Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. október 13. 14:57 Vállalat

Ikonikus édesség gyártása szűnik meg több mint száz év után Csehországban

Aki emlékszik, milyen figyelem övezte két éve itthon, hogy a Negro cukorka gyártása Győrből Törökországba kerül, el tudja képzelni, hogyan fogadják a csehek a Lentilky előállításának Németországba telepítését.

A Lentilky még a Negrónál is nagyobb hagyományokkal bíró termék, gyártása az Osztrák-Magyar Monarchia idején, 1907-ben indult el a morvaországi Holesovban. Az üzem története pedig egészen 1863-ig megy vissza, igaz, csak 1910-ben költözött a vállalkozás a jelenleg is használt gyárépületbe.

De ugorjunk egy nagyot az időben, a céget 1992-ben a Nestlé vásárolta meg, amely a Lentilkyhez megszólalásig hasonló, de brit eredetű Smartiest is gyártja. A multik működési logikájának ismeretében tulajdonképpen az a meglepő, hogy a Lentilky helyi gyártása mostanáig fennmaradt, de jellemző módon egyébként a cukormáz alatti csokitöltelék nem helyben készül, hanem a cég olomouci (olmützi) üzeméből érkezik Holesovba.

A Nestlé csehországi szóvivője a helyi sajtónak nyilatkozva két fő okkal magyarázta a gyártás elköltöztetését. Az egyik, hogy a csomagolást teljesen műanyagmentessé akarják tenni, erre pedig a holesovi üzem nem alkalmas, a hamburgi viszont igen, pontosabban ott ez kisebb beruházási igénnyel valósítható meg. A másik, hogy egységesítik a Smarties és a Lentilky receptúráját, és ezt Hamburgban tudják gazdaságosabban megtenni. Az új, egységes termék egyébként kevesebb cukrot és több tejcsokoládét tartalmaz majd.

A morvaországi üzem több száz dolgozója számára viszont jó hír, hogy – ellentétben a Negro esetével – a Sfinx nevű gyár nem szűnik meg, más termékek előállítása folytatódik. Emellett a Nestlé csehországi szóvivője szerint a Lentilky legnépszerűbb, 28 grammos kiszerelésének csomagolását továbbra is Holesovban végzik majd. Jelenleg egy műszakban 1,6 millió darab Lentilky cukorka készül, a gyártás a tervek szerint jövő tavasszal szűnik meg.

Egyébként a csehek sem először találkoznak az édesipari multik termékáthelyezési gyakorlatával. A Lentilkyhez hasonlóan idehaza szintén ismert Opavia kekszek előállítását a Negrót is elköltöztető Mondelez öt évvel ezelőtt Lengyelországba vitte.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Negro cukorka a magyarok kedvence, pont ezért kell elvinni MagyarországrólA győri gyártás végzetét egy nekünk kedvezőtlen befektetési döntés, és a hungarikumos sajátosság együttese okozta.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Csehország édesipar Mondelez multik nestlé Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2024. december 2. 16:58 Közélet, Vállalat

Még idén több ezer Petőfi Sanyi, Széchenyi Pisti és Liszt Feri készül

Továbbá Brunszvik Rézi, Batthyány Lojzi, és Jókai Mór is. Tíz centis méretben fröccsöntött műanyagból, valamivel kevesebb mint 29 millió forintért.

Hajdu Miklós
2024. november 28. 16:28 Vállalat, Világ

Ez nem Kurzarbeit-válság: tömegeket bocsátanak el német nagyvállalatok

Éles különbség a német ipar mostani és 2020-as válsága között, hogy számos vállalat megválik a korábban nagy nehézségek árán toborzott dolgozóitól.

Torontáli Zoltán
2024. november 28. 06:01 Tech, Vállalat

Tucatjával menekülnek Szlovákiába a magyar webáruházak

Kedvezőbb az adók összetétele, nem rángatják egyik napról a másikra a szabályokat, és barátságosabb a hatósági ügyintézés.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. december 2. 06:06 Élet

Újra lehet napelemet telepíteni állami támogatással, akkumulátor nélkül?

A jövőre induló Vidéki Otthonfelújítási Programban benne van a napelem, elég furcsa módon mindenféle kötöttség nélkül.

Gajda Mihály
2024. december 1. 06:05 Pénz, Világ

A tengeri útvonal, amely Amerikának is egyre fontosabb

Az Egyesült Államok olajexportjának felfutásával egyre több szállítmány használja a Panama-csatorna mellett az Afrikát megkerülő útvonalat is.

Stubnya Bence
2024. november 30. 06:02 Podcast

„A kínaiak le fogják tarolni a piacot” – mekkora a baj az európai autóiparban?

Honnan ered a magyar gazdaságot is sújtó járműipari válság, és mennyire kell tartani a kínai konkurenciától? Autópiaci szakértőket kérdeztünk a G7 Podcastban.