A Volkswagen csoporthoz tartozó, spanyol központú Seat éves eredményeinek sajtóbemutatója óta világossá vált, hogy a márka horizontján csúnya felhőket lehet látni. Ahogy például a német Handelsblatt is írja, az újságírók hiába várták, hogy Wayne Griffiths vezérigazgató a következő időszak elektromos modellfejlesztéseiről beszéljen, a csőben a jelenlegi állás szerint egyetlen ilyen új konstrukció sincs. Ezzel szemben a Seat kistestvérének számító elektromos Cupra márkának sok újdonságot terveznek.
Első látásra tehát úgy tűnik, hogy az elektromos hajtásra való átállás egyben a Seat végét is jelentheti, ám a helyzet korántsem ennyire egyszerű. Azt ugyanis nem lehet tudni, hogy mindezt hogyan kell értelmezni: az egyik végletes felfogás szerint a Seat 2030-ra fokozatosan, de teljesen megszűnik, a másik véglet szerint viszont csak a márkát vezeti ki a csoport, vagyis az átalakul Cuprává.
A Seat megszüntetése azonban valószínűleg nemcsak márkastratégiai, hanem üzleti-jogi lépés is lenne, hiszen a Seat két éve masszívan veszteséges, a Cupra modellek iránt viszont óriási a kereslet (konkrétan megháromszorozták az értékesítést egy év alatt). Csakhogy a Cupra egészen más szegmensben mozog, mint a Seat, eleve sokkal magasabb árszinttel céloz meg egy egészen más vásárlói kört, ezért nehéz azzal érvelni, hogy tulajdonképpen a Seatból alakul át a márka.
Ha Spanyolországban a jövőben csak Cupra modelleket fognak gyártani, akkor a várható magasabb haszon mellett jóval kisebb lesz a darabszám, és mivel elektromos hajtásról van szó, a gyártás egyszerűsödik, rövidül – mindez pedig abba az irányba mutat, hogy a jelenlegi 13 ezer fős dolgozói létszámra biztosan nem lesz szükség.
A VW azonban igyekszik nyugtatni a kedélyeket. Egyrészt hivatalosan nem beszélnek a Seat megszűnéséről (sem jogi értelemben, sem a márkanevet nézve), másrészt azt hangsúlyozzák, hogy a spanyol egység milyen sok befektetést kaphat a következő években. A Seat portfólió ugyan veszteséges volt 2020-ban és 2021-ben is, de ezeknek egy része betudható a válságnak és a logisztikai kihívásoknak. A cégcsoport beszámolójában nyíltan fogalmaz arról, hogy a Cuprát tekintik a nagy bevételi forrásnak, de mivel a Seat iránti kereslet sem csökken, előfordulhat, hogy inkább húzzák maguk után, akár veszteségesen is.
Vállalat
Fontos