Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2021. április 8. 06:03 Vállalat

Európa egyik leggyorsabban növekvő cége lett a kisvárdai kick-box-bajnok családi vállalkozása

Szilvási Tibor hatéves volt, amikor megkapta első mobilját, és azóta a telefonok körül zajlik az élete. Évekkel megelőzve a korát már kisgyerekként olyan mobilokat rajzolt, amelyek a mai okostelefonokra hasonlítanak. Gyűjtötte a mobilos katalógusokat és bármilyen városba vitte a sorsa, az összes telefonboltot bejárta.

Édesapja, aki szintén Szilvási Tibor, eközben a küzdősportokban aratta sorra a sikereket. Kick-boxban nyolcszoros, thai-boxban háromszoros magyar bajnok, a legjelentősebb eredményeit pedig K-1-ben érte el. Európa-bajnoki címet szerzett, majd úgy nyert világbajnoki ezüstérmet 41 évesen, hogy orvosi tiltás ellenére, súlyos lábsérüléssel jutott a döntőbe.

Az apa küzdőszellemének és a fiú mobiltelefon-rajongásának főszerepe volt abban, hogy közös vállalkozásuk, a FirstPhone az egyik leglátványosabban bővülő európai céggé vált. A 2012-ben alapított, mobiltelefonokat áruló üzletlánc ugyanis a Financial Times tavalyi listája alapján a leggyorsabban növekvő magyar cég volt, és két egymást követő évben is befért az európai top200-ba.

A családi vállalkozás főszereplői: középen idősebb Szilvási Tibor, jobbra idősebb fia, Tibor, balra pedig a fiatalabb, Ádám egy 2010-es küzdősport gálán. Forrás: Szilvási család

A nyírségi kisvárosból, Kisvárdáról induló FirstPhone pár év alatt komoly szereplővé nőtte ki magát a magyar mobiltelefonos piacon. Több mint harminc üzletük működik szerte az országban, külföldön is elkezdtek terjeszkedni, árbevételük pedig meghaladta a 7 milliárd forintot. A FirstPhone története nemcsak azért rendkívüli, mert egy látszólag telített piacra érkezve tudott kimagasló sebességgel növekedni, hanem azért is, mert egy szokványos, több generációs vállalkozással ellentétben itt a fiú nem megörökölte az irányítást, hanem egyenesen az ő ötlete alapján indult a cég.

A suliban kezdődött

Az ifjabb Szilvási Tibor még középiskolás volt, amikor elkezdett üzletelni a 16 ezres nyírségi városban, Kisvárdában. 2009 környékén, 16 évesen kezdett el rendelni memóriakártyákat az akkor még kevésbé ismert külföldi online piactereken, mint az Alibaba vagy az Ebay, a termékeket pedig az iskolában és környékén adta el ismerőseinek.

Az üzlet gyorsan beindult, és a suli mellett hamarosan a Vaterán kezdte el árulni a főleg Kínából rendelt memóriakártyákat. Sajátos marketingjére egy példa, hogy járta az osztályokat és a táblákra írta fel a Vaterán árult termékei linkjét. Több kínai nagykereskedelmi oldalt is elkezdett használni, és rövid időn belül havi egymillió forintos forgalmat ért el, amellyel 120-130 ezer forintot keresett.

A vaterás árusítást kinőve egy saját webshopon kezdte árulni a termékeit. A következő ugrást pedig az hozta el, hogy vett magának egy motort. A szomszédos országok közelségét kihasználva Szlovákiában és Romániában is létrehozott egy-egy webshopot. A két ország vásárlóit egy-egy ismerőse segítségével szolgálta ki királyhelmeci és szatmárnémeti központtal.

Akkoriban motorral szaladgáltam heti háromszor Szatmárnémetibe és Királyhelmecbe egy memóriakártyákkal teli bőrönddel

– emlékezett vissza.

A webshopok kínálata közben folyamatosan bővült: a mobilok mellett bakelit lemezjátszótól mikrohullámú sütőig széles választékban árult háztartási elektronikai eszközöket.

Szélesebb volt a portfólióm, mint a legtöbb akkor működő webáruháznak

– mondta a fiatalabb Szilvási. Bár főleg futárszolgálattal szállították az árukat, annyira beindult a forgalom, hogy a gimnázium utolsó évét már esti tagozaton végezte el.

A fiatalabb Szilvási Tibor ezzel a motorral járta a szomszédos országokat. Forrás: Szilvási család

Éves szinten mintegy 40-50 millió forint bevétele volt, mégis felhagyott ezzel az üzlettel, amelynek alapvetően két oka volt. Egyrészt befejezte a magyarországi értékesítést a legfontosabb európai nagykereskedő partnere, és nem talált más hasonlóan széles termékpalettát értékesítő beszerzési forrást. Másrészt a háztartási kisgépeken alacsony volt az árrés, amit a raktározás és a sok visszaküldési költség még inkább csökkentett.

A háztartási gépek amúgy sem érdekelték, így elkezdett teljes mértékben a szenvedélyével, azaz mobilokkal foglalkozni. Továbbra is folyamatosan úton volt Szlovákia és Románia között, és arra ment rá, hogy kihasználja a három ország különböző árainak kilengéseit. Például olcsón megvett készülékeket az egyik országban, majd eladta őket egy budapesti mobilos kisboltban.

Az első raktár a családi ház pincéjében volt. Forrás: Szilvási család

Amikor 2012-ben leérettségizett, el kellett döntenie, hogy tovább vállalkozik vagy beiratkozik egy budapesti főiskolára. Ekkor állt össze az édesapjával, és úgy döntöttek, hogy közösen vágnak bele a cégépítésbe. A vállalkozások világa idősebb Szilvási előtt sem volt ismeretlen, aki amellett, hogy profi küzdősportos volt, 19 éves korától vállalkozásaiból tartotta fenn magát. Többek között volt étterme, küzdősport-rendezvényeket szervezett vagy saját gyártású sportruházatát árulta.

Rés a telítettnek hitt piacon

A két Szilvási úgy döntött, hogy saját mobiltelefonos szaküzletet nyitnak Kisvárdán. A városban rengeteg kis mobilos bolt működött, de Szilvásiék mégis úgy érezték, hogy lenne helyük a piacon. Akkoriban, 2012-ben a nagy szolgáltatóknál jellemzően nem lehetett kártyafüggetlen telefont venni, míg a GSM-ként emlegetett kis telefonos üzleteket homályos beszerzési módszerek és függetlenítési praktikák lengték körül.

Akkoriban mindenki akkor cserélte le a telefont, amikor lejárt a hűségidő. Elkezdtünk beszélgetni, hogy miért nem csinálunk egy olyan üzletet, ahol nincs hűségidő. Egy olyan üzletet, ahova nyugodtan be lehet menni, ahol egyenruhában dolgoznak, ami egy bizonyos szolgáltatási szint fölött van, aminek van egy brandje

– mondta idősebb Szilvási.

A multik és a GSM-ek között hatalmas űrt éreztünk, és erre a piaci részre mentünk rá

– tette hozzá a fia.

Az első, kisvárdai üzlet 2012-ben. Forrás: Szilvási család

A kisvárdai üzlet megnyitását azért sem érezték kockázatosnak, mert rengeteg ismerősük van a városban, részben az apa küzdősportos múltja, részben a fiú iskolás üzletelései következtében. A bolt annyira jól ment, hogy hamarosan elkezdtek terjeszkedni. Először a közeli nagyvárosok – mint Debrecen és Nyíregyháza – bevásárlóközpontjaiban nyitottak boltot, illetve hipermarketek kisebb üzlethelyiségeiben.

Idősebb Szilvási intézte az üzletnyitásokat, tehát az üzletek felújítását, a munkaerő toborzását és a betanítást, a fia pedig a beszerzésért és az adminisztrációért felelt. Az első években komoly kihívást jelentett a kis mobilos üzletekről kialakult sztereotípiák leküzdése.

Sokan azt hitték, ez egy szimpla GSM-üzlet, a korábban kialakult piaccal azonosították. Jó ideig harcoltunk azzal, hogy nálunk tényleg új a telefon, tényleg gyári garanciás, tényleg vissza lehet hozni

– mondta az idősebb Szilvási.

Az északkeleti országrészben mintegy 10-12 egységes arculatú üzletük lett 2014-re. Ez az év hozta él számukra az első áttörést: hivatalos partnerük lett a Samsung.

Komoly elismerés volt, hogy egy ilyen gyártó elismert minket, akik a világ végéről léptünk be egy full telített piacra

– mondta idősebb Szilvási. Ekkor döntötték el, hogy nem állnak meg, és országos hálózatot építenek.

A következő nagy lépés az volt, amikor 2017-ben megnyitották budapesti üzletüket a Nagykörúton. A független szolgáltatótól szokatlanul nagy, 130 négyzetméteres üzletre használták először a mobilpláza szót, reflektálva a széles kínálatra. Szilvásiék szerint ezzel a lépéssel “felkerültek a térképre”.


A budapesti üzlet nyitásáról készült videó. 

A következő évben a Huawei hivatalos partnerei is lettek, és hét nagy alapterületű üzletet nyitottak vidéki városokban. Szerintük ez a méret és a nagy raktárkészlet kiemelkedővé tette őket: a kis üzletekkel ellentétben minden népszerű modellt azonnal meg lehet venni. Tudomásuk szerint teljesen egyedi a modelljük, nincs még egy hozzájuk hasonló független telekommunikációra specializálódott üzletlánc Magyarországon.

A következő években az egyik legnagyobb kihívást a gyors fejlődés jelentette.

A fejlődés egyszerűen gyorsabb volt, mint a mögötte lévő rendszer

– mondta a fiatalabb Szilvási. Ekkoriban kezdték jobban strukturálni a céget, saját nevelésű kollégák kerültek vezető pozíciókba. A cég életében a fiatalabb fiú, Ádám is vezető szerephez jutott, miután az egyik legfontosabb üzletág, a kiegészítők és tartozékok beszerzését vette át.

A gyors növekedés során fokozatosan kristályosodott ki az üzletnyitási stratégia. Eleinte több üzlettel is mellényúltak, mert nem mérték fel megfelelően a helyi piacot.

Ajánlatot kaptunk a Tescótól a trafiktörvény miatt megüresedett dohánypultok hasznosítására. Egész jó helyen voltak, de ezeken a kis helyiségekben csak a kínálat 25-30 százalékát tudtuk kirakni, így nem tudtuk a vásárlónak megmutatni, hogy miben vagyunk mások a többiektől

– mondta az idősebb Szilvási.

Az új üzletek nyitásánál emiatt fontos szerepe van a láthatóságnak. Olyan forgalmas, utcafronti helyeket keresnek, ahol nagy termékkínálatot tudnak megjeleníteni a kirakatban. Ez amiatt is fontos, mert náluk kifejezetten jellemző az impulzusvásárlás.

Nem zsoldosokat fogadnak

A FirstPhone üzleteket üzemeltető két cég árbevétele négy év alatt közel tízszeresére nőtt, a 2015-ös 770 millió forintról 2019-ben mintegy 7,6 milliárd forintra. A dolgozóik száma a partnerüzletekkel együtt meghaladja a 100 főt. Jelenleg 34 üzletük működik az országban, és ezeknek egy része franchise-üzletként működik. Több üzletet is olyan megbízható munkatársak működtetnek, akik a kezdetektől részt vettek az üzletlánc kiépítésében.

Van egy 6-7 emberből álló belső kör a vezetésben, akiket családtagként kezelünk. Ők a fiaimhoz hasonlóan 20 év körüliként kezdték nálunk, mára pedig komoly szakemberekké váltak, többen már családot is alapítottak. Nagyon sok cég pár éven belül érkezik a generációváltáshoz, nálunk viszont ezzel nem lesz gond. A menedzsment átlagéletkora 28-30 év, ők majd csak akkor fognak igazán beérni, amikor más cégeknél még a generációváltás javában zajlani fog

– mondta idősebb Szilvási.

Mint mondta, ő volt az egyetlen a cégben, akinek korábban volt jelentősebb vállalkozói tapasztalata. Szerinte a piaci szegmensükben nagyon jellemző a fluktuáció felsővezetői körökben, a FirstPhone-nál viszont más a helyzet.

Nálunk éppen az összeszokott, fiatal csapatot tartjuk az egyik legnagyobb erősségüknek. Mi a saját várunkat építjük, nem zsoldosokat fogadunk

– jellemezte a munkaügyi szemléletüket.

A terv az, hogy Magyarországon összesen nyolcvan üzletük legyen, de saját üzleteik számát nem növelnék érdemben, hanem franchise-partnerek révén terjeszkednének. Ennek az az oka, hogy a család inkább a külföldi, nagyobb volumenű projektekre fordítaná az energiáit. Romániában volt is egy próbálkozásuk korábban, “nagyon jó üzlet lett volna”, azonban nem a megfelelő embereket bíztak meg vele, mivel “szétlopták az egész üzletet”.

A budapesti üzlet belülről. Forrás: Szilvási család

Az egyetlen külföldi üzletük így jelenleg a szlovákiai Párkányban működik, és innen szolgálták ki Szlovéniát és Horvátországot, ahol csak webshoppal voltak jelen. A túl magas logisztikai költségek miatt most szünetel a kiszolgálás, de mindkét országgal komoly terveik vannak.

Szlovéniában 5-6 üzlettel piacvezetővé lehet válni, és a vásárlóerő is jóval erősebb

– mondta ifjabb Szilvási.

Így most arra készülnek, hogy üzleteket nyissanak a két déli országban, és ezekkel párhuzamosan erősítenék meg az online jelenlétet is. Magyarországon is az erős fizikai jelenlétnek köszönhetően sikerült kiemelkedniük, de az online láb erősítése is szükséges, mivel a koronavírus-járvány kidomborította a kizárólag offline fókuszú terjeszkedési stratégia hátrányait.

Amiben nagyon lemaradtunk, pont az volt, ami nagyon ment: a webáruházak. Az online piac folyamatosan bővült az elmúlt években, az üzletnyitások miatt azonban elterelődött a figyelmünk az online térről

– mondta a fiatalabb Szilvási. A forgalom alig több mint 10 százaléka származik a webshopból, és ennek az aránya nem nőtt érdemben az elmúlt egy évben.

Emiatt az eddigi villámgyors növekedés is megtorpant tavaly a járvány miatt, bő 10 százalékkal csökkent a 2019-es 7,6 milliárd forintos összbevételük. Az évet többek között nehezítette, hogy tavasszal be kellett zárniuk több mint egy hónapra, ellátási problémáik voltak, és jellemzően érdemi bérletidíj-kedvezményt sem kaptak.

Új üzlet átadásán. Forrás: Szilvási család

Emiatt döntötték el, hogy az üzleteik 30-40 százaléka a jövőben saját tulajdonban lesz, ehhez meg is tették az első lépéseket. Távlati terveik között szerepel még egy több ezer négyzetméteres cégközpont felépítése Zuglóban, itt lenne az iroda, a raktár és a külföldi kiszolgálásnak is ez lenne a központja.

Ugyan egy komoly felvásárlási ajánlaton elgondolkodnának, több ajánlatot is kaptak, de társulni nem akarnak senkivel, mivel ragaszkodnak a családi irányítás megtartásához. Idősebb Szilvási egészen kicsi koruk óta rengeteg időt tölt a fiaival, kapcsolatuk teljesen egyedi. Vitte magával gyerekeit a mindennapi edzésekre, és ők hétvégente és a nyári szünetben már fiatal koruk óta besegítettek édesapjuk vállalkozásaiba.

A közös vállalkozás miatt most is szinte minden nap együtt vannak, nemcsak a munka miatt.

Teljesen egy húron pendülünk és rengeteg időt töltünk együtt. Hetente legalább 2-3 alkalommal együtt edzünk, egy héten legalább egyszer megverem a fiúkat

– mondta nevetve idősebb Szilvási.

Vállalat cégportré mobiltelefon Szabolcs-Szatmár-Bereg telekommunikáció üzlet Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2021. május 6. 09:17 Vállalat

Magyar foci jövőre: Szíjj László kis csapata játszik Szíjj László nagy csapata ellen

Miközben Szíjj László legnagyobb csapata az Európa Ligában indul.

Torontáli Zoltán
2021. május 5. 11:00 Vállalat

Kivonja a magyar belvárosokból a környezetszennyező furgonokat az egyik vezető házhozszállító cég

A Gebrüder Weiss magyar leányvállalata azonnal elektromos hajtásra vált, amint elérhetővé válnak az ehhez szükséges járművek.

Jandó Zoltán
2021. május 3. 09:15 Vállalat

Az utolsó pillanatban visszatáncolt a MÁV-Start egy 200 milliárdra tehető vonatbeszerzéstől

A MÁV szerint azért nincs szükség a vonatokra, mert a kiszemelt szakaszokat villamosítják, a civilek szerint máshol is elfértek volna az új járművek.

Fontos

Avatar
2021. május 6. 16:27 Közélet

A módosított magyar költségvetés tele van átláthatatlan és trükkös számítással

A kormány a saját prognózisától is eltér az előirányzatokban, és még regionális összehasonlításban is gyenge a teljesítménye.

Torontáli Zoltán
2021. május 6. 06:03 Adat

Vihar előtti csend: a jósolt áremelés még nem érkezett meg az élelmiszerboltokba

Szokásos havi bevásárlásunknál ugyan mértünk némi drágulást, de ez még biztosan nem az, ami a következő hónapokban várhat ránk.

Hajdu Miklós
2021. május 5. 16:17 Adat

Egyelőre nem látszik, hogy a korlátozások enyhítése visszaütne a visegrádi országokban

Lassan egy hónapja kezdtek lazítani a visegrádi régió országai, de a statisztikák szerint a járvány még mindig visszaszorulóban van.