A Liberty Steel csoport által októberben megvásárolt Dunaferrel kapcsolatban az utóbbi hónapokban pozitív hírek láttak napvilágot, legutóbb, január 8-án az, hogy a vállalat újraindította hengerműveit, valamint a horganyzottlemezeket előállító galvanizáló sort.
Közben azonban a csoport csehországi érdekeltsége – amely a Liberty dunaújvárosi tulajdonszerzése előtti hónapokban hozzásegítette a magyar céget a termelés korlátozott fenntartásához – komoly bajba került: karácsony óta egyáltalán nem termel, és csődvédelem alatt próbálja újraszervezni a működését.
A Liberty ostravai érdekeltsége egy évi 3,6 millió tonna kibocsátásra képes komplex acélmű, de előbb az elszállt energiaárak, majd a kereslet gyengesége, az alacsony acélárak miatt régóta nem termel teljes kapacitással. Az acélgyártás alapját biztosító három nagyolvasztója (kohója) közül az utolsóként működőt októberben állította le. Ezt követően más egységek még működtek, de ezek is leálltak a december 22-én, amikor a dolgozókat szabadságra küldték.
Azóta folyamatosan a jövőbe tolódó dátumokat ír a cseh, illetve a nemzetközi sajtó azzal kapcsolatban, hogy mikor kezdhetik újra a munkát, de ez egyelőre továbbra sem történt meg. Legfőképpen azért, mert a kifizetetlen számlák miatt az acélmű energiaszolgáltatója megszüntette az ellátást, és csődöt jelentett. Egy ostravai bíróság december 21-én az acélművet is csődvédelem alá helyezte három hónapra, ami azt jelenti, hogy ebben az időszakban nem kell kifizetnie tartozását a beszállítói felé. Egyben egy csődgondnokot is kirendelt, hogy segítsen a társaság talpra állításában, működésének újjászervezésében.
Az ostravai acélmű teljes tartozásállománya mintegy kétmilliárd korona (31 milliárd forint), a cseh kormány jelenleg azon dolgozik, hogy ne okozzon csődhullámot a kisebb beszállítók körében a Liberty nem fizetése. Az acélműben és az energiaszolgáltatójánál egyébként mintegy hatezren dolgoznak.
Mindez nem feltétlenül jelent rosszat a Dunaferr közeljövője szempontjából, de jelzi, hogy milyen problémákkal küzd a Liberty-csoport, illetve általában a gyenge kereslettel szembesülő európai acélipar. Az olasz állam nemrég szánta el magát a tarantói acélmű államosítására, amelybe az ArcelorMittal csoport már nem akart több tőkét pumpálni. Ironikus módon egyébként 2019-ben pont azért kellett eladnia az ArcelorMittalnak az ostravai acélművet a Libertynek, mert megvásárolta a tarantói komplexumot.
Vállalat
Fontos