Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2023. november 24. 09:19 Tech, Vállalat

Sokkal olcsóbbá válhatnak az e-autók a következő pár évben

Az elektromos autók eddig tapasztalt elterjedését jelentős részben a lítium-ion akkumulátorok árának két évtizedes meredek csökkenése tette lehetővé, ez a folyamat azonban az utóbbi négy évben elakadt.

Az e-autók kínálatát és árát természetesen nem csak ez befolyásolja, hiszen a koronavírus-járvány alatt nagyon nehéz volt működtetni a beszállítói láncokat, ettől nem függetlenül az európai gyártók a nagyobb, drágább, magasabb profittal eladható modellek előállítására koncentráltak.

Ez környezetvédelmi szempontból káros folyamat, hiszen ahogy többször megírtuk, hiába elektromos egy autó, az ebből származó fenntarthatósági előnyöket lenullázza, ha közben egyre nagyobb autókat vesznek, használnak az emberek. Másrészt mostanában több nyugat-európai piacon is megtapasztalhatják a helyi gyártók, hogy az olcsóbb e-autók piacán keletkezett rést kínai versenytársak igyekeznek betölteni.

Több szempontból is fontos lehet tehát, ha újraindul a lítium-ion akkumulátorok árcsökkenése, márpedig az amerikai Goldman Sachs befektetési bank pontosan erre számít egy pár hete közzétett elemzése alapján. A pénzintézet kutatóinak számításai szerint 2023 és 2030 között az akkucsomagok ára évente átlagosan 11 százalékkal csökken majd. 2022-höz képest 2025-ig összesen 40 százalékos mérséklődésre számítanak.

Ez azt jelentené, hogy az évtized közepére az elektromos autók azonos költségszintre kerülnek a belső égésű motor által hajtottakkal. Ezt persze az olajár is befolyásolja, de a mostani, 80 dollár/hordós szint mellett ez bekövetkezne 2025-ben.

Ez azért is fontos lenne, mert az e-autók elterjedésében eddig jelentős szerepet játszottak az állami támogatások, és ezek csökkenésével a népszerűségük is megcsappant kissé. Ha viszont megvalósul a fenti forgatókönyv, akkor hamarosan már nem is lesz szükség az állami dotációra.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Vállalat akkumulátor e-autó elektromos autó Goldman Sachs Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Torontáli Zoltán
2025. március 3. 06:01 Tech, Vállalat

Világító kutyanyakörvektől jutott milliárdos regionális webshopig három magyar testvér

A pendrive, a longboard és a rovartelep nem jött be, a kutyatáp viszont nagyon, ez a Vargyas testvérek tanulságos útja a nullától az egymilliárdig.

Vámosi Ágoston
2025. február 15. 17:41 Tech

Magyarországon alig ismert márkák hajtják a világ okostelefon-piacát

Az Apple és a Samsung egyaránt visszaesett, a hasító kínai márkáknak köszönhetően azonban tavaly újra nőttek az eladások.

Torontáli Zoltán
2025. február 2. 06:03 Tech

Évente egy kávé áráért elvárhatjuk, hogy kiderüljön, miből áll a világ

A világ legnagyobb részecskefizikai infrastruktúrája közel hárommillió eszközből áll, karbantartásukat egy magyar szakember, Jurcsó Péter menedzseli.

Fontos

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.