Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2019. augusztus 10. 07:06 Adat, Vállalat

A Pizza Huttól a Royal vodkán át a CCC-ig érezhetjük a lengyelek térfoglalását

Pár hete két lengyel cégről harangozta be a helyi média, hogy magyarországi terjeszkedésbe kezd az itteni építőipari boom miatt. Az egyaránt krakkói székhelyű, acéliparban tevékenykedő Stalprodukt, valamint a redőnyökkel és egyéb árnyékoló rendszerekkel foglalkozó Skalmar is nagy reményeket táplál a magyarországi bővülést illetően. 

Az elmúlt években számos lengyel cég foglalt el jelentős pozíciókat a magyar gazdaságban. Néhányuk nemcsak Lengyelországban, hanem a kelet-európai régióban is piacvezető, a plázákban vagy az élelmiszerboltokban számos lengyel vagy lengyel cégek által forgalmazott termékkel lehet találkozni.

A külkereskedelmi adatok is jelzik a lengyel térfoglalást. Míg tíz évvel ezelőtt Lengyelország a kilencedik volt a Magyarországra legtöbbet exportáló országok között, mára fellépett a harmadik helyre Németország és Ausztria mögé. A tíz legnagyobb importpartnerünk közül 2003 óta csak Szlovákiából és Kínából nőtt nagyobb arányban a magyar behozatal, mint Lengyelországból.

 

Tavaly 11 olyan lengyel (rész)tulajdonban álló cég volt Magyarországon, amelynek magasabb volt a bevétele tízmilliárd forintnál. Az összesített árbevételük négy év alatt a duplájára nőtt, 2017-ben közel 200 milliárd forint volt. Ez az összeg 2018-ra tovább nőtt, de mivel két cég nem adta le beszámolóját a májusi határidőre, a tavalyi évükről még nem lehet teljes képet kapni. Az összesített nyereségük azonban már a két cég nélkül is háromszorosára, több mint 21 milliárd forintra nőtt.

 

A lengyel cégek által forgalmazott termékekkel napi szinten találkozhatunk, ha a KFC-ben eszük, Jägermeistert iszunk, a CCC-ben veszünk cipőt vagy ha Poli-Farbéval festünk. Az alábbiakban röviden bemutatjuk a legnagyobb lengyel cégeket.

Prohumán 2004 – Az egyik legnagyobb magyar foglalkoztató

A legnagyobb lengyel érdekeltségű cég Magyarországon az alapvetően munkaerő-kölcsönzéssel és -közvetítéssel foglalkozó Prohumán 2004 Kft. Az addig magyar tulajdonban lévő vállalkozás 80 százalékát 2014-ben vásárolta meg egy wrocławi cég, a Work Service, amely saját magát Kelet-Közép-Európa legnagyobb HR-cégeként jellemzi. Az 1999-ben alapított vállalat 17 európai országban van jelen, és évente 300 ezer embernek segít munkát találni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgymilliót bukna a munkahelyünk, ha átlagkeresőként otthagynánkEgy fizikai munkásért több százezer forintot kell fizetniük a cégeknek a közvetítőnek, egy irodai alkalmazottnál ez 1,5 millió forint is lehet.

Magyar érdekeltsége, a Prohumán is piacvezető a munkaerőkölcsönzők és -közvetítők között tavalyi 34 milliárd forintos bevételével. Bolgár, román, magyar és szlovén leánycégei is vannak. Közel nyolcezer alkalmazottjával a tíz legtöbb embert foglalkoztató magyar cég között van. A cég 20 százaléka továbbra is magyar tulajdonosok kezében van. Egyikük, Zakor Sándor – aki egyben ügyvezető is – két éve az MTK labdarúgóklubjának vezérigazgatója, a klub közleménye szerint pedig júniustól a kizárólagos tulajdonosa. Az előző idényben a Prohumán volt az MTK mezszponzora.

Baki Ákos örül az MTK egyik tavalyi góljának prohumános mezben. Fotó: Czagány Balázs/MTI

A Prohumán azonban nem biztos, hogy sokáig lengyel kézen marad. Tavaly arról beszélt az anyacég vezérigazgatója, hogy el akarják adni magyar leányukat, az elmúlt hónapokban pedig hivatalosan is döntöttek az eladásról, mivel az anyacég a lengyelországi és németországi üzleteire fókuszálna.

Roust – Luxustermékek elérhető áron

A vietnami származású Vu Zoli érdekeltségébe tartozó Vimpex Drink után a Roust a második legnagyobb italnagykereskedő Magyarországon 29 milliárdos forgalmával. A cég elődjét 1990-ben alapították meg, eleinte német sörök importjával foglalkozott, majd az olyan prémiumnak nevezett szeszesitalok forgalmazására tért át, mint a Royal és a Bols vodka, a Metaxa vagy a Campari. A cég előbb holland tulajdonba került, majd 2006-ban vásárolta meg a lengyel CEDC elődje.

A lengyel céget a kilencvenes évek elején alapították meg. Szintén sörökkel kezdett, majd áttért a „elérhető árú luxustermékekre”. A magyar cég mellett orosz vállalatokat is vásárolt, 2013-ban azonban felvásárolta az orosz Roust. Így tulajdonképpen a cégcsoport már orosz kézben van. Az 1992-ben alapított Roust hozta létre az „első orosz prémium vodkát”, a Russian Standardot. A lengyel CEDC felvásárlásával a legnagyobb rövidital-gyártó és -forgalmazó Kelet-Európában, és a világ egyik legnagyobb vodkagyártója. A magyar Roust forgalmazza a Royal és a Bols mellett a Jägermeistert és a Zubrówkát is.

Amrest – Gyorsétterem-óriás Kelet-Európában

A franchise-rendszerben Pizza Hut és KFC éttermeket üzemeltető Amrest szintén wrocławi gyökerű vállalatbirodalom. Négy amerikai magánszemély alapította 1993-ban az első wrocławi Pizza Hut megnyitásával. Az azóta eltelt időszakban hatalmas vállalatbirodalommá fejlődött, az Amrest lett a legnagyobb független gyorsétteremlánc-üzemeltető Kelet-Európában. Több mint kétezer éttermet működtetnek a régió mellett Spanyolországban, Franciaországban, Németországban, Kínában és a Közel-Keleten. Világszerte közel 45 ezer alkalmazottjuk van.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAhogy több pénzük lett, rögtön lerohanták a magyarok a gyorséttermeketNemrég még nullaszaldó körüliek voltak a nagy gyorsétteremláncok, de tavaly hatalmasat nőtt a bevételük, és több milliárd forint nyereséget termeltek.

Az AmRest 2008-ban szerezte meg a jelenlegi leánycégét, Magyarországon a KFC és a Pizza Hut éttermeit működteti (valamint a Starbucks kávézóit is, de azt egy partnercég, az AmRest Kávézó Kft. üzemelteti). Tavalyelőtt 12 új Pizza Hut és KFC éttermet nyitottak meg, tavaly pedig 15-öt. Ennek is köszönhetően két év alatt duplájára, 26 milliárd forintra nőtt a bevételük.

Accor-Pannonia Hotels – 14 milliárd forintos profit

Az Accor-Pannonia Hotels Zrt. státusza nehezebben átlátható, mivel hosszú időn keresztül a világ egyik legnagyobb hotellánca, a francia Accor tulajdonában állt, amely 2015-ben eladta a lengyel Orbis csoportnak. Az Orbis többségi tulajdonosa azonban az Accor, amely éppen az Orbis hotelüzemeltetési ágazatának teljes felvásárlására készül, miközben az ingatlanportfólióját eladná. A lengyel szállodaláncot 1920-ban alapították meg az akkor még Lengyelországhoz tartozó Lvovban. Azóta Kelet-Európa legnagyobb hotelláncává nőtte ki magát, 12 országban mintegy 130 szállodát üzemeltet.

A Hotel Novotel Szegedet már csak üzemelteti az Accor-Pannonia. Fotó: Jászai Csaba/MTVA

Az Accor-Pannónia az Accor márkái közé tartozó Novotel, Ibis és Mercure szállodákat üzemelteti Magyarországon. Összesen 19 hotelük van Budapesten, Székesfehérváron és Győrben. A magyar leánycégnek brutális volt a nyeresége tavaly: 25 milliárdos árbevétel után 14,5 milliárd profitra tett szert.

Inter Cars – Egy garázsból lettek elsők a régióban

Az alapvetően autóalkatrészékkel kereskedő Inter Carst szintén a rendszerváltás után hozták létre Varsóban, a három alapító egy garázsban kezdett el alkatrészeket árulni. A kilencvenes évek közepén már piacvezető volt Lengyelországban, és szervizhálózattal bővítette profilját. A kétezres években kezdtek el terjeszkedni más lengyel városokba és a környező országokba. Mára Kelet-Európa legnagyobb autóalkatrész-forgalmazójává és -importőrévé váltak.

A magyar leánycégüket 2008-ban hozták létre. Az Autószektor cégportréja szerint azóta a társaság országos lefedettségűvé vált, a szállítási határidőt 2-3 órára szorították le a legtöbb esetben. Az Inter Cars nem szolgál ki magánvásárlókat, kizárólag nagykereskedőként működik. 2017-ben 24 milliárd forint volt a bevétele, a tavalyi pénzügyi mutatóiról azonban még nem adta le a beszámolóját a májusi határidőig.

Alumetal – Magyar gyárával lenne piacvezető Európában

Az 1953-ban alapított Alumetal az egyik legnagyobb Európában a másodlagos alumíniumgyártás piacán. Három lengyelországi öntödéje után Komáromban hozta létre az első külföldi gyárát 2016-ban. Az Alumetal termékeinek 90 százalékát az autóiparban használják fel, a komáromi gyár átadásán azt mondták, hogy Európában minden negyedik járműben megtalálhatóak a cég gyártmányai.

Az Alumetal épülőben lévő üzemcsarnoka a bokrétaünnepség napján, 2016-ban. Fotó: Bodnár Boglárka/MTI

Azért választották Magyarországot a beruházás színhelyéül, mert az autógyárak egyre nagyobb számban költöznek a közép-kelet-európai régióba, különösen Magyarországra. A csoport célja az volt a komáromi gyár átadásával, hogy 36 százalékkal növelje az össztermelését, és ezzel piacvezetővé váljék Európában. A magyar leánycég bevétele 24 milliárd forint volt, de egyelőre nem termelt nyereséget.

CCC – A legnagyobb magyar cipőbolt

A magyar bevásárlóközpontokból jól ismerhető CCC Közép-Európa egyik legnagyobb cipőkereskedője, és egész Európa egyik legnagyobb cipőgyártója. Szintén a kilencvenes évek közepén hozták létre, neve az ‘ár csodákat tesz’ (cena czyni cuda) mottó rövidítéséből származik. A régióban a kétezres évek közepén kezdtek el terjeszkedni, és már Nyugat-Európában is vannak üzleteik, Németországban és Ausztriában.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEurópában a magyarok költötték a legkevesebbet ruhára, de aztán megrohantuk a fast fashion üzleteketAz elmúlt öt évben látványos ruházkodásba kezdtek a magyarok, de a Decathlon mellett a környezetre leginkább káros láncok örülhettek ennek.

A magyar leánycéget 2012-ben hozták létre, már közel 80 boltjuk van. A budapesti Vörösmarty téren működik a világ legnagyobb CCC-je, amely egyben a legnagyobb cipőbolt Magyarországon közel háromezer négyzetméterével. A Deichmann után a CCC a második legnagyobb cipőkereskedő Magyarországon a tavalyi 18 milliárd forintos árbevételével.

ABC Data – Németországtól Törökországig üzletel

Szintén egy regionális piacvezető, konkrétan az IT és szórakoztató elektronikai eszközök nagykereskedelmében. A régiót kiszolgáló négy raktára közül az egyik Budapesten működik, a közép-kelet-európai országok mellett Németországban és Törökországban is jelen van. Tavalyelőtt 16 milliárd forint volt a forgalma, de idén még nem adta le a beszámolóját.

Maspex Olympos – Apenta, Top Joy és Kubu

A Maspexet szintén a rendszerváltás után alapították meg Lengyelországban. Már a kilencvenes években elkezdett terjeszkedni, Magyarországon 1998-ban hozta létre a leánycégét. 2004-ben vásárolta fel a citromleveket és gyümölcsleveket gyártó magyar Olympost, amely akkoriban a második legnagyobb italgyártó volt Magyarországon.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA világ negyedében kapható a 12 éve indult borsodi energiaitalA Hell Energy termékei a világ mintegy ötven országban kaphatóak, Azerbajdzsánban piacvezető, de Angolában, Venezuelában és Kambodzsában is árulják.

A Maspex az egyik legnagyobb élelmiszeripari cég a régióban, a gyümölcslé és üdítői szegmensben piacvezető Lengyelországban, Csehországban és Szlovákiában. A cégcsoport legismertebb márkái közé tartozik az Olympos mellett a Top Joy, a Kubu és az Apenta. A Maspex termékeit a világ hatvan országában árulja, a cégcsoport árbevétele tavaly mintegy 360 milliárd forint volt.

LPP – Világszinten 500 milliárdnál nagyobb bevétel

Egy év alatt több mint 60 százalékkal növelte bevételét az LPP nevű lengyel ruhaipari vállalatcsoport, amelynek márkái közé tartozik a plázákból szintén jól ismert Reserved és Mohito. A gdański székhelyű LPP-t 1995-ben alapították meg, és a régiós országok mellett Németországban, a Közel-Keleten vagy az egyik legismertebb londoni bevásárló utcában, az Oxford Streeten is van már üzletük.

A cégcsoport árbevétele tavaly több mint 500 milliárd forint volt, összesen 170 millió ruhadarabot adtak el. Bár a cégcsoport már 2000 óta jelen van Magyarországon, az elmúlt években robbant be igazán. 2014-es hárommilliárd forintos árbevétele öt év alatt 14 milliárdra nőtt.

Poli-Farbe – Idén felvásárolt festékgyár

A Bács-Kiskun megyei festékgyár az egyik legismertebb Magyarországon, amelynek éppen pár hónapja szerezte meg a 80 százalékát az egyik legnagyobb lengyel festékgyártó, a Ffil Śnieżka. Ezzel Magyarország a lengyel csoport számára a második legnagyobb piac lesz a lengyel után, megelőzve Ukrajnát és Fehéroroszországot.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat Vállalat Accor-Pannonia Hotels Amrest CCC Lengyelország Maspex Olympos Poli-Farbe Prohumán 2004 Roust Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 18. 11:30 Adat

Szlovákia előttünk van az egészségügyi költésekben, Románia és Lengyelország mögöttünk

Ha az országok saját lehetőségeihez viszonyítunk, az egészségügyre legkevesebbet áldozó öt uniós ország között van hazánk.

Váczi István
2024. november 15. 12:49 Adat, Közélet

Nem látszik a béke a jövő évi magyar költségvetésen

Elvileg visszavette a kormány a honvédelmi kiadásokat a büdzsé első verziójához képest, de így is kifejezetten sokat szán honvédségi beszerzésekre.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.