Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2024. január 15. 13:16 Vállalat

Mit mond a magyar gazdaságról, hogy kínai autógyár épül a hazai szalámiüzem helyén?

Halad a BYD szegedi autógyárának előkészítése, múlt héten bejegyezték a majd ezt a tevékenységet végző leányvállalatot, és az első építési tervek is megjelentek.

Miért fontos ez? A korábbi információk szerint ez lesz az ország legnagyobb beruházása, mintegy 5 milliárd euróval. Darabszámot tekintve is ez lesz várhatóan a legnagyobb hazai autógyár.

Felülnézet: a kormányhivatalnak benyújtott tervek egyelőre két csarnok alapozására és három esővíztározó létesítésére vonatkoznak.

Alulnézet: a BYD leendő területének részei közül egyelőre csak a Pick Szeged Zrt.-ét vásárolta meg az önkormányzat, az érintett gazdák közül többen keveslik a földekért felajánlott összeget.

Tágabb kontextus: a Pick esetében megváltoztak a korábbi tervek, az új szalámiüzem nem itt, hanem a már meglévő szegedi telephelyen épül fel, nem használt épületek elbontása után. Ennek a beruházásnak jelenleg az előkészítése zajlik.

  • Várhatóan mindkét beruházás megvalósul tehát, így érdemes összevetni, hogyan teljesített Magyarországon az élelmiszeripar és a járműgyártás az utóbbi évtizedekben. Ennek legegyszerűbb módja, ha egymás mellé tesszük a két szektor termelési értékét.

Mi várható? A BMW és a BYD beruházásai nyomán a járműipar még jobban elszakadhat majd az élelmiszeripartól – miként a 2012 és 2015 közötti meredek felfutás leginkább a kecskeméti Mercedes-gyár beindulását tükrözi.

Igen, de: a termelési érték csak egy felületes mutató, az ország gazdaságához való hozzájárulást a hozzáadott érték mutatja, ez pedig a magyarországi járműiparban meglehetősen alacsony.

  • Nem biztos tehát, hogy a véges számú hazai munkaerőnek az autógyárakban van a legjobb helye. Igaz, sok vendégmunkás is dolgozik majd bennük.
  • Élelmiszeripari fejlesztéseket is támogat a kormány, a munkaerőért folyó versenyben azonban elkerülhetetlenül szembekerül egymással a két szektor, pár év múlva már Szegeden is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgy új szabályozás mutatja, miért épít Magyarországon autógyárat a BYDA francia kormány egy héttel a BYD szegedi gyárának bejelentése előtt közölte, hogy a jövőben nem ad támogatást a kínai elektromos autókra, és az európai gyártást akarja ösztönözni.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat autóipar beruházások BYD járműgyártás pick Szeged Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Bucsky Péter
2024. november 13. 06:02 Közélet, Vállalat

Betonba és NER-be öntöttük az uniós pénzek jelentős részét

Ami papíron a hazai vállalatoknak szánt gazdaságfejlesztési támogatás, abból a gyakorlatban sokszor Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László épített utat.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.