Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2023. szeptember 5. 18:32 Vállalat

Vinné a magyar állam a ferihegyi repteret, eurómilliárdokba kerülhet

Ismét nekirugaszkodhat a magyar állam a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret működtető Budapest Airport Zrt. (BA) megvásárlásának. A G7 értesülései szerint kedd délután már a BA alkalmazottjait is tájékoztatták a tranzakcióról.

Mi történt? Információink szerint a magyar állam 51 százalékos részesedést szerezhet a vállalatban, míg a maradék 49 százalék egy szakmai befektetőhöz kerülhet, azaz egy olyan céghez, amelynek más reptérben is van érdekeltsége.

  • A Bloomberg kedd késő délután arról írt, hogy a többségi pakett vevője egy állami vállalat lehet, de a kisebbségi részesedést megszerző partnert a lap forrása sem nevezte meg.

Előzmények: a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér eladása nem először merül fel komolyabban. Négy éve Mészáros Lőrincet hozták hírbe a Budapest Airport Zrt-vel, tavalyelőtt pedig az állam, a Mol és Jellinek Dániel alkotta konzorcium vitte volna a céget.

  • A hírek szerint 2021-ben a vételár 4,44 milliárd euró lett volna, ám, ahogy erről akkor részletesen írtunk, ez nagyon erősen felülárazta a társaságot. A kifizetett pénz jó eséllyel soha nem jött volna vissza, de még az optimista forgatókönyvek is több évtizedes megtérülést valószínűsítettek.

Számokban: bár a Budapest Airport Zrt. kifejezetten erős évet zárt tavaly, egy hasonló vételár ezúttal is nagyon hosszú megtérülési időt eredményezne. Különösen, hogy a 2022-es sikerekben egyedi tételeknek is komoly szerepe volt, azaz a számok nem feltétlenül a tényleges üzleti potenciált tükrözik.

  • A vállalat tavaly két masszívan veszteséges év után termelt ismét profitot, méghozzá közel 80 millió eurónyit. A cég azonban az elmúlt 15 évből tízet hiánnyal zárt, összesített adózott eredménye közel negyedmilliárd dollárnyi veszteség volt ebben az időszakban.
  • Ha a tavalyi nyereséggel számolunk, akkor 2021-ben emlegetett vételár 55 év alatt térülne meg, ha a covidot megelőző öt év átlagával kalkulálunk, akkor azonban ugyanennek az időigénye már közel száz év. Ezeknek a számításoknál ráadásul nem vettük figyelembe, hogy a befektetett tőkének is van költsége. Ha ezzel is számolunk, akkor a múltbeli eredményekkel már nem igazán lehet megtérülésről beszélni.
  • Így a cég nyereségének drasztikus növekedésére van szükség, ahhoz, hogy valaha visszajöjjön a befektetés. Az optimista forgatókönyvek 25 milliós utasforgalommal számolnak, amely akár évi negyedmilliárd dolláros profitot is eredményezhetne. Egyrészt azonban egyelőre ettől nagyon messze van a reptér forgalma, másrészt a jelenlegi kamatszint mellett így is hosszú évtizedek alatt térülne csak meg a tranzakció.

Reakciók: a kormány cikkünk megjelenéséig nem jelentette be a tranzakciót. A Budapest Airport Zrt-nél megkeresésünkre mindössze annyit reagáltak, hogy kérdéseinkkel forduljunk a cég tulajdonosaihoz, ha válaszolnak, közöljük. Frissítés: a Budapest Airport többségi tulajdonosa, az AviAlliance megkeresésünkre azt reagálta, hogy nem szeretnék kommentálni az eladásról szóló értesülést. 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMég 17. havi nyugdíjat is fizethetne a kormány, ha nem venne repteretNem látszik, miért lesz jobb az országnak, ha kiad a reptérért annyi pénzt, amennyiből három évig duplázni lehetne a tanárok fizetését. A megtérülésnél a több évtizedes távlat a kedvező forgatókönyv.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMegéri ennyiért megvenni a repteret?A reptér árazása rendkívül magas, de a vállalat finanszírozásának átalakításával és a csoportba tartozó cégekkel is számolva már kedvezőbbek a megtérülési kilátások.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Budapest Airport lehet Mészáros Lőrinc következő célpontjaA repteret üzemeltető céget érő sorozatos politikai bírálatok miatt erősödnek a találgatások azzal kapcsolatban, hogy Mészáros Lőrinc szemet vetett Ferihegyre. De az azért elég nagy falat lenne, több százmilliárdot ér.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Budapest Airport liszt ferenc nemzetközi repülőtér reptér Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.