Készítettünk egy mini, nem reprezentatív felmérést azoknak a cégeknek a körében, amelyeket eddig portrészerűen bemutattunk a G7-en. Három kérdésben arra voltunk kíváncsiak, hogy ezeknek a sikeres, befutott magyar kis-és középvállalatoknak mi jelentette a legnagyobb feladatot a tavaszi korlátozások miatt, bevezettek-e valamilyen innovatív megoldást, és mire számítanak a következő hónapokban.
A legtöbb válasz az informatikai szektorból érkezett, és ezek a cégek jóval kevesebb nehézségről számoltak be, mint a többiek. A szektort csak közvetve érintette a járvány, és általában rövidebb távon okozott problémákat.
A legnagyobb feladat az informatikai vállalatoknál általában a belső munkafolyamatok átszervezése volt, az otthoni munkavégzés komoly szervezést igényelt. Üzleti oldalról viszont kisebb lejtmenet után lendületbe került a szektor, ha vissza is mondtak projekteket, ez általában átmeneti nehézség volt, az első sokkot követően visszatértek a megrendelők, akár a korábbinál is többen.
A Supercharge például azt mondta nekünk, az izoláció első heteiben érezni lehetett, hogy a partnerek figyelme a járvány okozta azonnali üzleti problémák elhárítására irányult, de pár hét múlva jó részük lehetőségként (is) kezdett tekinteni a helyzetre. Ilyenkor elő lehetett venni az addig fiókban tartott digitalizációs ötleteket.
Volt olyan, részben informatikai profilú cég is, ahol nagyobb volt a kezdeti sokk. A digitális marketinggel, hűségprogramokkal foglalkozó, főleg nagy nemzetközi divatcégeknek dolgozó Antavonál pár nap alatt tűnt el a potenciális ügyfelek 75 százaléka.
Az értékesítési folyamatok nagy részének elakadása volt a legnagyobb probléma a Fitpuli nevű vállalati életmód-egészségügyi alkalmazást fejlesztő cégnél is, így arra az időszakra felfüggesztették a marketing tevékenységet. A tisztítószereiket bérgyártással előállító reNEW Technologies-nál pedig hiába nőtt a kereslet, a megnövekedett fertőtlenítőszer igény miatt hátrébb sorolták a többi terméküket, így pont a karantén idején kellett egy tartalék bérgyártót keresniük; erre azért is szükség volt, mert a járvány kellős közepén léptek be az osztrák piacra és növelni kellett a gyártási kapacitást.
A lélegeztetőgépek itthoni fejlesztésében is részt vevő egészségipari gyártócégnél, a Femtonicsnál a személyes találkozások elmaradásával küzdöttek leginkább, mivel értékesítési és marketing stratégiájuk fontos része a termékek nemzetközi konferenciákon való bemutatása. Ezek idén vagy elmaradtak, vagy online rendezték meg őket, de a virtuális konferenciák hozama vállalati oldalról egyelőre alacsony.
Egy másik, rendkívül aktuális profilú egészségipari cégnél, a kézhigiéniai szkennereket fejlesztő és gyártó HandInScannél rákapcsoltak a gyártásra, nagyobb raktárkészletet halmoztak fel. Közép- és főként hosszú távon előnyös piaci trendekre számítanak a szektorban, amiben segít, hogy már most megjelentek a következő járvány hatékonyabb megelőzését szolgáló, új technológiák fejlesztésére kiírt pályázatok.
Ugyanakkor azt mondják, hiába hirdettek ki komoly összegű pályázati lehetőségeket hazai és uniós szinten, a túljelentkezés jellemzően 20-50-szeres volt. Míg jelenleg mindenki csak az azonnali megoldásokra akar költeni – fertőtlenítőszer, maszk, lélegeztetőgép – abban bíznak, hogy a következő években nagy hangsúlyt kapnak a megelőzést támogató rendszerszintű megoldások.
A leginnovatívabb kríziskezelési megoldás díját (ha volna ilyenünk), a Starschema integrált információs rendszere kapná tőlünk. Amerikai partnerükkel, a Snowflake-kel közösen fejlesztettek egy ingyenes és szabadon felhasználható adathalmazt, amely a járvánnyal kapcsolatos hiteles forrásokra támaszkodva elmondásuk szerint jelenleg az egyik legátfogóbb adatszolgáltatást nyújtja a világon.
Egy másik cég, a Precognox szerint az informatika már rövidtávon is inkább a nyertese lesz a válságnak, mert nagyon erős közös tapasztalat lett, hogy mennyire fontos egy vállalat vagy szervezet folyamatainak digitalizációja. Akiknél már ez volt a helyzet, nagyobb megrázkódtatás nélkül folytatni tudták a tevékenységüket, a többiek pedig megtanulták, hogy érdemes ebbe fektetni – jelezték a válaszukban.
Előre menekültek, új piacok felé nyitottak a járványból való kilábalás részeként az Antavonál: Európa és Amerika után a Közel-Keleten és Ázsiában kezdtek terjeszkedni. Ázsia szerintük jobban kezelte a járványt, mert igaz, hogy volt egy drasztikus leállás, de a fegyelmezettségnek köszönhetően ott nincs második hullám, dinamikus növekedésben van a régió, és elkezdtek a digitális átalakulási projektekbe fektetni. Az cégnél a kezdeti bezuhanás után visszajött a potenciális ügyfelek több mint fele, és sikerült sok új nagy ügyfelet szerezniük, ennek köszönhetően idén jelentős árbevétel növekedést várnak.
A Starschemánál már az első fél évben teljesítették a 2020-as üzleti terv számait, és bár a harmadik negyedévben némi visszaesésre számítanak, az egész évre ők is magasabb bevétellel számolnak, mint tavaly. Hasonlóan optimisták a Fitpulinál is, ősszel már egy erőteljesebb marketing kampánnyal is készülnek. Úgy látják, hogy a tavaszi korlátozások után kezdenek magukhoz térni a fő vásárlóközönségüket jelentő nagyvállalatok, ezért aktív következő félévet várnak.
A Clean Way hulladékgazdálkodási cégnél kevésbé bizakodók, nem számítanak gyors kilábalásra. Hasonló a helyzet a reNEW-nál, a HandInScannél pedig úgy vélik, a gazdasági válság lassítani fogja a beszerzéseket, korlátozza a beruházási forrásokat, emiatt csak lassú, elnyújtott üzleti felfutásra számítanak.
A járvány egyik vitathatatlan nyertese az otthoni kenyérsütés megugrása és a felhalmozási hullám miatt a prémium minőségű liszteket előállító pásztói Bio Malom Kft. A liszt iránti kereslet berobbanásakor sikerült megállapodniuk egy kezelhető költségű, rövid határidővel dolgozó csomagszállító céggel, és az igények kielégítéséhez szükséges idő lerövidítésére bevezették az 5 kilogrammos kiszerelést is.
Emelkedést várnak az eladásokban, de már nem olyan nagyot, mint a tavasszal, mert nem számolnak a korábbihoz hasonló teljes leállással, és úgy látják, az emberek megtanulták, hogy nem kell felhalmozni az élelmiszereket.
Vállalat
Fontos