Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2022. április 14. 13:59 Vállalat

A megszűnés és az átalakulás között lebeg a Seat

A Volkswagen csoporthoz tartozó, spanyol központú Seat éves eredményeinek sajtóbemutatója óta világossá vált, hogy a márka horizontján csúnya felhőket lehet látni. Ahogy például a német Handelsblatt is írja, az újságírók hiába várták, hogy Wayne Griffiths vezérigazgató a következő időszak elektromos modellfejlesztéseiről beszéljen, a csőben a jelenlegi állás szerint egyetlen ilyen új konstrukció sincs. Ezzel szemben a Seat kistestvérének számító elektromos Cupra márkának sok újdonságot terveznek.

Első látásra tehát úgy tűnik, hogy az elektromos hajtásra való átállás egyben a Seat végét is jelentheti, ám a helyzet korántsem ennyire egyszerű. Azt ugyanis nem lehet tudni, hogy mindezt hogyan kell értelmezni: az egyik végletes felfogás szerint a Seat 2030-ra fokozatosan, de teljesen megszűnik, a másik véglet szerint viszont csak a márkát vezeti ki a csoport, vagyis az átalakul Cuprává.

A Seat megszüntetése azonban valószínűleg nemcsak márkastratégiai, hanem üzleti-jogi lépés is lenne, hiszen a Seat két éve masszívan veszteséges, a Cupra modellek iránt viszont óriási a kereslet (konkrétan megháromszorozták az értékesítést egy év alatt). Csakhogy a Cupra egészen más szegmensben mozog, mint a Seat, eleve sokkal magasabb árszinttel céloz meg egy egészen más vásárlói kört, ezért nehéz azzal érvelni, hogy tulajdonképpen a Seatból alakul át a márka. 

Ha Spanyolországban a jövőben csak Cupra modelleket fognak gyártani, akkor a várható magasabb haszon mellett jóval kisebb lesz a darabszám, és mivel elektromos hajtásról van szó, a gyártás egyszerűsödik, rövidül – mindez pedig abba az irányba mutat, hogy a jelenlegi 13 ezer fős dolgozói létszámra biztosan nem lesz szükség.

A VW azonban igyekszik nyugtatni a kedélyeket. Egyrészt hivatalosan nem beszélnek a Seat megszűnéséről (sem jogi értelemben, sem a márkanevet nézve), másrészt azt hangsúlyozzák, hogy a spanyol egység milyen sok befektetést kaphat a következő években. A Seat portfólió ugyan veszteséges volt 2020-ban és 2021-ben is, de ezeknek egy része betudható a válságnak és a logisztikai kihívásoknak. A cégcsoport beszámolójában nyíltan fogalmaz arról, hogy a Cuprát tekintik a nagy bevételi forrásnak, de mivel a Seat iránti kereslet sem csökken, előfordulhat, hogy inkább húzzák maguk után, akár veszteségesen is.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat autó Cupra elektromos hajtás seat Volkswagen Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Bucsky Péter
2024. november 13. 06:02 Közélet, Vállalat

Betonba és NER-be öntöttük az uniós pénzek jelentős részét

Ami papíron a hazai vállalatoknak szánt gazdaságfejlesztési támogatás, abból a gyakorlatban sokszor Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László épített utat.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.