Sorban küldik távmunkára az alkalmazottaikat azok a magyarországi cégek, amelyek ezt megtehetik. Közel egy tucat olyan vállalatról hallottuk, amely már tegnap tesztelte, vagy ma, esetleg hétfőn fogja, hogyan működik, ha munkavállalóik otthonról dolgoznak, köztük olyan nagyvállalatok, mint a Mol vagy a Magyar Telekom. Sok más cégnél pedig azt jelezték lapunknak, hogy készenlétben vannak, és bármikor bevezethetik a home office-t. Ez elég komoly fordulat, hiszen a szolgáltató szektortól ugyan eddig sem volt teljesen idegen a távmunka, összességében azért kevesen éltek vele, és rengeteg ellenérzés volt az otthoni munkavégzéssel kapcsolatban.
Már két hete írtunk róla, hogy a koronavírus-járvány eredményezhet ilyen változást, de akkor még sokkal enyhébb intézkedéseket hoztak a vállalatok, olyanokat, amelyek főleg a külföldi utakat vagy a külföldről hazaérkező munkatársakat érintették. Pont azon a héten jelent meg a statisztikai hivatalnak is egy kutatása a témában, amiből kiderült, hogy 2018 első negyedévében az alkalmazottak mindössze 3,7 százaléka dolgozott így, és akik nem próbálták, azok sokkal bizalmatlanabbak voltak a home office-szal szemben.
Az elmúlt hetek fejleményei azonban, úgy tűnik, minden bizonytalanságot elsöpörtek, a vállalatok ugyanis most kollektíven küldik haza a munkavállalóikat. Különösen a szolgáltató multinacionális cégek, amelyek munkatársai elsősorban számítógéppel végeznek olyan munkát, amit otthonról is el lehet látni. Értesüléseink szerint számos ilyen vállalatnál is arról tájékoztattak csütörtökön minden alkalmazottat, hogy pénteken már ne menjenek be a munkahelyükre, de magyar hátterű cégnél is hoztak hasonló döntést.
A gond csak az, hogy ez annyira nem egyszerű, nem véletlen, hogy a vállalatok többségénél egyelőre csak tesztről beszélnek. A fő problémát az jelenti, hogy a vállalatok nem tudják, az informatikai rendszerük képes-e kezelni, ha mindenki kívülről jelentkezik be. A multiknál nemcsak az itteni IT-rendszerrel lehetnek gondok, hanem a központi (külföldi) szerverekkel és a különböző biztonsági előírásokkal is, amelyek megnehezítik az otthoni hozzáférést.
Persze sok olyan cég van, ahol nem lehet mindenkit távmunkára küldeni. Egy gyári alkalmazott, egy bolti eladó, egy szerelő, egy ügyfélszolgálati alkalmazott, de még egy call centeres sem tudja ellátni otthonról a munkáját, és sok szolgáltató cégnél is szükség van az ügyfelekkel személyes kapcsolattartásra. Ennek ellenére az eddigieknél még a részben ilyen munkakörben dolgozókat foglalkoztató vállalatok is jobban szorgalmazzák a home office-t azoknak, akiknek megoldható.
A Magyar Telekomnál például tettek lépéseket a napokban. A távközlési vállalatnál lapunknak azt mondták, hogy náluk eddig is volt távmunka, így ez nem újdonság a munkatársaknak, akik hetente egyszer jellemzően otthonról dolgoznak. Eddig naponta átlagosan ötszázan voltak home office-ban, a csúcsnapokon pedig nagyjából ezren.
Egy általános távmunka-helyzethez azonban az informatikai háttér náluk is szűk keresztmetszet volt. A távoli elérést biztosító hálózatukat ezért a héten fejlesztették,
pénteken pedig tesztnapot tartanak, és a Telekom-székházban dolgozó kollégák, akiknek a munkaköre ezt engedi, otthon maradnak.
Az állami energiacégeket összefogó MVM csoport kérdésünkre azt válaszolta, hogy az elmúlt időszakban már több területen bevezette a távmunka lehetőségét. A szolgáltatások és az ellátás folyamatosságának biztosítása mellett folyamatosan bővítik a home office lehetőségét, csökkentve ezzel az irodai dolgozók közötti személyes kontaktusok számát. A Molnál pedig – ahogy erről lapunknak beszámoltak – ma szóltak az alkalmazottaknak, hogy akiknek a munkaköre engedi (tehát az irodisták), hétfőtől maradjanak otthon.
Olyan cégek is vannak, amelyek ugyan még nem élesítették a távmunka-tervet, de hoztak már munkavégzést érintő intézkedéseket az alkalmazottak biztonsága érdekében. Akad például vállalat, amely rugalmasan eltolta a munkakezdés idejét annak érdekében, hogy ne a csúcsidőben kelljen a kollégáknak a tömött tömegközlekedési eszközökön utazni. A munkavállalók döntik el, hogy reggel hatra vagy délelőtt 11-re mennek, és a beérkezéskor kezdődik a munkaidő.
Több más cégnél pedig felkészültek arra, hogy bármikor élesíthessék a home office üzemmódot. Több cégnél is azt mesélték, hogy mindenkivel hazavitetik a laptopját, hogy ha megszületik a döntés, azonnal be is vezethessék.
Van, ahol már egy hete hordozgatják a számítógépüket az alkalmazottak.
Persze ellenpéldát is hallottunk, akadnak cégek, ahol teljes a káosz, illetve olyan helyek, ahol végül elvetették az otthoni munkavégzést. Egy budapesti ssc-nél dolgozó forrásunk arról számolt be, hogy náluk cégen belül totális a fejetlenség. „A legelső intézkedés annyi volt, hogy a főnököm a héten rám írt, hogy milyen internetem van, arra hivatkozva, hogy ha home office lesz, akkor tudnia kell” – mesélte. Előrelépés azonban azóta sem történt az ügyben, pedig a vállalatnál mindenféle nemzetiségű ember, franciák, németek, hollandok, angolok, indiaiak is dolgoznak, és többen nemrég jöttek vissza Budapestre szabadságról. Ennél a cégnél pénteken jelentették be, hogy csak a halaszthatatlan üzleti utakra engedik el az alkalmazottakat.
Olyan munkahely is van, ahol – hiába dolgoznak irodisták – a munka sajátosságai miatt nem tudnak gyors döntést hozni.
Egy önkormányzatnál dolgozó forrásunk szerint ugyan náluk is felmerült a home office lehetősége, de egyelőre csak néha egymásnak ellentmondó információmorzsák vannak, és végleges döntést még nem hozott a vezetőség.
„Az ügyintézés elektronikus, de az elektronikusan aláírt pdf-ek mellé mindig készítünk papíralapú másolatot is rendes aláírással a nyomon követhetőség miatt. Ennek a hiánya nagy káoszt szülne, még akkor is, ha mondjuk csak egy hónapig maradnának ki a fizikai másolatok” – magyarázta az okokat a forrásunk, aki viszont azt is elmondta, hogy a munkavállalóknak megmutatták, hogy hogyan lehet elérni a belső rendszert otthoni gépről. Annak a felmérése is megkezdődött, hogy ki tud otthonról dolgozni, de azt nem lehet tudni, hogy mikor lesz a végleges döntés.
Vállalat
Fontos