Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. szeptember 25. 11:06 Vállalat

A Negro cukorka a magyarok kedvence, pont ezért kell elvinni Magyarországról

Ma még két műszakban gyártják a Negro és a Halls cukorkákat a Győri Keksz Kft.-nél, de az üzem (és a márkák) tulajdonosa, a Mondelez úgy döntött, hogy jövő június végéig fokozatosan csökkenti a termelést és végül bezárja az üzemet. A magyar találmánynak számító Negro nem szűnik meg, de a gyártását Törökországba helyezik át.

A Negro magyarországi gyártásának sorsa egy másik, két és fél évvel ezelőtti beruházási döntésnél vált kérdésessé. Akkor választotta a Mondelez a Halls cukorkák új gyárának helyszínéül a lengyelországi Skarmibierz városát. Kertész Péter, a cég kommunikációs tanácsadója azt mondta nekünk, hogy a Wroclaw melletti lengyel település elsősorban logisztikai megfontolások miatt nyert (például Győrrel szemben), mert egyrészt Lengyelország sokkal nagyobb cukorka-felvevőpiac, másrészt a nagy európai fogyasztók is könnyebben elérhetőek onnan.

Bár a Mondelez nem közöl konkrét gyártási adatokat, a Negro nagyságrendekkel kisebb forgalmú termék, mint a Halls, és ez baj a Győri Keksz szempontjából. A Halls nélkül maradt Negrónak ugyanis nem éri meg egy külön üzemet fenntartani. Egy olyan nagy szereplőnél, mint a Mondelez, egy ilyen réspiaci terméket csak egy nagyobb üzemhez csatolva éri meg gyártani.

A réspiac ebben az esetben Magyarország, és elenyésző mértékben a környező országok magyarlakta területei, a Negrót ugyanis csak itt fogyasztják.

Erre a termékre lehet igazán mondani, hogy hungarikum, csak ez ebben az esetben nem üzleti előny, hanem hátrány.

A Mondelez mindenesetre megfutotta az ilyenkor szokásos tiszteletköröket, és több mint 10 potenciális vevőnek ajánlotta eladásra a győri gyárat. Csodák azonban nincsenek, ha a Mondeleznek nem éri meg a vélhetően csekély hasznot hozó önálló gyártás, akkor másnak se nagyon. Nem tudni, hogy meddig jutottak az egyeztetések a vevőjelöltekkel, de nem meglepő módon sikertelen lett a kísérlet.

Ezek után döntött úgy a Mondelez, hogy egy másik nagy gyártóüzemébe, Törökországba viszi a Negrót. A magyar gyár folyamatosan áll le, október végén elköltöztetik Győrből a Halls előállítását, majd jövő június végére a Negróét is.

A cukorkagyártás nem munkaerő-intenzív folyamat, ez egyértelműen arra utal, hogy nem a munkaerő költségével vert meg minket Lengyelország és Törökország sem. Győrben összesen 35 munkavállalónak kell majd felmondani, és Kertész Péter azt mondja, fel fogják nekik ajánlani, hogy Székesfehérváron, a csoporthoz tartozó csokoládé- és kekszgyárban álljanak munkába. A kekszgyártást szintén Győrből költöztették oda korábban, vagyis a Mondelez kivonulása Győrből nem új folyamat, már évek óta tart.

Ismerve azonban a magyar munkaerő mobilitási hajlandóságát, illetve annak elég nagy hiányát, nem valószínű, hogy a győri dolgozók átköltöznének Fejér megyébe. Annál is inkább, mert Győrben a cukorgyárihoz hasonló állást manapság elég könnyű találni, a város környéki üzemek szinte kivétel nélkül munkaerőhiánnyal küszködnek.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat cukorka gyár Győr Győri Keksz Kft. Negro Törökország Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.