A Budapestre felhőkarcolót álmodó cég neve eddig nem hozott szerencsét Magyarországon
Több mint kétszáz méteres felhőkarcolót és köré egy kisebb városnegyedet építene a Rákosrendező vasútállomás közelében Dubaj leghíresebb, illetve a világ legmagasabb épületének, a 828 méteres Burdzs Kalifának az építője, az Emaar Properties. Az elképzelésről már javában tárgyal a magyar kormány és az egyesült arab emírségekbeli vállalat a VSquare értesülései szerint.
Miért fontos ez? Budapest jelenlegi legmagasabb épülete a nagyjából egy éve átadott 143 méteres Mol-torony, amelynek a városképre gyakorolt hatását számos kritika övezte, sőt, a Magyarországon nem szokványos, 65 méternél magasabb épületek felhúzását öt éve még a kormány is akadályozta volna.
Mostanra már az MBH isbejelentette egy 90, egy 78 és egy 65 méter magas toronyból álló épületegyüttes építését a Róbert Károly körút és a Váci út sarkán. A fővárosban hasonló magasságú régebbi épületek a SOTE 88 méteres Nagyvárad téri Elméleti Tömbje és az Árpád hídnál álló 73 méteres Nyugdíjfolyósító-székház – egyikük sem bizonyult meggyőző példának arra, hogy Budapesten helye lenne a magasházaknak.
Budapest legnagyobb rozsdaövezete a Rákosrendező vasútállomás és környéke, az ingatlanbefektetők régóta érdeklődnek iránta – és a kormányt is foglalkoztatja –, mivel közel van a belvároshoz, jó a közlekedése, és nagy, üres terület.
Háttér: Az Emaar Properties a legnagyobb dubaji ingatlanfejlesztő, a cég alapító tulajdonosa Mohamed Alabbar, aki közeli kapcsolatot ápol Mohamed bin Rásid al-Maktúmmal, Dubaj és korábban az Emírségek vezetőjével. A cég piaci értéke 14 milliárd dollár volt 2022-ben, ami a 19. helyre volt elegendő a Forbes tavaly kiadott közel-keleti cégrangsorán. A VSquare szerint a magyar kormány az Emaar révén lényegében az Emírségekkel tárgyal.
A cég eddigi nagyobb külföldiberuházásai Egyiptomban, Szaúd-Arábiában, Marokkóban, Indiában, Pakisztánban, Törökországban, Libanonban és az Egyesült Államokban zajlottak. A projektek között a kereskedelmi célú ingatlanfejlesztés mellett lakóparkok, -övezetek építésére is van példa.
A magyar cégnyilvántartásban tavaly jelentek meg a nevük alapján legalábbis az ingatlanfejlesztőre emlékeztető szervezetek – igaz, az Emaar Properties Hungary 2022 Kft. bejegyzésére vonatkozó kérelmet elutasította a Cégbíróság, míg az Emaar Properties Consulting Kft. kényszertörlés alatt áll.
Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.
1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.
Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.