Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2021. január 26. 09:51 Vállalat, Világ

Miért hasalt el a világ egyik legnagyobb gyógyszercége az oltásfejlesztésen?

A világ egyik legtapasztaltabb oltásfejlesztőjének, egyben a világ egyik legnagyobb, legtőkeerősebb gyógyszercégének zsákutcába futott a koronavírus elleni vakcinafejlesztése. Az Amerikán kívül inkább MSD nevet használó Merck hétfőn azzal sokkolta a befektetőit, hogy felhagy a programjával, illetve más útra tereli azt – ám rövid távon ez utóbbi is azt jelenti, hogy a globális koronavírus oltási kampányba belátható időn belül nem tud beszállni.

Az már inkább csak kommunikációs kármentésnek tűnik, hogy a cég azt hangsúlyozta, nem adja fel a koronavírus-járvány elleni küzdelmet és a vírus okozta betegség, a Covid kezelésében használható két további gyógyszerének fejlesztésével természetesen nem hagy fel. Üzleti és főleg arculati szempontból azonban mindenképpen kudarc, hogy a tervek ellenére az amerikai Merck neve nem lesz ott a következő időszakban az oltásokat kínáló társaságok listáján.

Hogy miért futott zátonyra az ígéretesnek indult projekt, azt pontosan nehéz látni, de az eset mindenképpen tanulságos abból a szempontból, hogy még egy olyan neves cégnél, mint az amerikai Merck sem lehet soha biztosra venni egy-egy új gyógyszer gyors kifejlesztésének sikerét. (Sőt, az eddig történtek éppen arra mutatnak rá, hogy adott esetben olyan újnak számító cégek emelkedhetnek fel egy-egy sikeres húzással, mint a BioNTech vagy a Moderna.)

Az amerikai Merck szűkszavú közleménye egyszerűen fogalmaz, azt írja, hogy már a fázis 1-es klinikai tesztek is egyértelműen azt mutatták, hogy az oltásjelölt nem vált ki megfelelő immunválaszt a résztvevőkben. (A klinikai vizsgálatoknak három fő fázisa van, ebből az elsőt általában nagyon kevés résztvevő bevonásával végzik, és csak azt vizsgálják, hogy biztosan nem ártalmas-e a készítmény, ám a protokollban lehetnek egyedi eltérések.)

Pedig alapból a terv tökéletesnek tűnt. Az amerikai Merck két irányban indult el, az egyikben egy olyan (emberre ártalmatlan, vagy azzá tett) vírust használt vektornak (hordozónak), amelyet a kanyaró ellen fejlesztett oltásaiban évtizedek óta sikeresen alkalmaz, a másikban pedig egy olyannal próbálkozott, amely képes megsokszorozni magát a beoltás után. Ez utóbbi azért lett volna nyerő, mert nagyon kevés hatóanyaggal és egyszeri beoltással lehetett volna elérni nagyon hosszú ideig tartó védettséget.

A gyakorlat azonban ezúttal mindkét esetben rácáfolt az elméletre, egyik megoldás sem működött elég jól. A készítmények egyikével sem érték el, hogy a résztvevők annyi antitestet termeljenek, amelyet a betegségen átesettek természetes módon produkáltak.

A fent másodiknak említett, önmagát szaporító vírust tartalmazó oltással a gyanú szerint furcsa módon az lehetett a probléma, hogy klasszikus vakcinaként adták be, azaz beinjekciózták a résztvevők karjába. A megoldásnak azonban az volt az egyik fő ötlete, hogy a vektornak alkalmazott vírus ugyanannak a receptornak (ACE-2) a segítségével jut be a sejtekbe, amelyet a koronavírus is használ. Az izomrostokban azonban viszonylag kevés ilyen receptor található, a orr és szájüreghez, illetve a garathoz képest mindenképpen. A cég ezért most elkezd azzal kísérletezni, hogy olyan formát fejlesszen, amit szájon át be lehet juttatni.

Az elmúlt 25 évben összesen hét olyan oltást fejlesztettek a világon, amely korábban nem ismert, vagy nem célzott kórokozó ellen irányult, és ebből négyet az amerikai Merck készített.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ koronavírus Merck MSD oltás vakcina Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bőgel György
2024. február 20. 15:27 Vállalat

Mit tanulhatnak magyar vállalkozók a Kifli-anyacég sikeréből?

Adva volt egy gyorsan táguló piaci rés, a lehetőség felismerése azonban még kevés a nemzetközi piaci sikerhez, amit a Rohlik tíz év alatt elért.

Nagy Zsolt
2024. február 19. 14:19 Vállalat

Elhízott amerikaiak hozták meg a jólétet egy 16 ezer fős dán kisvárosnak

A Novo Nordisk olyan mértékű iparűzési adót fizet, hogy az önkormányzat csökkenteni tudta a lakosok adóterheit.

Hajdu Miklós
2024. február 18. 18:03 Élet, Vállalat

Az egykor legnépszerűbb autómárka lassan háttérbe szorul a magyar piacon

Elvesztette az Opel a kivételes népszerűségét a magyarországi újautó-piacon.

Fontos

Stubnya Bence
2024. február 21. 10:01 Közélet

Európai rekorder lenne Magyarország, ha sikerülne a kormány terve

85 százalékra emelkedhet a kormány tervei szerint a foglalkoztatottsági ráta. Tartalék azonban csak a 25 év alattiakban és az 55 év felettiekben van.

Mészáros R. Tamás
2024. február 21. 04:34 Világ

Külföldi tudással, hajóflottával és jüanelszámolással terjeszkedne a kínai autóipar

A kínai állam tervei között szerepel a külföldi kutatás-fejlesztés, az értékesítési- és szervízhálózatok, valamint a jüanalapú pénzügyi infrastuktúra kiépítése az autóexport ösztönzése érdekében.

Bucsky Péter
2024. február 20. 04:34 Közélet

7 év alatt csak egy villamosvonal épülhet meg biztosan az uniós pénzekből Budapesten

300 milliárd forintos uniós támogatást lát biztosítottnak a főváros, ami az előző hét éves ciklushoz képest visszalépés. De a kormány eredeti tervéhez képest mégis jelentős.