Lassan gazdára találnak a lengyelországi Tesco-hálózat utolsó darabjai is. A lengyel sajtó most éppen arról ír, hogy öt korábbi Tesco-üzletet szerzett meg a lakberendezési boltokat működtető Castorama, amely ezekkel összesen több mint 70 ezer négyzetméterrel bővíti az eladóterét.
Erre természetesen a Tesco lengyelországi kivonulása ad lehetőséget. A brit központú kiskereskedelmi multi annak idején hasonló módon és időben lépett a lengyel piacra, mint a magyarra, 1995-ben három szupermarketláncot vásárolt meg. A csúcson 450 üzlete volt az országban, de ezekből 2019-ig mintegy száztól már megvált, részben bezárta, részben eladta őket.
Ekkor még csak azt kommunikálták, hogy tovább csökkentik a boltok számát, de aztán megszületett a döntés a lengyelországi kivonulásról. A hálózat legnagyobb részét, 301 üzletet a dániai központú, hazáján kívül Német- és Lengyelországban aktív Netto vásárolta meg a logisztikai központokkal és a cégközponttal együtt tavaly nyáron 900 millió zlotyért (mostani árfolyamon nagyjából 71 milliárd forint). Körülbelül hétezer alkalmazottnak változott meg a munkáltatója, az üzletek átfazonírozását másfél év alatt kell elvégezni.
Ezzel a Netto hálózata csaknem a kétszeresére nőtt: míg korábban 386 boltja volt Lengyelországban, a vásárlással ez a szám 687-re nőtt. Ebben a mutatóban közel került a Lidlhöz, amelynek tavaly júniusi állapot szerint 720 egységet számlált a hálózata. A Tesco kivonulásából más közvetlen versenytárs is profitált, a német Kaufland lánc például két körben összesen hét üzletet szerzett meg tavaly év elején.
Bár a magyar sajtóban is sokszor spekulálnak a Tesco kivonulásáról, a magyarországi jelenlétét továbbra is fenntartja, akárcsak a csehországit és a szlovákiait. Lengyelországban nagyobbak voltak a problémák, ahogy azt az évek óta halmozódó veszteségek is mutatták. A tavaly júniusi állapot szerint már csak 19 működő üzletre kerestek vevőt, ez a szám tehát a mostani üzlet nyomán tovább csökkent.
Vállalat
Fontos