Elég látványos áremelkedést hozott a játékpiacon a 2020-as év, különösen az ünnepi szezon. Utóbbi persze egyáltalán nem meglepő egy annyira szezonális szektorban, mint a játékkereskedelem, ugyanakkor nem is feltétlenül törvényszerű. Az árak éves alakulásán az látszik, hogy elég jól be lehet azonosítani éven belüli csúcsokat, de pont karácsony előtt, amikor a legfontosabb lenne, nem könnyű okosnak lenni. A fekete péntek általában jó tipp, de aki arról lemarad, már csak akkor tud olcsón vásárolni, ha jobban érzi a piacot a kereskedőknél.
A játékpiac tényleg nagyon durván szezonális: a teljes éves forgalom 50-60 százaléka a karácsony előtti szűk két hónapra koncentrálódik, további nagyjából tíz százalék pedig a húsvét előtti hetekre. Persze vannak szegmensek – ahogy ez a Vatera lapunknak küldött statisztikáiból is kiderül -, mint a kültéri játékok vagy a gyerekjárművek, amelyeknél az időjárásnak is erős hatása van a keresletre, de általánosságban az ágazat teljesen az ünnepekre van kihegyezve. Ez pedig az árak alakulásán is meglátszik. Az elsősorban használt termékekre szakosodott online piactéren például
a kéttucatnyi különböző termékkategóriából húsznál növekedett az értékesített termékek átlagára októberről novemberre.
Már ez is érdekes adat, de egyrészt a karácsonyi szezonban az új játékok piaca fontosabb, másrészt itt az összetételhatás is jelentős lehet, hiszen nem ugyanazoknak a termékeknek az árát hasonlítottuk össze. Elképzelhető, hogy egyszerűen azért nőtt az átlagár, mert az emberek többet hajlandóak ilyenkor költeni, és nagyobb értékű játékokat vásárolnak. Ráadásul az ünnepek körüli időszakban akár napok is számíthatnak, gondoljunk csak az évek óta itthon is népszerű fekete péntekre, ami ebben az ágazatban is fontos mérföldkő minden évben.
Éppen ezért megpróbáltunk kicsit mélyebbre ásni. Az Árukereső.hu-tól kértünk napi adatokat összesen 22 játék árára*Barbie álom konyhája szett, Barbie lovas szett, BoboCar, Bogyó És Babóca – Úton Az Oviba, Bogyó És Babóca – kirakó, Lego City – Személyszállító vonat, Lego Classic – Nagy méretű építőkészlet, Geomag 35 db, Dobble, Duplo – Elemtartó doboz, Duplo Gőzmozdonyos vonat, Furfangos Labirintus, Grabolo Junior, Jenga Classic, Tanuló tablet, Monopoly, Nyuszi motor, Scrabble, Szállítható ház, UNO, Mancs őrjárat puzzle (100 darabos), Zingo.. Az ár-összehasonlító portáltól kétféle adatot is kaptunk: minden játék esetében megküldték az adott napon a legolcsóbb ajánlatot és a napi átlagárat is (utóbbi az adott terméket értékesítő összes kereskedő által megadott ár átlaga). A lenti ábrán ezeket összesítettük. Némileg leegyszerűsítve a kék vonal a 22 termékes kosarunk átlagárának alakulását mutatja éven belül, a sárga pedig az akciókét. Kicsit bonyolultabban: az adatok alapján megnéztük, hogy az egyes termékek ára az egyes napokon mennyire tért el az éves átlagtól*az átlag és a minimumárak is a saját átlaguktól lefelé vagy fölfelé, majd kiszámoltuk ezeknek az egyedi eltéréseknek az átlagát.
Az első dolog, ami szembetűnő, hogy az idén lényegében egész évben emelkedtek az árak, méghozzá – különösen az év végén – elég jelentősen. A 22 vizsgált játék december közepén átlagosan nagyjából 10 százalékkal került többe, mint év elején, de volt több olyan termék, ami negyedével-ötödével drágult. Ez a trend tulajdonképpen a teljes piacra jellemző volt. Őri Gergely, a legnagyobb hazai játék-webáruházat, a Játéknetet üzemeltető Modell&Hobby Kft. ügyvezetője a G7-nek azt mondta, ennek elsősorban az extrém magas dollárárfolyam az oka. A kedvezőtlen devizapiaci folyamatok pedig a karácsonyra szánt termékek beszerzésénél is éreztették a hatásukat, ezeket ugyanis nyáron rendelték meg, amikor több mint 310 forintot kellett fizetni egy dollárért.
Most erősebb a forint, ami akár középtávon fordíthatna is a trenden, de nem biztos, hogy önmagában elég lesz. Jelenleg ugyanis – ahogy erről korábban írtunk – a szállítási díjak sokkal magasabbak a szokottnál, ami szintén megnöveli az import költségeit. Ráadásul Őri Gergely szerint az egyik legnépszerűbb gyártó,
a Lego is komolyabb áremelést tervez januártól, és más multiknál is hasonló a helyzet.
Az általános áremelkedés mellett a másik szembetűnő dolog, hogy éven belül elég jól beazonosítható mély- és csúcspontok voltak. Különösen a minimumárakban, ami az akciók meglétét vagy hiányát mutatja. Tavasszal három kiugrás is volt, amelyek közül kettőre viszonylag könnyű magyarázatot találni: április közepén a húsvét, május végén a gyereknap pörgeti fel mindig a keresletet. Mivel ilyenkor az emberek akció nélkül is vásárolnak, logikus, hogy a cégek nem erőltetik az árcsökkentést.
A harmadik április végi kiugrás már sokkal nehezebben értelmezhető, pedig annyiban tendenciózusnak tűnik, hogy a tavalyi árgrafikonon is megjelent. Mindenesetre ekkor piaci szereplők szerint sincs olyan keresleti hatás, ami ezt indokolná.
A tavaszi csúcsokkal szemben a leglátványosabb mélypont késő ősszel van, ez pedig nem más, mint a fekete péntek. Ilyenkor az átlagárak is alacsonyabbak, de a minimum árnál tényleg nagyon látványosan az eltérés. Az általunk vizsgált játékok között is voltak olyanok, amelyek ekkor a folyamatos éven belüli áremelkedés ellenére is 40-50 százalékkal kevesebbe kerültek az éves átlagárnál*Magyarországon november végén most már hagyományosan két hétvégén is akcióznak a kereskedők, és ez a játékárakon is látszik..
A fekete péntek hatása most azért is volt kifejezetten szembetűnő, mert utána viszont, ahogy közeledtünk az ünnepekhez, meredeken emelkedni kezdtek az árak. A 22 termék
néhány hét alatt átlagosan 5 százalékkal drágult, a minimumárakban pedig ennél is jóval nagyobb volt az elmozdulás.
Gondolhatnánk, hogy a kiugró kereslet miatt ez törvényszerű karácsony előtt, de nem az. Simán előfordulhat, hogy a hatalmas november végi akciók után még csak komolyabb visszarendeződés sincs, és hetekig alacsonyan maradnak az árak. Erre a legjobb bizonyíték, hogy a vizsgált 22 játéknál összesítve tavaly éppen ez történt. Az árak még december első felében is az éves átlag alatt voltak, és az akciókat is a karácsony előtti hétig tartották a kereskedők.
Ennek magyarázata, hogy hiába nagy általában is a kereslet, nem minden játék fogy ugyanolyan mértékben, különösen a rendelkezésre álló készletekhez képest. A kereskedők közel fél évvel karácsony előtt kezdenek el készülni az év végi rohamra, és ekkor próbálják meg megtippelni, hogy mi lesz az adott év slágerterméke, ekkor döntenek arról, miből mennyit tárazzanak be a szezonra. Nyilván vannak előrejelzések, de teljesen pontosan nem lehet eltalálni a jövőbeli igényeket. Így előfordul, hogy egyes termékekből sokkal többet rendelnek, mint ami ténylegesen fogy, míg másokból kevesebbet.
Őri Gergely a G7-nek azt mondta, hogy ugyan általában már november elején nagyobb a kereslet a korábbinál, az elmúlt években azonban egyértelműen a fekete péntek robbantja be a szezont a játékpiacon is. Ezt követően, december elején pedig a kereskedők általában már látják, hogy mely játékokból fogyna akár jóval több is, mint a fél évvel korábban berendelt készlet, és melyek azok, amelyeknél esély sincs mindent eladni. A cégvezető szerint ilyenkor
a slágertermékeknél tulajdonképpen megszűnnek az akciók, hiszen azokat amúgy is elkapkodják. A kevésbé keresetteknél viszont tartósan lent maradnak, vagy tovább csökkennek az árak,
hiszen annak is költsége van, ha a kereskedő nyakán marad a megrendelt termék.
Persze egy általánosan jobb piaci környezetben inkább drágulás jellemző, különösen, ha a megugró költségek miatt akciózni is csak korlátozottan lehet, mint az idén. Ám még ilyenkor is komoly különbségek vannak az egyes termékek között. Az általunk vizsgált 22 játékból az idén három olyan volt, amit december első napjaiban olcsóbban lehetett megvenni, mint az éves átlagár, akadt azonban olyan is, ami majdnem 30 százalékkal volt drágább. Tavaly viszont pont fordított volt a helyzet: a vizsgált játékok kétharmada olcsóbb lett karácsony előtt, de ekkor is akadtak termékek, amelyek érezhetően drágultak.
Mindez azt is jelenti, hogy általánosan jó recept nincs. Fekete pénteken általában ki lehet fogni jó ajánlatokat a játékpiacon is, de még ez sem törvényszerű. A nagy akciózás előtt vagy után pedig csak az tud jókor vásárolni, aki jobban érzi a piaci igényeket, mint a kereskedők néhány hónappal korábban, amikor berendelték a karácsonyi készletet. Ez pedig, lássuk be, nem reális, különösen, hogy a kereskedők korábbi várakozásait is ismerni kellene hozzá.
Adat
Fontos