Épül az újabb, 280 milliárdos debreceni akkus gyár, amelynek senki nem ment el egy közmeghallgatására
Pénteken letették az alapkövét a dél-koreai EcoPro 280 milliárd forintos beruházásának Debrecenben. A világ egyik legnagyobb katódgyártójának ez lesz az első külföldi üzeme.
Előzmények: a 30 milliárd forint közpénzzel támogatott, 630 munkahelyet létrehozó beruházást 2021-ben jelentették be. Bár az alapkőletételt szimbolikusan pénteken tartották, már a gyár szerkezetét építik.
EcoPro: az 1998-ban alapított cég rohamtempóban nő, tavaly 275 százalékos növekedéssel 4 milliárd dollár volt a bevétele, amely idén kétszeresére nőhet. A következő öt évben évi 80 százalékos növekedéssel számol a cég.
Tágabb kontextus: a következő években Debrecen autóipari központtá válik. A BMW és a CATL gyára mellett a kínai Halms és Semcorp is autóipari üzemet épít, a szintén kínai Eve Energy pedig szintén akkugyárat építhet.
A tervek szerint 2025-26 körül kezd el termelni a már épülő BMW-üzem és az ide települő beszállítók.
Szijjártó Péter a pénteki eseményen azt mondta, hogy a következő évek legmeghatározóbb európai gazdasági folyamata a többnyire keleti akkugyártók Európába települése lesz.
Hong Kju Dok dél-koreai nagykövet, Ri Dong Csi tulajdonos, elnök-vezérigazgató, Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, Pósán László, a térség fideszes országgyűlési képviselõje és Papp László (Fidesz-KDNP) polgármester az EcoPro alapkőletételén. Fotó: Balázs Attila/MTI
Igen, de: nem átlátható, hogy a kiépülő ipari park energia- és vízfogyasztása mennyire lesz fenntartható, amit zavarosabbá tesz egy rejtélyes elbocsátás.
Az EcoPro üzeméről szóló hatástanulmány szerint “az üzemelés hatásai minden környezeti elemre negatívan hatnak”, például a felszín alatti vízkészletek minőségi romlását okozhatja a gyár.
A gyár katasztrófavédelmi engedélyezési eljárása részeként tavaly szeptemberben közmeghallgatást tartottak, az Átlátszó szerint azonban szinte megtalálhatatlan volt az erről szóló felhívás az önkormányzat honlapján.
Lakossági oldalról így egy ember sem vett részt az eseményen, ahogy a debreceni főjegyző az Átlátszóval közölte: “a lakosság részéről érdeklődő nem volt”.
Törölte a brazil kötvényes cégek több ezer milliárdos tőkeemelését a cégbíróság. A vállalatok működése már a mesés vagyon megjelenése előtt is törvénysértő volt.
Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.