A kelet-európai kiskereskedelemben régóta számítottak rá, de a héten hivatalosan is bejelentették, hogy a világ legnagyobb online kereskedelmi cége, az Amazon saját webshoppal, ezen belül pedig saját márkákkal és a helyi partnerek áruival belép a lengyel piacra.
Bár azt egyelőre még nem kommunikálta a cég, hogy mikor indul az Amazon lengyel weboldala, a lengyel cégek már regisztrálhatnak az erre a célra szolgáló online felületen. A honlap szerint az áruik nem csak a lengyel, hanem az Amazon többi helyi oldalán is elérhetőek lesznek – írja a Gazeta.pl.
Az Amazon eddig is jelen volt az országban 9 – a nemsokára megnyitó świebodzinival együtt 10 – logisztikai központtal és nagyjából 18 ezer munkavállalóval, ugyanakkor eddig a multinacionális cég operációja csak a nyugati-európai piacainak kiszolgálására fókuszált, így eddig csak a német webshop lengyel fordítását lehetett használni Lengyelországban.
Az Amazon piacra lépésének hírére a lengyel piacon 36 százalékos piaci részesedéssel rendelkező, tavaly októberben tőzsdére lépő Allegro részvényei több mint hat százalékkal gyengültek, ami arra utal, hogy a befektetők arra számítanak, hogy az Amazon komoly kihívást jelent majd a lengyel cégnek.
A Bloombergnek nyilatkozó Pawel Szpigiel, az MBank elemzője szerint bár az Amazon magasabb jutalékot számít fel a kereskedőknek, a cégek olyan logisztikai és csomagolási szolgáltatásokat kapnak, amelyekkel a globális piacot is el tudják érni, ami jelentős előnye az amerikai multinak a lengyel céggel szemben.
Az Amazon bejelentése előtt egy héttel közölte a kínai Alibaba Group, hogy csomagátvételi pontok kialakításába ruház be Lengyelországban annak érdekében, hogy felgyorsítsa az AliExpressen vásárolt áruk kiszállítását. A cipő kiskereskedelemmel foglalkozó CCC lengyelországi online felülete pedig több komolyabb befektető, többek között a japán SoftBank érdeklődését is felkeltette.
A Bloomberg szerint ez arra utal, hogy a nemzetközi e-kereskedelmi piac nagy szereplői arra számítanak, hogy a lengyel online kereskedelem forgalma gyorsan fel fog zárkózni a nyugati piacok szintjéhez.
A Lengyelországban automatizált csomagátvételi pontok hálózatát üzemeltető, nemrég Amszterdamban tőzsdére lépő InPost SA vezérigazgatója, Rafal Brzoska a Bloomberg TV-nek azt mondta, várakozásaik szerint az ország kiskereskedelmi piacán a következő öt-hét évben a forgalom egyenletesen oszlik majd meg a hagyományos fizikai boltok és az online vásárlás között.
Vállalat
Fontos