Az olcsóbb munkaerőért jön Magyarországra egy újabb ázsiai gumigyártó, hiába tiltakoznak az otthoni dolgozói
Újabb gyár építését jelenti be hamarosan Szijjártó Péter – értesült az Mfor. A beruházó a dél-koreai gumiabroncsgyártó Kumho Tire, a cikkből azonban egyéb részletek nem derülnek ki, például hogy hol vagy mekkora összegből jöhet létre a beruházás.
Miért fontos ez? A kínai anyacég tulajdonában álló dél-koreai vállalat a világ 9. legnagyobb gumiabroncsgyártója. Az újabb koreai beruházással hat nagy világcég fog gyártani Magyarországon, a hazai gumiabroncsgyártók együtt a GDP 2 százalékát állítják elő.
A Michelin Nyíregyházán, a Bridgestone Tatabányán, az indiai Apollo Tyres Gyöngyöshalásziban, a Hankook pedig Dunaújvárosban gyárt. A Continental hét gyárral is jelen van Magyarországon, de abroncsokat nem gyárt.
Dél-Koreán kívül Vietnámban és az USA-ban van gyára a Kumho Tire-nek, de Szaúd-Arábiában is beruház.
Tágabb kontextus: a koreai gumigyártó számára most az európai piac a legfontosabb, a kontinensen már idén is duplázik. A prioritás számukra a logisztikai és bérköltségek leszorítása. Noha a termelés kihelyezése ellen Koreában már idáig is tiltakoztak a dolgozóik, az olcsó vendégmunkásokra apelláló Magyarország erre megfelelő lokáció lehet.
A munkaerőhiány és az alacsony hozzáadott-értékű szektorokra építő beruházáspolitika ellentmondását a kormány további ázsiai vendégmunkásokkal oldaná fel. A másik koreai gumigyártó, a Hankook dunaújvárosi gyárában már a Covid előtt is százas nagyságrendben dolgoztak ukrán és mongol vendégmunkások.
Ellentmondások: a gumiiparral szemben környezetvédelmi aggályok merülnek fel, a magyar kormány stratégiai partnerének számító Hankook pedig a dolgozói érdekképviselet működésének elszabotálásáról hírhedt.
A balesetek is rendszeresek a gumigyárakban, a Magyar Gumiipari Szövetség szerint évente sok száz baleset történik a gumi- és műanyaggyártásban.
Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.
1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.
Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.