Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2021. augusztus 11. 17:03 Vállalat

A járvány közepén is menetelt a Munch, és Romániában is elindult a magyar ételmentő

Éledezik a magyar vendéglátóipar a járvány alatti lezárások után – mesélte Perepelica Kirill és Zwecker Bence, a Munch nevű magyar startup vállalkozás négyes társalapítói gárdájának két tagja (Wettstein Albert és Zsoldos Botond mellett), amikor nemrég arról beszélgettünk, milyen volt éppen a világjárvány kellős közepén, azaz tavaly nyáron elindítani az üzleti ötletükből kinőtt feltörekvő céget.

A Munch az éttermekben, pékségekben és kisebb élelmiszerboltokban nap végén megmaradó árukat hozza össze a potenciális vásárlókkal, vagyis nem kereskedik, hanem egy telefonos applikációval lehetőséget teremt arra, hogy a kínálat és a kereslet egymásra találjon.

Az ötlet lényeges eleme, hogy a vevők ugyan árengedménnyel vásárolnak, de zsákbamacska csomagot vesznek – hiszen azt nem lehet előre megtervezni, hogy a nap végén kifli vagy zsemle marad meg a pékségben. A rendszer az eladók oldaláról is egyszerűen kezelhető, mivel az egységekben általában mindennap nagyjából ugyanannyi a felesleg, vagyis a használattal nincs sok munka, a megmaradt élelmiszereket és ételeket viszont el lehet adni.

Mindez pont tavaly nyáron indult el, de az alapítók azt mondják,

meg sem fordult a fejükben, hogy ne kezdjék el építeni a vállalkozásukat, a járvány második és harmadik hullámában is végig aktívak maradtak, az erős vendéglátóipari korlátozások ellenére is.

Az alapítók azt mondják, a harmadik hullám lecsengése után a piac éledezésével egyre jobb számokat produkál a platform.

A Microsoft által is komolyan támogatott startupnak jelenleg 250 vendéglátóipari vagy kiskereskedelmi partnere van, a vásárláshoz szükséges alkalmazást pedig több mint 80 ezren töltötték le. A feltörekvő társaság a napokban jelentette be, hogy 11 magyar város után a szolgáltatással elindul Kolozsváron és Marosvásárhelyen is.

Ahogy az alapítók mondták a Munch együttműködik a Magyar Élelmiszerbankkal, és nem konkurenciának, hanem egymást kiegészítő megoldásnak tartják magukat. Ahogy magyarázták, az ételmentésnek nálunk is kezd kialakulni egyfajta hierarchikus rendszere, és ebbe illeszkedik jól a Munch féle megoldás.

A kiskereskedők értelemszerűen teljes áron próbálják meg eladni az összes terméküket, de ez a mindennapi gyakorlatban szinte lehetetlen feladat, a pékségek például jellemzően 5-10 százalékos állandó felesleggel kénytelenek tervezni az üzletüket. A teljes áras értékesítést különösen a nagyobb boltokban ma már természetes módon követi a csökkentett áron való próbálkozás, a hamarosan lejáró élelmiszereket általában  ezzel a módszerrel próbálják kipörgetni. Ha ez sem megy, akkor marad végső megoldásnak az adakozás, és ekkor lép a képbe az Élelmiszerbank (sok esetben persze a végállomás a szeméttelep).

A Munch ötlete a csökkentett ár és az adakozás szintje közé ékelődik be, a kereskedőnek még egy lehetősége nyílik arra, hogy árengedménnyel ugyan, de eladja a termékét, és ebben sokat segít az, hogy a vásárló vállalja a fent említett zsákbamacska tartalmat. Az alapítók egyébként azt is mesélték, hogy a visszajelzések alapján ez a fajta vásárlás általában nagyon pozitív élményeket tartogat, mert a vevő olyan termékeket is megkóstol, amelyeket alapesetben nem feltétlenül vett volna meg, és egyszerre kinyílik előtte a bolt tényleges áruválasztéka. Értelemszerűen hosszabb távon ez a kereskedőnek is jól jöhet.

A Munch azonban azért sem az Élelmiszerbank (vagyis a rászorulók) elől viszi el az árut, mert míg a bank tipikusan a nagy tömegű árukkal tud hatékonyan dolgozni, vagyis jellemzően a nagy áruházak kifutó feleslegét juttatja célba, a Munc tipikusan inkább a kisebb boltok feleslegének problémáját oldja meg.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat élelmiszer étel étterem maradék Munch pékség Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2025. április 1. 10:54 Pénz, Vállalat

A NER-t is egyre jobban elérheti a kormány inflációs harca

A bankoknál árstopot vezetne be a kormány, a távközlési cégektől pedig 10 százalékos árcsökkentést várnak. Ezt már a NER milliárdosai is megérezhetik.

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Jandó Zoltán
2025. március 28. 06:09 Közélet, Vállalat

A NER legpazarlóbb lopása lehet a jegybanki alapítványok botránya

Voltak már hasonló nagyságú korrupciógyanús ügyek, de olyan valószínűleg még nem, ahol ennyire hatékonytalanul forgatták át magánkezekbe a közvagyont.

Fontos

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.