen meghódítani a piacot.

Starbucks-sztori 

Három egyetemi barát alapította az első Starbucks-üzletet Seattle-ben, 1971-ben. Eleinte még csak szemeskávét és egyéb kiegészítőket árultak boltjukban, mivel úgy gondolták, hogy a kávé egy olyan dolog, amit otthon kell elkészíteni. Ezzel ment merőben szembe a ’82-ben marketingmenedzsernek felvett Howard Schultz, aki egy milánói útja után azt vetette fel a tulajdonosoknak, hogy ne csak a szemeket árulják, hanem kezdjenek el lefőzött kávét is árulni. 

Schultz ötlete nem talált nyitott fülekre, ezért ott is hagyta a vállalatot és megalapította a saját kávézóláncát, az Il Giornale-t, ami később olyan sikeres lett, hogy felvásárolta a Starbucksot és ezt a márkanevet átvéve másik üzleteire is, elkezdte rohamos terjeszkedését Amerikában.

Ahogy az ábrán is láthatjuk, az elmúlt majdnem 30 évben az üzletek száma a pár százas számról egészen 38 ezer fölé nőtt és egy viszonylag stabil növekedési ívet követ, leszámítva a 2008 utáni stagnálást. 

Milyen volt emellett a Starbucks gazdasági teljesítménye az elmúlt 5 évben?

A fekete levessel kezdve: a láncnak az elmúlt öt évben mindvégig negatív volt a saját tőkéje, tehát a vállalat összes kötelezettségének értéke meghaladja az összes eszközének értékét. Nem egy befektetőbarát indikátor ez… 

A vállalat bevétele viszont ebben az időszakban körülbelül 9 százalékot növekedett évente, a Covid-válság okozta visszaeséssel együtt is. A ROI (Return on Investment), magyarul befektetésarányos megtérülési mutatójának ötéves átlaga is 16 százalék fölött van, a ROA (Return on Assets) avagy eszközarányos megtérülése pedig 12 százalék az elmúlt 5 évből átlagosan, amelyek viszont kedvezőnek tűnnek. A nettó profit margin, amely a teljes bevétel és a nettó nyereség közötti arányt jelenti, pedig ugyanúgy 10 százalék fölötti ötéves átlagot mutat.

A papír a cikk megírásakor 94 és 95 dollár körül forog, a Yahoo Finance felületén 31 elemző átlagos egy éves célára pedig körülbelül 108 dollár, amely körülbelül 14 százalékos prognosztizált növekedést jelent.

Na, de akkor ki lehet a Dávidja ennek a Góliátnak?

Rövid válasz: a kínai Luckin Coffee.

A 2017-ben, Pekingben alapított kávézó neve több olvasónknak csenghet ismerősen. A fiatal kávézólánc 2019 májusában lépett tőzsdére 17 dolláros kibocsátási árral és rövid időn belül az 50 dolláros szint fölé is emelkedett (egy kis ideig), ami majdnem 200 százalékos pluszt jelentett a kibocsátási árhoz képest. Mindenki Luckin-lázban égett és biztosak voltak benne, hogy ez a cég taszítja le a Starbucks-ot a kávézóláncok trónjáról.

Azonban nem is egy évvel a tőzsdére lépést követően történt az, ami miatt feledésbe merült a befektetők körében ez a papír.

2020 áprilisában a vállalat nyilvánosságra hozta, hogy a 2019-es árbevételét közel 310 millió dollárral fújta fel. Ez több vezető kirúgásához, a részvényárfolyam zuhanásához és a papír NASDAQ-ról való kivezetéséhez vezetett. Az eltávolítás után a Luckin Coffee részvényei az OTC (Over the counter) piacon kezdtek el kereskedni. Az OTC-piacon történő kereskedés gyakran magasabb kockázatot jelent a befektetők számára, mivel ezek a piacok kevésbé átláthatóak és kevésbé szabályozottak.


Mindezekkel együtt a Luckin részvényének árfolyama egészen 2 dollár alá is zuhant, amellyel már a penny stocks-kategóriába esett, amik olyan részvények, amelyek 5 dollár alatt forognak.

Miért lehet mégis sikersztori a kínai láncból? A vállalat azóta folyamatosan a hírnevének visszaállításán dolgozik és emellett sikereket ér el, hiszen 2021-ben először már nyereséget is termelt, amely azóta is szépen növekedő tendenciát mutat. A ROI-ja (befektetésarányos megtérülése) jelenleg 27 százalék fölött van, a ROA-ja (eszközarányos megtérülése) pedig 19 százalék.

A papír a cikk megírásakor 23 dollár körül forog, a TradingView felületen elérhető 2 elemzői értékelés alapján pedig az átlagos 1 éves célár 42 dollár. Ez egy igen komoly, körülbelül 70 százalékos emelkedést jelentene.

Mindenesetre érdemes rajta tartani a szemünket a Luckin Coffee-n, hiszen úgy tűnik nem csak a ruhák és kis kiegészítők területén tarolnak a Shein vagy Temu féle platformok, hanem a kávézásnál is!

JOGI NYILATKOZAT

A dokumentumban foglaltak nem minősülnek befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak, befektetési elemzésnek, az abban foglaltak alapján a HOLD Alapkezelő Zrt.-vel szemben igény nem érvényesíthető, azokért a HOLD Alapkezelő Zrt. felelősséget nem vállal.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.

Bucsky Péter
2024. július 23. 05:19 Közélet, Vállalat

A pénz már a Molnál van, de jobb lesz-e a magyar hulladékos rendszer?

Fél év alatt elvitte a Mol az ágazati profit harmadát, miközben nőtt a hazai hulladékgyűjtés és kezelés korábban átlagosnak számító költségszintje.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 11:54 Adat, Vállalat

Magyar olajellátás: „ha Al Caponéval üzletelsz, legyen B-terved”

Nagyobb a füstje, mint a lángja a Lukoil-ügynek: nem valószínű, hogy az orosz olajipari cég ukrajnai szankcionálása komoly gondokat okozna a hazai energiaellátásban.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 13:52 Adat, Pénz

Keveset költünk a kormány terveihez képest, és még a megtakarítást sem állampapírba tesszük

A magyar lakosság nem hajlandó jelentősen növelni költéseit, inkább megtakarít, az viszont átrendeződött, hogy hova teszi a pénzét.