Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. december 1. 13:54 Élet, Vállalat

Hogyan lehet nyereséget elérni egy 3 dolláros koronavírus-oltáson?

Cikkünk írásakor három olyan koronavírus-vakcina fejlesztés van, amelyik uniós központi szerződés alapján juthat Magyarországra, és talán még az év vége előtt elkezdődhet az értékesítésük: a Pfizer/BioNtech, a Moderna és a kissé megakadt AstraZeneca/Oxfordi Egyetem vakcinája. Ezt egészítheti ki (talán még idén) a nem uniós csatornából beszerezhető orosz oltás (Szputnyik V), illetve később, jövőre csatlakozhat a kínálathoz a Johnson & Johnson és a Sanofi/GSK közös oltása, amennyiben a kísérletek megfelelő eredményekkel zárulnak.

A fentiek közül az eddigi információk szerint a Moderna oltása lehet a legdrágább, árazását 25-37 dollár közé várják, a Pfizer/BioNTech oltása valamivel 20 dollár alatt lehet majd az első 100 millió adagra, és mindkét vakcina logisztikáját nehezíti, hogy előbbit -20, utóbbit -70 fokon kell szállítani és tartani. Az árat páciensenként kettővel kell szorozni, hiszen minden jelenleg ismert fejlesztés két beoltással számol.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMegvannak a védőoltások, most jön a nehezeNagyobb munka lehet elég embert meggyőzni, hogy oltassa be magát, mint a vakcina kifejlesztése volt. Ehhez sok országban a korábbi járványok is hozzájárultak.

A Johnson & Johnson és a Szputnyik az előzetes adatok szerint egyaránt 10 dollár körül lesz majd adagonként, és ezek további előnye lehet, hogy az eltérő technológia következtében egy hétköznapi háztartási hűtőben is sokáig eltarthatóak. A legolcsóbb oltásnak azonban eddig az AstraZeneca terméke ígérkezik, ez várhatóan már 3 dollárért elérhető lesz, és szintén nem kíván extrém hűtést.

Lehet-e ilyen árak mellett nyereséget várni, annak fényében, hogy a fejlesztésekre (az állami támogatások mellett) mennyit kellet költeniük ezeknek a cégeknek? A kérdés azért jogos, mert végső soron ezek a társaságok is profitra dolgoznak, és a részvényeseik még világjárvány idején is joggal várják el, hogy ne az ő hasznukból jótékonykodjanak a gyógyszercégek (a Szputnyik kivétel, annak – sok más mellett – az üzleti háttere sem világos).

Fontos körülmény, hogy az említett árak általában “csak” egy meghatározott darabszámra, igaz, általában több százmillió adagra vonatkoznak. A későbbi árazásról egyelőre nincs információnk, talán még korai is lenne. Jövőre ugyanis, amikor beindulhat világszerte a tömeges beoltás, a közvélemény óriási nyomása alatt lesznek a gyártók.

A cégek megítélése pengeélen fog táncolni. Ha minden jól megy, akkor egy vakcinagyártó presztizse az egekbe emelkedhet, amennyiben úgy fognak rá emlékezni, mint a nagy világjárvány elleni küzdelem egyik éllovasára. Ha azonban a lakosság úgy érzi, hogy túl sokat akar egy cég keresni a vakcinán, akkor könnyen megkapja az élősködő pecsétet, ami arculati szempontból katasztrofális következményekkel járhat.

Ráadásul ez a kockázat egy olyan ügy miatt áll elő, amely közegészségügyileg vitathatatlanul példa nélkülien nehéz, üzletileg azonban nem mérvadó. 

A járvány előtt az összes létező oltás együttes világpiacának forgalma ugyanis mindössze évi 24 milliárd dollár volt, vagyis a teljes gyógyszerpiacnak csak körülbelül 2,4 százaléka.

Az influenzaoltás világpiaci forgalma mindössze évi 4 milliárd dollár, a legnagyobb gyártó a francia Sanofi, de még ennek bevétele is csak 1 milliárd dollár körül van.

Mivel a koronavírus-vakcinák árát alacsony szinten kell tartani, hiába fognak belőle felhasználni hosszabb távon akár több milliárd adagot, az éves világpiaci forgalom mai becslések szerint legfeljebb 10 milliárd dollár lesz. Összehasonlításképp: a Merck gyógyszergyár egyetlen rákgyógyszere évi 7 milliárd dollárt hoz.

A megtérülést tehát nem a most bejelentett árakban kell keresni. Az egyik üzleti kulcs a szinte felmérhetetlen márkaismertség és márkaérték növelés lehet. A Moderna vagy a BioNTech, esetleg a CureVac neve eddig ismeretlen volt a szélesebb közvélemény előtt, most viszont sikeres oltás esetén beéghet az emberek agyába a világ (egyik) megmentőjének képe. Ez nagyon sokat fog számítani a járvány utáni időkben, más gyógyszerek marketingjénél.

A másik kulcs a poszt-pandémiás árakban lehet. Ha ugyanis sikerül egy-két éven belül visszaszorítani a koronavírust, és az már csak lokális gócpontokban jelentkezik majd, esetleg a megfelelő immunválasz fenntartása érdekében ismételni kell majd az oltásokat, akkor a nem pandémiás, vélhetően magasabb árak lépnek majd életbe.

A harmadik monetizálási lehetőséget a szabadalmak jelentik. Bár ahogy a Quartz-nak nyilatkozó szakértők magyarázták, az oltásoknál már nem sok új lehet a nap alatt, mert gyakorlatilag minden eljárást és technológiát már régen levédtek, a vakcina összetétele még megszerezheti a 20 éves védettséget.

A szakértők azt is mondják, hogy a koronavírus-oltásoknak gyakorlatilag a Föld teljes lakossága lesz a piaca, ezért (üzleti szempontból) bőven elférhetnek rajta a különböző technológiájú és árú vakcinák. Egyáltalán nem csak a világelsők fognak profitálni, bőven megérheti akár sokadikként is beállni a sorba. A fejlődő világnak például olyan vakcinára lesz szüksége hosszabb távon is, amely nem igényel extrém hűtési körülményeket és még olcsó is. Az AstraZeneca és akár a Szputnyik is bőven sok százmilliós lefedetlen piacot találhat magának.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKezd kiderülni, hogyan lehet mégis keresni a koronavírus-oltásokonKorántsem egyértelmű, hogy a vakcinákkal a gyártók nagyot kaszálnak majd, egy dokumentum azonban arra utal, hogy meglehet a választóvonal a humanitárius segítség és az üzlet között.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Vállalat járvány koronavírus marketing nyereség oltás vakcina Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Stubnya Bence
2025. március 26. 06:01 Élet, Vállalat

Temetik az otthoni munkát, de éppen most alakul ki a mindenki számára hasznos formája

Szigorításról szólnak a hírek, pedig stabilizálódik a távmunka szerepe, és egyre inkább látszik, hogy hány irodai nappal kerülhetők el a hátrányai.

Fontos

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.

Bucsky Péter
2025. március 29. 06:06 Podcast

Lemarad a gazdaság a népesség növekedése mögött, ha nem csökken Afrika kizsákmányolása

A nehézségekben a rossz kormányzási gyakorlatoknál is nagyobb szerepe lehet az adóelkerülésnek és az egyoldalú kereskedelmi kapcsolatoknak.

Hajdu Miklós
2025. március 28. 13:29 Adat

Olyasmiről árulkodhat a rekordalacsony születésszám, amiről a kormány hallani sem akar

Ha folytatódik a kedvezőtlen tendencia, az arra utalhat, hogy a családtámogatások csak előrehozták az amúgy is tervezett gyermekek megszületését.