Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. február 5. 12:16 Vállalat

Csődközelben van a világ egyik legrégebbi, idehaza is jól ismert légitársasága

Ha nem kap segítséget az államtól a fizetési moratórium február végi lejártáig, fizetésképtelenné válik a CSA cseh légitársaság a tulajdonosai szerint, akik 1,1 milliárd korona (nagyjából 15 milliárd forint) állami támogatást kérnek a csőd elkerülése érdekében.

A CSA tulajdonosa a Smartwings-csoport, amelyhez a nemzeti légitársaság mellett a charterjáratairól ismert Smartwings is tartozik. (Korábban a Travel Servive nevet használták, Magyarországról ők közlekedtetik például az IBUSZ és a Kartago Tours utazási irodák chartereit.) A csoport már kilincsel egy ideje az államnál segítségért, ennek egyik formája az lenne, hogy kompenzációt kapjon arra az időszakra, amikor tavaly tavasszal sem a CSA, sem a Smartwings járatai nem közlekedhettek a koronavírus-járvány első hulláma miatt. Az előbbi esetében ez 274 millió, az utóbbinál 214 millió koronát tenne ki a kényszerűen törölt ülőhelyek száma alapján.

Ez azonban nem elég a túléléshez a Seznam Zprávy cikke szerint. A csoport egyik tulajdonosa, Jiri Simáne meg is erősítette a lapnak, hogy a tavalyi 1,5 milliárd koronás veszteség miatt a CSA-nak szüksége van az említett 1,1 milliárdos állami mentőövre. (Ha megkapja a tavaly tavaszi időszakra kért kompenzációt, akkor az 1,1 milliárd annyival csökkenne.) A nemzeti légitársaság helyzetét nehezíti, hogy – tulajdonosa szerint – nem vehet részt a Csehországban Covid Plus néven futó állami hitelgarancia-programban, amelynek keretében pedig az anyavállalata 2 milliárd koronás hitelt tervez felvenni.

A CSA-ra is vonatkozó hitelmoratórium február 27-én jár le, vagyis legkésőbb addig kellene megoldást találni. Ha nem sikerül, és a CSA fizetésképtelenné válik, az egyrészt nemfizetési láncreakciót indítana el, másrészt közel egymilliárd korona értékű, még le nem repült jegy tulajdonosai is pórul járnának.

Egyelőre nem világos, hogy a kormány mennyire hajlandó segíteni, az ipari és közlekedési miniszter szerint például megfelelőek a már meglévő, a Smartwings-csoport számára is elérhető támogatások. Ugyanakkor arról is beszélt, hogy lesz egy új konstrukció is a drasztikus bevételkiesést elszenvedő vállalatok számára, hozzátéve: kifejezetten a Smartwings számára nem akarnak programot indítani.

A pénzügyminiszter még ennél is tartózkodóbban nyilatkozott, miközben a légi közlekedési csoport arra hivatkozik, hogy rengeteg légitársaság kapott Európában állami mentőövet az Air France-KLM-től kezdve a Lufthansán keresztül a lengyel LOT-ig. Vagy éppen a Smartwings-csoport számára szintén közvetlen konkurenciát jelentő lengyel Enter Air és a görög Aegian Airlines.

A csehszlovák légitársaság jogutódjaként a CSA – a cég cseh Wikipedia-oldala szerint – a világ ötödik legrégebbi, ma is működő légitársasága. (Csak a KLM, az Avianca, a Qantas és az Aeroflot előzi meg.) Kis mérete miatt azonban régóta kétséges a fenntartható működése, a 3 milliós utasszámot 2012 óta nem tudta elérni, a járvány nyomán flottája pedig öt gépre zsugorodott. A CSA Budapestre utoljára tavaly a két járványhullám között repült Prágából. A Smartwings-csoportnak tavaly 1,8 millió utasa volt, ami 81,5 százalékos visszaesés 2019-hez képest.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkLelépi a Ryanair és a Wizz Air a zsugorodó riválisokat a járvány alattA vezető európai fapadosok igyekeznek kihasználni a mostani válsághelyzetet a pozícióik megerősítésére.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Csehország járvány koronavírus légi közlekedés légitársaságok Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Vámosi Ágoston
2025. április 2. 05:59 Vállalat

Olyasmiben látott értéket, amiben más nem, erre alapozva válna globális céggé a magyar Datapao

A magyar adatelemző cég az egyike az ezer leggyorsabban növekvő európai cégnek a Financial Times szerint. De hogyan jutottak ide?

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 14:51 Tech, Vállalat

Jöhetnek a pénztárgépek, amelyek már csak kérésre adnak papíros nyugtát

Az online pénztárgépet 2028 közepéig minden kereskedőnek e-pénztárgépre kell majd cserélnie, ezek már csak külön kérésre fogják kinyomtatni a nyugtát és az áfás számlát.

Jandó Zoltán
2025. április 1. 10:54 Pénz, Vállalat

A NER-t is egyre jobban elérheti a kormány inflációs harca

A bankoknál árstopot vezetne be a kormány, a távközlési cégektől pedig 10 százalékos árcsökkentést várnak. Ezt már a NER milliárdosai is megérezhetik.

Fontos

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.