Hírlevél feliratkozás
Nagy Zsolt
2023. július 27. 11:51 Tech, Vállalat

Nyíregyházára jön a világ kilencedik legnagyobb akkugyártója

Hivatalosan is bejelentette a Sunwoda, hogy Magyarországon építi fel új akkumulátorgyárát, méghozzá Nyíregyházán.

A bejelentés különösen annak fényében érdekes, hogy amikor májusban megszellőztette a Világgazdaság, hogy Magyarország lehet a gyár új üzemének helyszíne, a Szijjártó Péter vezette Külgazdasági és Külügyminisztérium mélyeket hallgatott, amikor erről kérdezték. (Ez nem meglepő, figyelembe véve, hogy ez idő tájt folyamatos tüntetések voltak például a debreceni akkugyár kapcsán is.)

A beruházás részletei

  • A kínai Sunwoda a világ kilencedik legnagyobb akkugyártó cége.
  • A cég közleménye szerint a gyára 100 százalékban megújuló energiával működik majd, az energiaellátás zöldenergia előállításával és zöldáram vásárlásával valósul meg, a vízfelhasználást pedig 90 százalékban tisztított szennyvízből tervezik megoldani.
  • Az építkezés jövőre indul, és a tervek szerint 2025 legvégén kezdődik el a termelés.
  • A gyár az ígéretek szerint a legközelebbi lakott területtől másfél kilométeres távolságra lesz.

Az 1997-ben alapított vállalat eleinte jobbára mobiltelefonokban használatos akkumulátorokat gyártott, az elektromos autókba szánt energiatárolókkal 2008-ban kezdett el foglalkozni, és azóta többek között a Renault-Nissannak, a Volkswagennek és a Volvónak is szállítja a termékeit.

Felülnézet: Magyarországon a világ vezető akkumulátorgyártó cégei szinte egymásnak adják a kilincset, egymás után jelentik be az újabb és újabb üzemeket – a tempó olyan vad, hogy két év alatt több beruházást jelentettek be, mint az elmúlt tíz évben, a keleti nyitás politikája alatt összesen.

Igen, de: a Távol-Keletről érkező gyárak alacsony hozzáadott értéket képviselnek, a kutatás-fejlesztési központokat például nem hozzák Magyarországra, itt csak gyártósorok létesülnek, ráadásul az üzemek jelentős része a beszállítói láncba sem vesz fel magyar cégeket.

Alulnézet: az akkugyárak megépülését komoly társadalmi ellenszél kíséri, sok esetben ugyanis a lakosság megkérdezése nélkül indulnak el a beruházások. A transzparencia hiánya, illetve a politikusok sokszor ellentmondásos nyilatkozatai miatt a lakosság bizalmatlan. Visszatérő aggodalom, hogy a gyárak megépülése veszélyeztetheti a lakók egészségét és a természetes környezetet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA kínai akkumulátorgyár, aminek létesítését még Szijjártóék sem kommentáltákA Magyarországra készülő Sunwoda tavaly kezdett nagyvonalú tőkebevonásba, amiből 2025-ig megháromszorozná a kapacitásait.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Vállalat akkugyár nyíregyháza sunwoda Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Pletser Tamás
2024. november 10. 06:08 Tech, Vállalat

Atom- és gázenergia fogja táplálni a jövőt meghatározó technológiát

Versenyt futnak az energiaellátásért a mesterséges intelligencia fejlesztésére hatalmas összegeket költő amerikai informatikai vállalatok.

Vermes Nikolett
2024. november 2. 06:06 Tech, Vállalat

A Temu ellen derül ki igazán, mennyit érnek az új uniós szabályok

Már egy éve formálják az ágazatot az új digitális piaci szabályok, amelyeket most a kínai e-kereskedelmi behemót ellen vet be az Európai Bizottság.

Torontáli Zoltán
2024. október 10. 16:44 Élet, Tech

Úgy tiltották be az erkélynapelemeket, hogy nyitva hagytak pár kiskaput

Mi az erkély, a loggia és az előtető? Ez a kérdés kulcsa.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.